• chamor

Världens bästa jobb?

Låt höra nu.. Vad är ditt drömjobb?

• Svar på tråden Världens bästa jobb?
  • Tooticki

Mitt drömjobb är att göra det jag gör idag (speditör) men att leda projekt utomlands (Afrika, Sydamerika etc) och få chansen att bo utomlands, lära mig nya språk och dessutom tjäna mycket pengar.

Det är ett realistiskt mål men jag får ha lite tålamod, har bara jobbat med detta i några månader och har inte tagit min examen än (fick jobb innan jag var klar med utbildningen).

• Wella Viva

Mitt drömjobb är tandläkare

• stinakina

Jag har kockutbildning, men har inte jobbat med det (mer än ett halvår för två år sen, då jag hjälpte min morbror starta upp en lunchservering på en fabrik)

Har varit ensamstående med en dotter i nästan alla år, en fast tjänst med en stadig inkomst, skapliga tider har varit prio ett..

tyvärr inga stora pengar, men tillräckligt för att kunna sova om nätterna..

Nu är jag efter 14 år på samma ställe skapligt less på mitt jobb, dottern är snart 20 (har dock en son på snart två år, men har numera en man att luta mig emot)

Jag skulle kunna tänka mig att öppna eget, nåt fik, kanske lunchrestaurang...och om möjligt ha kvällsöppet med öl vin rättigheter och ev lite underhållning...tyvärr bor jag i en liten håla så jag är realistisk och vet att det skulle vara svårt.....men drömma går ju!!

• didis

Har du kommit någon vart i planerna, är du behörig till utbildningen?

Kan rekommendera Umeå universitet, gedigen utbildning med mycket patientbehandlingar.

Wella Viva skrev 2008-09-17 12:03:02 följande:

Mitt drömjobb är tandläkare
  • 20090801

Min dröm är att starta ett äldreboende på landet där de boende fick ta med sig sina djur.

• Tooticki
    20090801 skrev 2008-09-17 15:26:48 följande:
    Min dröm är att starta ett äldreboende på landet där de boende fick ta med sig sina djur.
    Låter underbart! Satsa på det!
  • Aleta
    20090801 skrev 2008-09-17 15:26:48 följande:
    Superbra idé!
    Låt dem ta ett glas vin eller en sup om de vill också!
  • didis

Till makens mormor smugglade vi in portvin!

Min egen mormor bodde på ett förskräckligt äldreboende men var för dement för att flyttas sades det. När hon dog i våras såg hon ut som ett skelett och kan inte ha vägt 30 kilo.

Om inte annat borde det vara kaloritillskott med lite vin. Och eftersom många äldre är halvdrogade hela dagarna gör ett glas vin varken till eller ifrån.

Aleta skrev 2008-09-17 19:27:19 följande:
    Superbra idé! Låt dem ta ett glas vin eller en sup om de vill också!
  • Babajaga

Tooticki: vad har en speditör för arbetsuppgifter? Hur lång är utbildningen för en speditör samt vad heter utbildningen och var (högskola/universitet/folkhögskola?)? Sist undrar jag vad snittlönen är och hur arbetsmarknaden ser ut för en speditör?
    Om du orkar svara på mina 1000 frågor skulle jag bli jätteglad för jag funderar på att skola om mig till nåt (vet ej vad) för arbetsmarknaden för mig som molekylärbiolog är usel (får inga jobb).

• Tooticki
    Babajaga skrev 2008-09-18 00:08:50 följande:
    Tooticki: vad har en speditör för arbetsuppgifter? Hur lång är utbildningen för en speditör samt vad heter utbildningen och var (högskola/universitet/folkhögskola?)? Sist undrar jag vad snittlönen är och hur arbetsmarknaden ser ut för en speditör?Om du orkar svara på mina 1000 frågor skulle jag bli jätteglad för jag funderar på att skola om mig till nåt (vet ej vad) för arbetsmarknaden för mig som molekylärbiolog är usel (får inga jobb).
    En speditör jobbar med transporter av olika slag, jag jobbar med import, mest via sjö men även flyg. Det går till som så att jag bokar sjötransporten, jag aviserar kunden när godset är på ingång, jag planerar vart godset ska lossas, jag tullar godset och sen ordnar jag med transport ut till kund. På min trafik är det dessutom en del gods som ska vidare till andra nordiska länder och då måste man göra speciella tulldokument för det innan det kan resa vidare etc.

Jobbet består till stor del av problemlösning, et händer oväntade saker hela tiden som man måste fixa och det är det jag gillar med jobbet. Det är aldrig slentianmässigt.

Specifik speditörsutbildning kan du läsa på KY-Akademien i Göteborg, den är tvåårig med 1/3 praktik. Sen finns det en liknande utbildning på Chalmers (den är dock inriktad på sjötransport och logistik) som är 3 eller 4 år men de har svårare att få jobb efter utbildningen då den är mycket mer teoretisk.

Arbetsmarknaden för en speditör är otroligt bra, så länge vi konsumerar måste företagen transportera saker över världen för att fylla vårt behov. Jag har fått jobb ett år innan min examen, två av mina kurskamrater har också fått det. Lönen varierar beroende på storlek på företag och vilken trafik man vill jobba med, ingångslönen ligger mellan 21 - 25 000 kr men sen brukar löneutvecklingen vara mycket god. Det sker mycket headhunting i denna bransch så har man tur slipper man söka jobb, man blir erbjuden jobb (och bättre lön) av kontakter.
Svar på tråden Världens bästa jobb?