• nennesjuttioåtta

Lös biljett till barnkarusellen!

Välkomna nya som gamla tivolibesökare!

Nu drar en ny tur av barnkarusellen igång! Kliv på och du får uppleva en galet snurrig tid: Att bli illamående, spy, klämma ut vattenmeloner genom små hål och vinna högsta vinst på Tombolan och efteråt tycka att det var en jäkla häftig upplevelse och direkt efter det sätta sig i den familjevänliga berg- och dalbanan. En del tycker den är hysteriskt rolig, även om vissa bitar av turen kan kännas lite jobbiga. Men hur vanligt är det att få sova när man är på nöjesfält - EGENTLIGEN? Det är bara att gilla läget, och har du väl klivit på kommer du aldrig av!

Vissa av oss har, enligt lagen om all tings jävlighet, ställt oss i fel kö och väntar fortfarande på att få kliva på...

Men i väntan på att det ska bli dags för nästa tur så finns ju förstås Flumride som alla får åka med gratis (även de som redan sitter på bergbanan får respit för en tur då och då, utan att passera Gå). En helt fantastisk skapelse där vi glada i hågen får åka stock, bli våta och få en hisnande avslutning som killar rejält i magen, förhoppningsvis med en hel del sprut och om det känns bra så får vi åka ett varv till.

Nu åker vi!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-02 17:37
    Attans, jag glömde ju nämna att vi som står i fel kö såklart hamnar av misstag i kön till Fritt fall ibland. Otäck upplevelse men vet inte om väntan innan nedsläpp är värst eller själva nedfärden. *ryser* Dock landar vi med fötterna på jorden till slut, mycket tack vare alla ni andra som tar emot oss så vi landar mjukt.

• Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!
  • fru AM
    Lapinette skrev 2008-12-11 10:34:39 följande:
    Trist att läkaren var så kass Cissi!Ni som har gjort KUB kan ni förklara hela den grejen för mig. Hur går man tillväga och vad får man fram för resultat? Jag försökte förklara för maken igår på väg till Skavsta på natten men herregud jag har verkligen inte läst ordentligt när det gäller allt som har med graviditet att göra ... sa till honom att jag har fullt sjå att försöka bli gravid.
    Lappis: jag kan inte alla detaljer med värden man mäter osv men KUB-testet är ett kombinerat blodprov + ultraljud. Blodprovet mäter det som jag inte riktigt vet, olika hormoner som har med graviditeten/fostret att göra. På ultraljudet mäts nackspalten och man tittar på näsan (som ska ha näsben) och att fingrar och tår suyns tydligt (barn med kromosomavvikelser ligger tydligen ofta och kniper med händer & fötter). Sedan räknas värdena ihop med mammans ålder vid undersökningen och man får en 90&-ig sannilkihetssiffra på risken för att få ett barn med kromosomavvikelsen trisomi 21, 18 och 13.
  • fru AM

Cicci: också: Det är viktigt att väga in fostrets ålder när man mäter nackspalten. En kompis som gjorde nupp förra veckan fick en ganska stor nackspalt men det visade sig också att fostret var en vecka äldre än vad de trott från början, tyvärr kunde inte UL-sköterskan räkna med den högre åldern på fostret så min kompis fick en sämre siffra på grund av det. Trots att nacckspalten med den höre åldern inräknad skulle ha varit helt normal!

• Lapinette

Tack AM och vad får man ut av FVP som man inte får ut vid en KUB-test?

• fru AM

På FVP-tar de ju prov på det vatten som omger bebisen och som också innehåller bortstötta celler från fostret. Där kan man gå in på kromosomnivå och titta om det är något fel. Snabbanalysen (som jag tog) är till 99% säker. Den som tar tre veckor är 100%-ig. Man får inte välja båda om man inte har tungt vägande skäl (dyrt).

Sedan erbjuds alla ju ett rutin-Ultraljud i v 18-19 (som jag gjorde i måndags) - och där gås fostrets alla organ och kroppsdelar igenom för att hitta ev fel (som vissa kan ha med kromosomfel all göra)

• Lapinette

Så det är 90 % med KUB och 99 % med FVP som gör den hela skillnaden? Ja, förutom tillvägagångssättet när man gör själva testet.

• fru AM

fru AM skrev 2008-12-11 10:55:08 följande:

På FVP-tar de ju prov på det vatten som omger bebisen och som också innehåller bortstötta celler från fostret. Där kan man gå in på kromosomnivå och titta om det är något fel. Snabbanalysen (som jag tog) är till 99% säker. Den som tar tre veckor är 100%-ig. Man får inte välja båda om man inte har tungt vägande skäl (dyrt).Sedan erbjuds alla ju ett rutin-Ultraljud i v 18-19 (som jag gjorde i måndags) - och där gås fostrets alla organ och kroppsdelar igenom för att hitta ev fel (som vissa kan ha med kromosomfel all göra)
    Glömde tillägga att de på snabbanalysen kollar de kända trisomierna 13,18,21(DS) och könskromosomer (som om det är något fel kan medföra vissa skador).

KUBB-test innebär alltså en 90%-ig säkerhet på en sannolikhet. FVP 99-100%-ig total svarssäkerhet.
  • fru AM

fru AM skrev 2008-12-11 11:00:07 följande:

KUBB-test innebär alltså en 90%-ig säkerhet på en sannolikhet. FVP 99-100%-ig total svarssäkerhet.
    Det är DET som är den avgörande skillnaden: sannolikhet mot säkerhet
  • fru AM

Låter som jag förordar FVP men så är det inte. Man KAN känna sig trygg efter ett bra KUB-test också.

Detta givet att man inte har t ex gamla sorger i bagaget som gör en extra orolig.

Cicci - hur tänker du? Kram!

• Lapinette

AM - varför valde ni att göra FVP? Gav inte KUB-testet tillräckligt bra siffror? För så skulle nog jag tänka, ser KUB-testet inte tillräckligt bra ut så går jag nog vidare.

• FruCicci

AM. Jag kan inte tänka denna gången, that's the problem...
    Normalt sätt så är jag en ganska intelligent människa och borde inte se på saker på det sättet jag gör nu och framförallt inte tänka i sinnesjuka banor.
    Igår frågade jag tex läkare om han kunde se allt och vissa avvikelser på UL om en månad o låta mig få reda på det så jag hade 20 veckor på mig att förbereda mig på att få ett sjukt barn, sådana tankar/frågor ploppar hela tiden upp.
    Men jag måste skärpa mig! Tror detta har med aborten att göra, samtidigt som ångesten även kanske har varit jobbrelaterad i det undermedvetna.

Kommer inte exakt ihåg alla siffror.
    Men en siffra som jag fick nu, som var bara på ngt av testerna antagligen inte med blodprovet med räknat var 1:336
    Med Victor hade jag siffran 1:418 på samma.
    Sen hade jag 1:6900 någonting och på Trisomi 18 + 21 kommer jag inte ihåg nu sist var jag hade, men den siffran var den högsta med Victor, tror jag hade risken 1:18900 med honom.
    Hög risk går vid 1:250 och jag hade alltså nu sist 1:336, så det är ju Låg risk, men ändå nojjar jag.
    Som jag sa till min kompis idag, nu har alla vi tjejer fått finja friska barn, statistiken är ju att någin kommer få ett mongo och det blir jag! Hon höll på att bli galen, som min make redan blivit.

Så - ja vad ska jag säga? SÅ intelligent är jag

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!