• Izzie

Lös biljett till barnkarusellen!

Jag tittar oxå in för att kolla läget i allmänhet med er alla, och i synnerhet med Nenne och Kokosen! Inga nyheter kan jag se, och liksom ni ovan, väljer jag att se det som att inga nyheter är bra nyheter...

Läget är förkylt hemma hos oss oxå. Matilda har haft feber i helgen och var riktigt hängig. Trist nu inför julhelgen! Hon sover väldigt oroligt stackarn. Antagligen är nästäppan det värsta. SÅ HIMLA BRA att det finns näsSPRAY nu och inte bara droppar när de är i den här åldern. Är det någon gång man behöver spray så är det väl när man har med riktigt små barn att göra?! De kan ju inte dra in eller snyta sig. Dropparna är ju så svåra att få att stanna. Dessutom är det meckigt. Nä, tacka vet jag spray. In, duscha till och så är det över.

Håller just på att fixa en sista "att göra-lista" inför julen. SKönt att maken är ledig imorgon eftermiddag. Det blir inte lika mycket gjort när man är hemma med en liten sjukling.

Nähä, bäst att börja bocka av grejer på listan!
    Ses senare!

kram till er alla - och för er som är på väg bort/hem...
    EN RIKTIGT GOD JUL!!! (är tyvärr helt värdo på fina julsmileysar, så ni får hålla tillgodo med lite vanlig text...)

• Izzie

Oj, det var inte mycket aktivitet här idag...

Man får ge sig till tåls alltså

• Izzie

Nenne - Vad lustigt med tanten...
    Kul att ni snart har sovrummet klart! Vad passar bättre än att inviga det såhär natten innan julafton?!

Koko - spännande! Låter onekligen plussitivt!

Lappis - Tycker ni gör helt rätt som satsar på adoption. Under tiden medan ni väntar har ni ju några FET att satsa på. Förstår att tidsrymden känns jobbig, men som vi sagt innan så väntar ni faktiskt på något som kommer att komma. Även om det tar tid. Kanske blir livet lättare att planera när man har något att hänga upp sig på?
    Konstigt med julkortet förresten. Jag hade nog ringt och kollat läget, fast du kanske inte känner henne så väl? Även om det är ngt jobbigt som hänt, tycker jag det är bättre att ändå bemöta och inte bara låtsas som det regnar. Skickar man ut kort på det viset så får man ju vara beredd på frågor. Kanske vill man ha frågor?

Piggis - Har de kläder på Liseberg?!

Ja, det känns som det var jättelängesen man hörde av Nattson. "Snart så" var det oxå längesen vi hörde av väl?

För egen del har vi haft en skitnatt. Matilda har haft hög feber och har varit otröstlig större delen av natten. Kände mig helt förstörd i morse (hur f-n orkar du Cicci???). Bara för att sen upptäcka att vi saknar vatten! Det är tydligen en vattenläcka på granngatan och de har ingen aning om när det ska vara åtgärdat. Så jävla meckigt att vara utan vatten! Vi har fått hämta vatten i en cistern som står uppställd på en annan gata. Tack och lov fixade grannen lite vatten åt mig och Matilda. Har ingen lust att dra ut henne i kylan när hon har feber. Men jag kan inte duscha, inte tvätta och inte diska. Skulle ju fixa en massa mat och skura golven - nu vet jag inte vad jag ska göra
    Det ordnar sig säkert men det är ju så typiskt att det ska hända just nu dagen före julafton!

• Izzie

Har bara tid att titta in en jättesnabbis för att kolla läget...

Stort GRATTIS Koko till plusset!!!! Verkligen jätteroligt! Sån superjulklapp!

Till er andra vill jag skicka en varm kram och önska god fortsättning!

• Izzie

Ja härinne var det inte mycket goda nyheter tyvärr...

Era stackare!

Lappis - Hoppas verkligen att du känner dig bra nu och att ni kan njuta av semestern. Låter ju jättekonstigt med den typen av värk och blödning vid den tidpunkten... Har inte ens en gissning på vad det kan vara. Men hoppas som sagt att det stannade där och inte blev värre. Kram!

Mrs B - Vilket elände! Stackars stackars lille Malte. Bra att de åtminstone tar tag i det nu och börjar utreda. Men du, han har väl ätit bra och inte haft problem med kräkningar innan? Jag får för mig att detta började efter magsjukan? I så fall låter det ju som att magsjukan och kräkningarna retat upp tarmkanalen/magmunnen? Fast hur kommer man till rätta med det? Hoppas verkligen ni får bra vård och det snabbt! Synd att man ska behöva ligga på så själv för att det ska hända något, men tyvärr funkar ju den svenska sjukvården så. Hoppas ni kan hitta energi till att kämpa på och ändå försöka ha lite nyårsmys så gott det går under tiden. Hoppas att Max får kul på sitt kalas! Stor kram!

EA - Tråkiga besked för er med! Vilket pucko till släkting som rest dit så superförkyld. Så tanklöst och respektlöst... Värst är det förstås med lilla bebisen, men det är ju synd om både er och bebisens föräldrar som oxå blir drabbade. Hoppas ni kan få en mysig nyår ändå! Kram till dig med!

Vickan - Det finns åtminstone en i gänget som partar loss Det är ju för väl!
    Ang din mormor så är det ju tungt att bearbeta att människor blir gamla och att de börjar må sämre. På något sätt ser man ju sina föräldrar som "odödliga" i många år, men förr eller senare brukar det ju hända något som gör att man tvingas inse att det inte varar för evigt. Det är väl den processen din mamma går igenom nu (och du med kanske?), och det bästa ni kan göra är kanske att bara finnas till för varandra? kram!

BS - Vad tråkigt med din farmor! Hoppas maken piggar på sig nu så ni kommer iväg!

Det låter som Göteborgspinglorna haft en bra jul iaf! Båda med aktiva och klättrande små tjejer hemma

För egen del har oxå julen varit bra. Matilda var sjuk dagarna innan jul och hade sin första feberfria dag på julafton. Vi skulle åkt till flera ställen och firat men fick nöja oss med en lightversion för att inte trötta ut henne alldeles. Men det var mysigt iallafall och vi har ätit en massa gott och fått fina julklappar allihop!

Vattnet kom tack och lov tillbaka på kvällen dagen innan julafton och även om det ställde till problem den hela dagen vi var utan vatten så löste sig det mesta iallafall. Men man märker hur beroende man är av vissa saker och en sån sak som färskt rinnande vatten tar man verkligen för givet...

Nu rustar vi stället för nyår här hemma. Matilda fyller ju 1 år på nyårsafton så det blir trerätters nyårslunch för släkt och vänner. Blri säkert jättetrevligt och kul, men jag har lite ångest för att maken jobbar både mån och tis. Alltså ska jag sköta all planering, inhandling, städning och förberedelser alldeles själv. Dessutom med en busig Matilda i släptåg... Kan bli spännande

Igår fattade Matilda hur hon ska resa sig när hon sitter på golvet och ta sig upp själv så hon kan gå iväg! Hon är så söt när hon står på alla fyra och försöker hitta balansen. Ibland går det med en gång och ibland går hon runt med baken i vädret i en liten cirkel innan hon lyckas resa sig Hursomhelst går hon överallt nu och hon har blivit riktigt duktig. Så skoj att se!

Nähä, bäst att sätta lite fart med mina "att-göra-listor"! Ses senare!

• Izzie

Nenne - Skickar en stor varm kram! Vilket tant-as. Oxå en j-vla dag att bjuda in sig själv. Jag tycker oxå ni gör rätt i att ta tillvara på alla chanser med insemination först. Hur långt har ni kommit i utredningen annars? Vilka test har gjorts?
    Och någon vit jul fick vi inte här vid vätterns södra del. Trist! M fick en pulka i julklapp som hon älskar. Vi har den inomhus på vardagsrumsmattan, hon sitter där jämt Hoppas det blir lite snö snart så hon får inviga den på riktigt!

Vänner - Låter som du haft en härlig jul! Förstår att det känns lite konstigt med din farmor. Det hade jag nog med tyckt om det var min farmor. Konstigt fast kul!
    Antar att eftersom det blir allt vanligare med skilsmässor och att man ofta har flera partners jämfört med hur det var förr, så förändras väl beteendet även hos de äldre. Förr var det ju vanligt att man var gift med en person, och dog den personen, var man ofta ensam sen. Jag tycker det är bra att det finns fler chanser i livet. Min mormor har levt ensam i snart 30 år. Det tycker jag verkar urtrist. Fast snacka om att jag skulle bli chockad om hon mot all förmodan skulle skaffa sig en "vän" nu

Ore - Instämmer med övriga. Klart du får deppa här! Det är ju tungt mentalt att skaffa barn. Även om allt skulle gå på räls så är det tungt mentalt. Jag tror att nästan alla innerst inne tror att de ska bli gravida direkt. Även om det finns hinder. Hoppet ligger liksom där och lurar. Efter ett par gånger börjar man inse att det kanske inte skulle gå så lätt som man tänkt sig och då kommer den berömda svackan. Tror de flesta av oss som inte lyckats på de två första gångerna hamnar där. Sen verkar det gå i vågor... Har egentligen inga råd att ge förutom att se till att hitta på lite annat kul vid sidan av. Det går inte att sluta tänka på det, för då är vi ju på "Den rosa elefanten-temat" - dvs det funkar inte. Men att ha lite annat att tänka på utöver barnkarusellen hjälper mentalt tycker jag. Men det är lättare sagt än gjort. kram!

Koko - Trist med illamåendet, hoppas det ger med sig snart. Vilken vecka är du i nu? 6-7?
    Fnissade lite åt yogan... När hade du tänkt berätta på jobbet?

BS - Hoppas det inte blir värre för dig med. Synd att tiden blir så uppskjuten, men blir symptomen värre får du väl söka akut. Kram!

Här är vi inne på dag två av förberedelserna inför det stora 1-årskalaset. Mamma o pappa var gulliga och tog hand om Matilda på dagen igår, så jag hann göra alla inköp. Det tog hela dagen att handla mat, fixa dryck på systemet, leta present till mamma (som oxå fyller på nyårsafton) och hitta lite dekorationskuliga saker. Idag väntar städningen, så jag borde verkligen inte sitta här. Men Matilda sover och jag var bara tvungen att ta en kort paus.

Tanten har anlänt lite lagom lämpligt, liksom en tung förkylning. Typiskt när man har mycket att göra, men det är ju som det är. Har tröstat mig med att vräka i mig allt godis som fanns i huset. Får ta tag i vikten igen efter jul.

Well, well. Bäst att sätta igång o damma!

Ses senare!

• Izzie

Gott nytt år till alla trådisar!!!

Vaknade vid sju igår morse och låg och tänkte mig tillbaka hur jag hade det för ett år sedan... Då hade jag precis fått bricanylen för få värkarna att stanna av inför akutsnittet. Minns att jag blivit lovad att få komma till op vid 07 men att det drog ut på tiden pga skiftbyte. Fy fn, det var nog den jobbigaste stunden i mitt liv. Den smärtan som kom efter bricanylen går inte att beskriva i ord. Grät faktiskt några stilla tårar när jag låg och tänkte tillbaka hur jävligt det var. Men kände förstås stor tacksamhet en stund senare när jag tänkte på att min lilla bebis inte är någon bebis längre utan faktiskt ett helt år!

Hon såg så förvånad ut igår den lilla goingen när vi stegade in sjungandes i hennes rum igår, fullastade med paket

1-årskalaset blev lyckat. Maten blev jättegod - testade Arlas recept på Oxfilé med mdeirasås och chilibakad potatis. Till efterrätt blev den där amerikanska chokladtårtan som jag har pratat om i tråden innan. Smask! (som tur är finns det lite rester kvar) Kände mig helst slut efter kalaset, av någon outgrundlig anledning blir det alltid stressigt trots att jag förberett innan... Sen skulle alla servas, så jag hann knappt sitta ner själv, men så är det ju.

Jag och maken var så tacksamma över att vi valt att stanna hemma igår kväll och bara fira lite lugnt här hemma. Båda var helt utmattade när sista gästen hade gått vid halv sex-tiden. Kvällen blev mysig med en film, lite kyckling och risotto och ett gott rödvin.

Telis - Din nyårsmiddag lät verkligen super! Blev det lyckat?

Muggles - Jodå xtravaganza har gett resultat. Jag har gått ner 8-10 kg och har lyckats hålla det hyfsat. Nu efter trettonhelgen ska jag gå på en ny omgång med helfart (bara shaker). Målet är att gå ner ca 20 kg till.
    Vad mysig Moa verkar va!

Koko - Tack för receptet på chokladfondanten! Ska aboslut testas vid tillfälle! Jag ÄLSKAR chokladdesserter. Vilken choklad tycker du är bra?

BS - Usch då, vad trist att du oxå fick en blödning. Vad konstigt! Hur mår du nu?

MSW - Låt maken hjälpa dig! Han är väl kanske ledig lite nu och då kan ni turas om att sova. Sömnen är så viktig. Utan den bli man helt lustig. Den andra ersättningen är från 4 mån...

• Izzie

Mrs B - Vad skönt att ni åtminstone fått komma hem på lite permis. Så det kan vara mjölkallergi alltså? Ja, instämmer väl med Ore (tror jag det var) att det åtminstone är skönt att veta orsaken på problemet så man kan börja behandla. Att mjölkallergi dessutom ofta växer bort är ju hoppfullt för framtiden. Hoppas lille Malte börjar må bättre nu och att han har fått behålla maten... Kram till dig o din familj!

• Izzie

Nenne - Grattis!!! Vad glad jag blir för din skull! Det var du verkligen väl värd. Du ska se att turen vänder nu! Konstiga tider det företaget verkar ha att meddela sig på förresten

Tack för grattishälsningarna till Matilda!

Telis - Här är en nyfiken till... Du kan konsten med cliffhangers du

BS - Ja, det osade lite frustration i inläggen där... Kunde inte låta bli att fnissa lite åt fyrverkeri-grejen Nu när ni äntligen köpt smällare och allt...
    Hoppas att resten av vistelsen blir bättre och att dina konstiga blödningar slutar. Tycker absolut att du ska söka upp sjukvården när ni kommer hem. När åker ni hem?
    Det låter oxå som du och maken behöver ta ett snack, men kanske är det lättare att ta det på neutral mark? Stor kram iaf!

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!