• nennesjuttioåtta

Lös biljett till barnkarusellen!

Välkomna nya som gamla tivolibesökare!

Nu drar en ny tur av barnkarusellen igång! Kliv på och du får uppleva en galet snurrig tid: Att bli illamående, spy, klämma ut vattenmeloner genom små hål och vinna högsta vinst på Tombolan och efteråt tycka att det var en jäkla häftig upplevelse och direkt efter det sätta sig i den familjevänliga berg- och dalbanan. En del tycker den är hysteriskt rolig, även om vissa bitar av turen kan kännas lite jobbiga. Men hur vanligt är det att få sova när man är på nöjesfält - EGENTLIGEN? Det är bara att gilla läget, och har du väl klivit på kommer du aldrig av!

Vissa av oss har, enligt lagen om all tings jävlighet, ställt oss i fel kö och väntar fortfarande på att få kliva på...

Men i väntan på att det ska bli dags för nästa tur så finns ju förstås Flumride som alla får åka med gratis (även de som redan sitter på bergbanan får respit för en tur då och då, utan att passera Gå). En helt fantastisk skapelse där vi glada i hågen får åka stock, bli våta och få en hisnande avslutning som killar rejält i magen, förhoppningsvis med en hel del sprut och om det känns bra så får vi åka ett varv till.

Nu åker vi!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-02 17:37
    Attans, jag glömde ju nämna att vi som står i fel kö såklart hamnar av misstag i kön till Fritt fall ibland. Otäck upplevelse men vet inte om väntan innan nedsläpp är värst eller själva nedfärden. *ryser* Dock landar vi med fötterna på jorden till slut, mycket tack vare alla ni andra som tar emot oss så vi landar mjukt.

• Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!
  • FruCicci

AM Just det:
    nackspaltewn vr nu 1,6 mm och med Victor hade jag 1,7
    Har ingen aning om vad som är bra eller inte!?!?!?!

• fru AM

Cicci: Det låter som sag som om du har bra siffror. Det är ganska avgörande om blodprovet är medräknat eller inte. Du fick ett papper vid NUPPen, eller hur!? Har du möjlighet att kolla på pappret - det är svårt att säga något om man inte vet siffrorna

Det låter som om 1:336 (denna gång) och 1:418 (m Victor) är din åldersrisk bara - innan alla testresultat är inräknade. Åldersrisken är ju alltid högre (en lägre siffra) ju äldre man blir - så den säger eg ingenting.

Nackspalt på 1,6 är väldigt bra - vilken vecka + dag gjorde du NUPPen i? Om man gör den v 12-13 så TROR jag att 1-2mm är inom normalspannet (OBS att även större mått kan innebära ett fullständigt friskt barn)

Lappis: Vi gjorde inte KUBB denna gång. Vi ville ha en "säker" bedömning. Vi blev rådda att, om vi var rel säkra på att ändå göra FVP, INTE göra KUBB först. För att inte riskera att trots OK siffror på KUBB gå vidare med FVP och råka ut för missfall på ett friskt barn. Med redan två barn och en högre ålder känner vi att vi inte skulle orka med ett konstaterat skadat barn - om vi nu hade chans att "välja bort" det. Det låter krasst och jag vet att en sen abort är fruktansvärd, men det hade varit vårt val.

• fru AM

Mer info om nackspalt:

En normal nackspalt är upp till 2,0 mm vid cirka 11 veckor och upp till cirka 2,8 mm vid 13 veckor och 6 dagar. Detta beror på att nackspalten normalt växer i samma takt som fostret. Bild 1 visar ett foster med en normal nackspalt på 1,3 mm, vilket innebär låg risk.

Länk till hela sidan:
    se.babycenter.com/pregnancy/antenatalhealth/scans/nuchalscan/

• Lapinette

Vi vill också ha ett friskt barn eller inget barn alls men samtidigt vill man ju inte riskera att något går snett vid ett FVP när och OM jag äntligen blir gravid.

• FruCicci

AM, jag har ringt mamma mia för att få tag på siffrorna. Min BM har givetvis semester, men jag lämnade meddelande hos en annan tanta o bad henne hjälpa mig att ta fram min 'journal' o dessa resultat. Hoppas jag kan berätta mer i eftermiddag. Enligt vad jag förstod så visade barnet att jag var i vecka 12+6 den dagen vi gjorde KUB (trodde själv 12+2, pga att jag vet när det blev till)...
    Vad GULLIG du är som engagerar dig, jag uppskattar det väldigt mycket!

• fru AM

Lappis: Vi gjorde KUB-test med Livia och tänkte också så: Ser inte siffrorna tillräckligt bra ut så går vi vidare med FVP. Problemet är väl att bestämma var ens egen gräns för bra siffror ligger ... Vi fick bra siffror 1:3500 och 1:6500 men jag tvekade ändå ... tils vi tänkte att "allt såg bra ut och siffrorna var bra så OM det nu är ett kromosombarn så har det varit så listigt, gömt sig så väl och velat komma så gärna att det får komma ändå ..."

• MSW

Cicci: tråkigt med läkaren! Hade en överläkare som gjorde tillväxt ultaljud i slutet.. Han sa typ bara att allt såg bra ut, hade gärna sett att han förklarade vad han såg, då ser man juh inte själv, då bebben är så stor, och dessutom mådde jag så illa när jag låg på rygg att jag kunde inte koncentrera mig på att försöka se vad som visades!

• fru AM

Cicci: Jag vet vilket jobbigt beslut det är så det är klart jag engagerar mig och vill hjälpa så gott jag kan! Du kan inboxa eller maila siffrorna om du inte vill dra dem här.

Försök komma ihåg vad de sa om näsa och fingrar också (om de sa något)

KRAM!

• Lapinette

Jag tror faktiskt jag skulle tänka så som du gjorde med Livia. Sen har jag ingen aning om hur maken "tänker" i den här frågan.

• MSW

jag är väldigt glad att jag är så pass ung som jag är, så det känns "lugnt" att strunta i kub och fvp.. Jag hade aldrig klarat ta beslut om vad jag hade velat göra om testet visade att något var fel...

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!