• trampetroll

Är jäkligt trött på Efavormart nu!

Jag har som många andra brudar livit galet förtjust i efavormart.com då de har billiga bröllopssaker. Däremot är deras fratkostnad under all kritk och de tar svindyra priser även om man bara köper lite och lätta saker.

Så i min senaste beställning (som för övrigt bara bestod av konstgjorda blommor vilket typ inte väger någonting)tyckte efavormart att jag skulle betala nästan 700r i fraktkostnad. Helt galet så jag frågade om detta verkligen stämde, då fick jag ett surt email att det sätmmer och om det inte passar så får jag öpa saker någon annanstans.

Men jag gjorde som så att jag ändrade min leverans adress till min farmor istället som bor i USA (frakten gick bara på 50kr då) och hon skickade därefter beställningen till mig går. Blev inte så förvånad men något mer förbannad när fratkostnaden när farmor postade beställningen (med flygplans fraktsätt också)endast $34 dva knappt 200kr.

Så nu skickade jag ett ganska argt email till efavormart där jag skrev förljande:

"Hi
    I have to ask you something that I feel is very strange about your company.
    In my order 128352 you said that the shipping cost was almost $120 to Sweden there I live. I send to you email but you said that it was correct. I was really confused about that because that was not big or heavy things I bought from you.
    So, I took the order and change my shipping address to my grandmother instead how lives in USA. She send the package to me yesterday with airplane mail and the shipping cost in that case was just 34 dollars!!!
    I wonder what your company is doing. I have bought a lot of things from you and I can´t believe that you trick your costumers to pay a lot more in shipping cost than it should be just for your profit.
    That is unbelievable for me.
    Can you please answer me about this question?
    Rebecca"

Fortsättning följer hoppas jag om nu inte efavormart är så fega att de inte vågar svara på det!

• Svar på tråden Är jäkligt trött på Efavormart nu!
  • DanKat

Jättebra att du skrev och frågade, är väldigt nyfiken vad dom ska svara! Sånt där är så sjukt irriterande om dom nu gör det för att tjäna pengar!!

• svartvitabruden

Ska bli intressant och se svaret

• FruHamberg

Bra gjort! Hoppas att du får svar, ska bli väldigt intressant. Deras frakt är verkligen hutlöst dyr! Just därför har jag inte beställt därifrån.

• chickpea

Jag beställde en del från dem, och visst, fraktkostnaden var dyr men jag sparade ändå mycket jämfört med att köpa samma grejer här. Om man inte sparar på att köpa från USA så är det ju ingen mening, och tyvärr tar många företag ut hutlösa fraktkostnader. Även här i Sverige, jag beställde pärlor till håret, företaget tog 50kr i porto och på kuvertet satt endast ett vanligt frimärke. Så dåligt!!

• foaLoKe

Men de användar inte vanlig post, de brukar skicka allting med DHL eller liknande. Därav det högre priset! Många företag från USA har denna "policy".

• Silverscream

men tyvärr är det så med företag, kunden ser inte alltid alla kostnader som är runtomkring.

Det handlar om emballage och annat, men även höga priser för att skicka paket, olika beroende på vilket fraktföretag man använder sig av.

chickpea - förstår att du känner att det är dålig stil att ta 50:- i porto, och det bara behövdes ett enda frimärke för att skicka saken.
    Men försök tänka dig in i företagets situation, har du själv någon aning hur mycket jobb som ligger bakom?
    Det är inte bara att packa och posta, som många verkar tro. När det gäller betalningen är det enklast att ta en fast fraktkostnad, annars är man tvungen att manuellt sitta och räkna om allt och skriva mail till varje kund om exakt fraktkostnad.
    Detta är något som är fullkomligt omöjligt om man har många kunder, tyvärr.
    Och oftast godkänner man ju villkoren i samband med att man beställt, sedan är det inte så mycket man kan göra.

Menar absolut inte att vara negativ, försöker bara få fram att det inte är så lätt som företagare som många verkar tro.

• trampetroll

Hej allihopa!
    Efavormart har inte svarat än men det hade jag i ju försig inte räknat med heller. Jga håller helt med vad alla här säger om att ett företag har andra saker runt om kring vilet leder till mer jobb. Men i detta fallet tog Efavormart ut nästan 400kr mer än vad det "skulle kosta". Det tycker jag ändå är ganska mycket mer för administartiva avgifter liksom...

• chickpea

Men det tar ju redan ut ett pris för varan, så varför man ska behöva ta ut så mycket extra i porto förstår jag inte. Och vanliga affärer har ju också en massa omkostnader, t.ex dyr hyra. Jag kommer i alla fall aldrig att beställa av det här svenska företaget igen. Jag tar mig en promenad till affären istället!

Silverscream skrev 2008-10-21 22:00:46 följande:
    men tyvärr är det så med företag, kunden ser inte alltid alla kostnader som är runtomkring. Det handlar om emballage och annat, men även höga priser för att skicka paket, olika beroende på vilket fraktföretag man använder sig av.chickpea - förstår att du känner att det är dålig stil att ta 50:- i porto, och det bara behövdes ett enda frimärke för att skicka saken.Men försök tänka dig in i företagets situation, har du själv någon aning hur mycket jobb som ligger bakom?Det är inte bara att packa och posta, som många verkar tro. När det gäller betalningen är det enklast att ta en fast fraktkostnad, annars är man tvungen att manuellt sitta och räkna om allt och skriva mail till varje kund om exakt fraktkostnad.Detta är något som är fullkomligt omöjligt om man har många kunder, tyvärr.Och oftast godkänner man ju villkoren i samband med att man beställt, sedan är det inte så mycket man kan göra.Menar absolut inte att vara negativ, försöker bara få fram att det inte är så lätt som företagare som många verkar tro.
  • Silverscream

trampetroll - det var väldigt mycket extra de tog.
    Helt klart lite i överkant mot vad de borde ha gjort...

chickpea - gällande priset för varan. Man vet inte hur stort prispåslag de gjort, ibland kan man nästan inte göra några prispåslag alls = nästan ingen vinst.

Om man t.ex. säger att jag köper in en vara för 30 :- (inklusive frakt) och säljer den för 40:-. Det är ett prispåslag på 33 % ungefär.
    Säg då att denna vara väger under 20g. Då kostar portot att skicka varan 5,50, och emballaget går på ca 10:- då (om vi säger att man använder en liten bubbelpåse).
    Det innebär att mina kostnader för varan + kostnader för att skicka varan till kunden landar på 45,50, och det funkar ju inte om man säljer den för 40.
    Man kan inte heller öka priset allt för mycket på vissa varor, då de helt enkelt inte är värda så mycket = för höga priser så slutar folk handla.

Då är det vanligt att man tar ut ett snittpris för vad det kostar att skicka varan, och tar ut det för alla kunder. Då innebär det att man rent fraktmässigt förlorar på vissa kunder, och vinner lite på andra.

Tyvärr är det så det fungerar att vara företagare. Det är väldigt, väldigt svårt att få det att gå ihop många gånger.

Det är även helt omöjligt att jämföra stora affärer med små egenföretagare på internet, då det är två helt skilda saker. Stora företag har mer än ett ställe att få in pengar ifrån och kan förhandla fram helt andra priser hos leverantörer och fraktföretag än vad en liten företagare kan göra.

Tyvärr är det så verkligheten ser ut. Krasst för både företagare och privatpersoner...

Förlåt om det blev ett väldigt långt inlägg nu, men försöker förklara så gott jag kan..

• passionsblomman

Tack för ditt tålamod att förklara! Jag står just i begrepp att starta eget, och har precis läst i en bok ett avsnitt om just posthantering. Du har helt rätt att det inte bara är att sätta dit ettfrimärke.
    Jag upplever att de flesta har otroligt liten isikt i hur mycket TID allting tar, vare sig man är fotograf, florist eller ngt annat. Administrationen inte minst.

Silverscream skrev 2008-10-22 21:20:00 följande:
    trampetroll - det var väldigt mycket extra de tog. Helt klart lite i överkant mot vad de borde ha gjort...chickpea - gällande priset för varan. Man vet inte hur stort prispåslag de gjort, ibland kan man nästan inte göra några prispåslag alls = nästan ingen vinst.Om man t.ex. säger att jag köper in en vara för 30 :- (inklusive frakt) och säljer den för 40:-. Det är ett prispåslag på 33 % ungefär.Säg då att denna vara väger under 20g. Då kostar portot att skicka varan 5,50, och emballaget går på ca 10:- då (om vi säger att man använder en liten bubbelpåse).Det innebär att mina kostnader för varan + kostnader för att skicka varan till kunden landar på 45,50, och det funkar ju inte om man säljer den för 40.Man kan inte heller öka priset allt för mycket på vissa varor, då de helt enkelt inte är värda så mycket = för höga priser så slutar folk handla.Då är det vanligt att man tar ut ett snittpris för vad det kostar att skicka varan, och tar ut det för alla kunder. Då innebär det att man rent fraktmässigt förlorar på vissa kunder, och vinner lite på andra.Tyvärr är det så det fungerar att vara företagare. Det är väldigt, väldigt svårt att få det att gå ihop många gånger.Det är även helt omöjligt att jämföra stora affärer med små egenföretagare på internet, då det är två helt skilda saker. Stora företag har mer än ett ställe att få in pengar ifrån och kan förhandla fram helt andra priser hos leverantörer och fraktföretag än vad en liten företagare kan göra.Tyvärr är det så verkligheten ser ut. Krasst för både företagare och privatpersoner...Förlåt om det blev ett väldigt långt inlägg nu, men försöker förklara så gott jag kan..
  • Silverscream

passionsblomman - det var så lite så.
    Jag förklarar hellre än att låta folk fortsätta vara arga och upprörda.
    Förhoppningsvis ger man dem en liten insikt i hur det är att vara företagare, vilket inte alltid är lätt.

Och folk har oftast ingen aning om hur mycket tid man lägger ner på allt. Det hade inte jag heller förrän jag startade eget.

Men det är dags att öka medvetandegraden på detta nu, för att vara egen företagare är ganska slitsamt, och man gör mycket mer än vad kunden märker av.

• chickpea

Jag står fast vid vad jag sa, jag tar en promenad till affären istället, där finns inga extraavgifter. Jag beställer bara på nätet om jag sparar på det eller om jag inte kan hitta det i någon affär. Det är mitt val, alla andra får göra som de vill

Lycka till med din egen internetförsäljning, Silverscream.

• Silverscream

chickpea - självklart ska du ändå göra som du vill.

Det är upp till var och en hur man gör.

Tack så mycket.

Svar på tråden Är jäkligt trött på Efavormart nu!