Bröllop Umeå 2009 fortsätter...
Eftersom jag såg att vår gamla tråd stängts, startar jag en ny och hoppas vi kan fortsätta här!
Den gamla tråden hittas på www.brollopstorget.se/Forum-5-60/m3037614.html
Eftersom jag såg att vår gamla tråd stängts, startar jag en ny och hoppas vi kan fortsätta här!
Den gamla tråden hittas på www.brollopstorget.se/Forum-5-60/m3037614.html
JAg har bara köpt tomma kosrt som vi gör en text i datorn och drar ut på copiatorn eller i en skrivare. RIngarna har som sagt en guldsmed gjort åt oss blir lite billigare. Hade guld som vi växlade in och smälte ner. VI gjorde nya förlovningsringar oxå. Insåg att det var svårt att hitta en vigselring som pasade bra.
Ni får ursätka alla mina felstavningar i texterna jag är tydligen snabbare i tanken än i fingrarna
Vill nu skrev 2008-11-24 18:28:53 följande:
Är det någon som har tips på var man kan beställa en billig och snygg bukett? Jag undrar också om det finns någon frisör i Umeå som stylar frisyrer? Jag ska inte ha någon uppsättning utan vill bara bli stylad.
Madam Mim skrev 2008-11-25 14:13:50 följande:
Madame Mim: Jag rekommenderar BI:s blommor på Teg - hon är rätt så billig och gör härliga och lite ovanliga arrangemang. Hon tänker jag engagera i min lilla brudbukett. När det gäller håret så har jag min svägerska jobbandes på Clip - Theresa - hon är härlig och är duktig både på att klippa och att styla om personer. Ett hett tips! Lycka till!
Hej!
Nu känner jag att jag måste lägg mig i eran diskussion.
Jag har arbetat som florist de senaste 10 åren och har varit anställd på en väl inarbetad blomsteraffär här i stan.
Det här med en billig och snygg bukett kan du få på vilken butik som helst här i stan. Har du en tight budget, så säg det till floristen. Typ "jag har 500 kr och vill ha en brudbukett, vad kan du göra då?". Ljug inte, och säg att buketten ska vara till ett annat tillfälle bara för att komma undan billigare. Vi florister genomskådar oftast blivande brudar som gör så och det skapar en dålig känsla mellan florist och brud. Detta har hänt mig många gånger och oftast får jag ställa frågan "ska buketten användas inför präst?" eftersom jag har fått höra åtskilliga förklaringar vad kunden ska ha denna bukett som "ska vara kompakt bunden och lite brudbukettslik" till. För att jag som florist ska göra ett så bra binderi som möjligt är det ju viktigt att jag vet vilket ändamål buketten ska vara till. Den frågan ställer vi till varje kund vi får in i butiken.
Att binda en brudbukett är ett hantverk, vi går riktiga utbildningar för att lära oss det. Jag själv har gått en utbildning som kostade tiotusentalskronor ur egen ficka. Om man jämför tiden det tar att göra en brudbukett mot en vanlig bukett så kan det diffa på flera timmar. Det är inte helt ovanligt att man står minst 2 timmar med varje brudbeställning. Och vi måste ju även ta betalt för tiden vi står och binder, vi kan ju inte arbeta gratis. Det är väldigt vanligt att folk i största allmänhet tycker att brudbukettsbindning är simpelt och därför borde vara billigare. Men det är heller inte ovanligt att man står ca 30 minuter med bruden vid beställningen. Oftast kommer samma brud in ett flertal gånger och det är också något som vägs i i slutpriset. Men det ska också sägas att det finns olika typer av brudbinderi. En lösbunden bukett där handtaget utgörs av stjälkar, är billigare, just därför att man här inte behöver göra så mycket förarbete. Man är mer begränsad när det gäller droppformen och således lämpar sig den här typen av bindning sig bäst för rundbundna buketter. Dessa kan du få från ca 500kr och uppåt beroende på blomval. Man kan ju också bara ha några få blommor och då sjunker naturligtvis priset.
När det gäller brudbuketter som ska ha mer känsliga blommor i sig och ha en karakterisktisk droppform, så är det bindning i brudhandtag som gäller. Detta handtag inlindas med vackert sidenband och prepareras med gröna blad(detta tar ganska lång tid att göra, då det är väldig pilligt), detta är ett för kunden osynligt arbete som tar tid, och det kan vara svårt att förstå när man inte är insatt. Oftast kostar dessa buketter allt från 1000kr upp till flera tusen beroende på blomval och bindningens omfattning.
Jag arbetar inte idag som florist utan har sadlat om och pluggar numera. Men har ni frågor kan jag försöka svara så gott det går. Jag hoppas att jag på detta vis ökat er förståelse för vårt hantverk,och att priserna är som de är, eftersom det är ett väldigt tidskrävande arbete. Men jag tycker att om man bara är ärlig så går det faktiskt att få "billigare" buketter.
Det viktigaste för mig som florist är ju att skapa en god kundrelation och sälja en väl utförd produkt, oavsett om den kostar 500 eller 2000kr.
Umbraz: Tack för att du förklarade! Förstår självklart att det tar tid att binda en brudbukett, det var inte min mening att låta nedlåtande, ber om ursäkt för det. Jag är totalt oinsatt och är tacksam att du nu berättat hur det ligger till!
Känner igen mig mycket, i mitt jobb som frisör... Många som vill boka in en "vanlig uppstänning" på lördagar, då vi vanligtvis inte har öppet! Det knepiga är att det alltid är ganska tidigt på förmiddagen, och de har make-up och fotograf-tider att passa... Ganska lätt att genomskåda.
Många tror ju att vi lägger till massor på priset för att de säger "brud" framför uppsättningen, men så är det ju inte! Umbraz skrev 2008-11-25 20:25:36 följande:
Tror att de flesta frisörer gör detta. Ett tips för att frisören ska kunna ge en tydligare prisbild, är att ta med en bild! Då det inte handlar om en regelrätt bruduppsättning, så brukar i alla fall inte vi på vår salong ta fullt bruduppsättningspris, utan ett timbaserat pris.
Madam Mim skrev 2008-11-25 14:13:50 följande: