• I do  I do  I do

    Jag vill verkligen INTE ha möhippa!!!

    Jag och sambon går lite i giftastankar, så kanske början på 2010 (är ett tag kvar), men iaf..
    Jag vill verkligen INTE ha möhippa och mina 3 systrar skulle göra allt för att skämma bort mig och göra mig till åtlöje. Har sagt flera ggr när vi pratat om det att jag inte vill ha något pinsamt/elakt utan bara kanske åka på spa eller något annat mysigt.
    Men dom skrattar bara åt det.
    En gemensam vän gifte sig nyss och mina systrar var dom som höll i allt, hon fick skämma ut sig massor och gå med plakat och tigga pussar och att folk skulle slicka henne på kinderna osv. Jag VILL INTEEEEEEE!
    Vad ska jag göra?
    Just nu vill jag inte ha någon möhippa alls :(

  • Svar på tråden Jag vill verkligen INTE ha möhippa!!!
  • lillabruden

    men det låter ju inte alls kul tycker jag....bli slickad på kinderna av främlingar!! BLÄ!!!

    Gör det RIKTIGT klart för dem att du inte deltar i en sådan möhippa och att om dem bryr sig om att göra en möhippa FÖR DIG, så ska dem göra något som t.ex spa!

    Det är bara själviskt om man ordnar möhippa som går ut på att alla utom bruden ska ha kul! Och hälsa dem detta från mig med!!!

  • Barret

    Jag känner precis samma sak, inte för att jag har några systrar som har yttrat något sånt, men jag är också ganska orolig för min eventuella möhippa.. Jag har dock insett att man faktiskt inte behöver ställa upp. Säger dom "ta på dig dom här kläderna" och du märker vart det bär så är det bara att säga nej. Det är DIN möhippa inte deras.

    Jag håller med lillabruden, det är ganska själviskt om man ordnar en möhippa för sig själv och inte för bruden!

  • Pitebrud 090801

    Jag kommer då att gå hem om det blir en massa pinsamheter. Jag hatar verkligen sånt. Tycker inte det är kul vara sig för den berörda eller de som tittar på. Jag har sagt till min tärna att något sånt vill jag inte vara med om och jag hoppas verkligen hon ser till att styra upp det hela. Som sagt var annars går jag hem och skapar min egen möhippa. Tala med den syster du tror skulle förstå dig bäst och förklara för henne att du mår dåligt av detta och om hon kan hjälpa dig att hålla lite koll på att det inte blir en massa pinsamheter. Det är bara att säga att du kommer att gå hem om det blir sånt. Så kanske de förstår att utan brud ingen möhippa.

  • DanKat

    Om dom tycker det skulle vara för dyrt att fara på spa så kan man alltid fixa ett mysigt och billigt hemmaspa i stället! Det jag tänker om möhippor är att
    - det ska vara KUL för bruden - är hon en oblyg person som tycker det är kul att tvingas göra pinsamma saker så kan det förstås vara den perfekta möhippan om hon får göra pinsamheter på stan, men inte annars!
    - det ska inte kosta skjortan för dom som anordnar det (om inte alla verkligen är med på det)! Alltså, om man ska göra en så dyr grej som att åka på spa så ska ingen behöva säga nej för pengarnas skull. Då får man hellre hitta på en alternativ aktivitet (som hemmaspa t.ex.)

  • Plummis83

    Jag håller med och var inne på att absolut inte vilja ha någon möhippa och sa det till min tärna!
    Men sen funderade jag lite på det å kom fram till att jag vill ha en heldag tillsammans med mina vänner och göra något roligt ihop TILLSAMMANS!!
    Sa det till min bästa vän (en kille faktiskt) och att han gärna fick hålla i det. Pratade med min tärna å berättade det och att hon fick vara med i planeringen oxå så de planerar ihop! Men det verkar ha spårat ur lite då min tärna har fått en massa knäppa idéer, men som tur är så hoppas jag att min bäste vän styr upp det hela!

    Har sagt ifrån att jag inte kommer ställa upp på något pinsamt för då får det vara!! Så säg ifrån ordentligt!!!

    Kan upplysa om att det kommer vara blandade killar och tjejer på min möhippa då jag faktiskt har fler killkompisar som jag hellre firar min dag med!!!

  • Soldemor

    När jag gifte mig första gången (jo, det har blivit en gång till, första var totalkatastrof, jag var såå ung!) berättade mina kära arbetskamrater för mig allt hemskt de tänkte göra med mig, och att om jag inte berättade när vi skulle gifta oss, så skulle det bli än värre när jag kom tillbaks efteråt. Jag fick sådan ångest så jag sjuksrev mig i flera veckor! Vidrigt! Sedan dess har jag alltid lidit med de utsatta blivande brudar jag sett på stan' i diverse förlöjligande munderingar.
    Har också sett här på Bröllopstorget att möhippor kan vara alldeles fantastiska. Så ts: Stå på dig! Får du inte en drömhippa som du kan minnas med njutning så är det bättre att dina systrar låter bli! Vem vill ha en skräckupplevelse att se tillbaks på? Ryyyys!

  • Pidis

    Påminn dina systrar om att det är tärnans uppgift att hålla i möhippan.
    Och om du inte väljer dem som dina tärnor så bör dem respektera detta. Om det var jag hade jag avlägsnat mig från den hippan snarast möjligt om dem hade anordnat något. Se till att ha kontokortet på dig så du kan ta en taxi eller något.
    Men det är väldigt väldigt elakt om dem annordnar en "elak" hippa utan att du vill det.

  • Sebastiána

    Jag är likadag TS. Jag har sagt till min syster och mina väninnor att om jag gifter mig vill jag verkligen INTE ha någon möhippa där jag måste sälja pussar på stan eller nåt annat skämmigt. Den som tvingar mig till det kommer inte att vara min vän längre. Jag vet att de kommer att respektera det.

    Om jag nu ändå hade råkat ut för en sådan möhippa hade jag helt enkelt vägrat och åkt hem.

  • Sebastiána

    När min syster skulle gifta sig tyckte hennes blivande svägerska att jag planerade en tråkig möhippa. Man måste bli bortgjord, ha på sig fåniga kläder och göra pinsamma saker annars är det ingen möhippa menade hon. Då satte jag stopp. Det är MIN syster sa jag. Jag har känt henne hela livet och jag vet att hon inte vill ha en sådan möhippa och jag tänker INTE ordna en möhippa som får henne att må dåligt en hel dag!!! Och det blev som jag ville!

  • Bride in England

    TS, kom ihag att de inte kan tvinga dig till nagot. Aven om de, trots din onskan, ordnar en pinsam mohippa har du ratt att vagra stalla upp. Tycker du ska andra taktik och sluta be och bona infor dem. Istallet ordnar du din egen mohippa nar det ar sa dags och om de faller nagon kommentar sa sager du lugnt och stilla att du inte vill ha nagon mohippa ordnad for dig eftersom du inte tycker att den sortens hippor ar roliga. Sen totalvagrar du att stalla upp pa nagonting de ordnat.

    Men som sagt, strunta i dem nu, de vet vad du vill/inte vill och kan de inte acceptera det sa ar det de som far skammas nar du inte "staller upp" pa deras planer.

  • Troll1

    Det känns så förlegat att ordna möhippa/svensexa för att förnedra och skämma ut. Jag fick själv "bjussa på mig" mer än jag egentligen velat, men det var inget elakt. Dessutom var vi på SPA se´n.

  • Bride in England

    Jag kan rekommendera 'Fånarna på Farmen'. Jag trodde inte alls jag skulle gilla det men det var jattekul! Alla har en del i det hela och de som inte kanner varandra har anda kul ihop. Alla hade verkligen jatteroligt.

  • LirreMagic

    Jag håller med Troll1, det är verkligen förlegat med sådana typer av möhippor.
    Dina 3 systrar verkar vara väldigt själviska personer om de planerar möhippor som bara går ut på att de ska ha kul på brudens bekostnad istället för att ordna en hippa så som det är tänkt. En härlig dag i bästa vänners sällskap där man kan skratta, gråta och ha kul tillsammans.
    Stå på dig och prata kanske med någon av dina vänner om att du verkligen inte vill att dina systrar ska få styra över din ev möhippa.

  • I do  I do  I do

    Tack för era svar..
    Alltså det behöver inte vara spa, det kan vara en lugn mysig middag hemma hos någon av mina vänner och sen bara se på en film eller vad som helst. Så det behöver verkligen inte kosta skjortan.
    Räcker med snabbmat från Konsum och en flaska vin för 7o kronor så är jag mer än nöjd!

    Försöker hela tiden att berätta hur jag skulle vilja ha det på min möhippa.
    Var på en jobbarkompis möhippa i maj och hennes vänner hade ordnat det jätte bra med picknick, lite middag, en båttur och sen lite spa för bruden. Försöker dra "paraleller" till hennes möhippa inför mina syskon så att dom ska fatta att det är så jag vill ha det, hoppas något fastnar iaf!

    Annars kommer jag strejka, låsa dörren och inte öppna för någon förrän efter vi är gifta ;)

  • Bride in England

    I do I do I do skrev 2008-11-17 15:27:01 följande:


    Tack för era svar.. Alltså det behöver inte vara spa, det kan vara en lugn mysig middag hemma hos någon av mina vänner och sen bara se på en film eller vad som helst. Så det behöver verkligen inte kosta skjortan.Räcker med snabbmat från Konsum och en flaska vin för 7o kronor så är jag mer än nöjd!Försöker hela tiden att berätta hur jag skulle vilja ha det på min möhippa.Var på en jobbarkompis möhippa i maj och hennes vänner hade ordnat det jätte bra med picknick, lite middag, en båttur och sen lite spa för bruden. Försöker dra "paraleller" till hennes möhippa inför mina syskon så att dom ska fatta att det är så jag vill ha det, hoppas något fastnar iaf!Annars kommer jag strejka, låsa dörren och inte öppna för någon förrän efter vi är gifta ;)
    Precis, oroa dig inte bara. Som sagt kan du alltid totalvagra. Lat dem gora sig till atloje da om de planerar nagot de vet att du verkligen inte vill - som nagon sa, ingen brud, ingen mohippa!
  • lillabruden

    Är det inte så i USA, att Bridal Showers är en sammankomst med mat och dryck och att man 'duschar' bruden med gåvor? Alltså att traditionen inte är som här att det bara går ut på att göra dumma och pinsamma saker?

    Personligen har jag gjort det klart och tydligt för mina tärnor att visst kan jag toka ut mig lite, pinsamheter med måtta är kul, men pussar osv, allt som m2b och jag tycker är utanför ett bra förhållande (där ingår strippor med kroppskontakt) är helt uteslutet!

    Det finns en gräns för vad som är acceptabelt och såklart är det olika för alla.

    TS, om du är så väldigt orolig, kanske du själv ska hålla i möhippan? Bjud till tjejmiddag men att tjejerna får ta med sig olika saker?

    Åhh minns dem gamla goda tiderna med tjejerna...pizza coca cola och en massa chips och godis, en bra film som vi aldrig tittade på för vi snackade in på tidiga mornar för fullt....... jaaa...mys!

  • Mia Sollentuna

    Tråkigt att du har de tankarna och att dina systrar och vänner inte känner dig bättre än så..... Det är ju DIN dag...

    Själv hade jag en underbar möhippa förra helgen.... hade inte oroat mig en sekund...

  • fru edlund

    Förstår dig precis, jag skulle inte heller vilja bli bortgjord hur kul är det på en skala.

    Vore jag du skulle jag prata med någon eller flera av mina vänner så att även de vet vad du absolut inte vill, be de hålla styr på dina systrar så att dagen D blir en härlig dag och inte en hemsk. Skulle som någon ovan skrev också dra därifrån om de envisades och det är väl inte precis det de vill heller så varför inte bara lyssna på den blivande bruden.

  • fru edlund

    Måste bara tillägga att jag tycker det är extremt dåligt av dina systrar. Möhippan tycker jag ska vara en dag att se fram emot att tillbringa med sina närmaste kompisar och att man måste anpassa den efter brudens personlighet och vad hon skulle uppskatta. Att planera något som personen i fråga verkligen inte vill är bara elakt.

    Det är verkligen tråkigt att du ska behöva känna så här. Helt respektlöst av dina systrar!!

  • Stardusty

    De som anordnade min möhippa frågade mig några månader innan om jag hade nånting jag absolut INTE ville att vi skulle göra och då sa jag att visst, nån sorts förnedringsdel är ju obligatorisk men att det inte fick vara nåt i stil med sälja kyssar på stan iförd bikini typ. Och så inget som påverkade utseendet permanent (ex färga håret i nån konstig färg, tatuering etc.) Så det kanske kan vara nåt för dig att ta upp när det börjar närma sig?

Svar på tråden Jag vill verkligen INTE ha möhippa!!!