• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • En till präst
    Danielaa skrev 2009-01-25 22:33:22 följande:
    Jeez: Aah, tack! Då kan jag känna mig lite lugnare iaf! Blev faktist lite orolig att vi skulle "mötas i dörren" eller att vi inte skulle hinna få me de solosånger vi vill ha å sådär... Men de e två psalmer som "måste" vara med...? Eller...?
    Om ni har valt kyrklig vigsel så.
    Psalmerna är ur kyrklig synpunkt viktigare än solosångerna som ju är valfritt "tillägg" för den som så önskar...
  • JustMeAndMyLove

Okej, vad är "kriterierna" för att få viga borgligt? Och är det olika för att få viga heterosexuella och homosexuella?

Jeez skrev 2009-01-25 20:08:58 följande:
    Vigselrätten kommer med prästvigningen (för präster i Svenska kyrkan) och gäller endast "i enlighet med svenska kyrkans ordning". Det betyder att en präst som blivit förklarad obehörig att vara präst inte har vigselrätt.Om h*n vill viga borgerligt får h*n ansöka om tillstånd hos länsstyrelsen som alla andra.
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-01-26 01:14:37 följande:
    Okej, vad är "kriterierna" för att få viga borgligt? Och är det olika för att få viga heterosexuella och homosexuella?
    Har tyvärr ingen aning om hur borgerliga vigslar går till.
  • Jeez

HUr menar du med kriterier? Vem som får vara det? Så här skriver länsstyrelsen i Stockholm: www.ab.lst.se/templates/InformationPage____2052.asp

JustMeAndMyLove skrev 2009-01-26 01:14:37 följande:
  • Saggezza

Jag har en fråga angående solosång, vi har valt att inte ha med texten på den sång vi har valt. En barndomsvän till mig ska spela den på tvärflöjt är det okej att lägga upp det så? Möjligtvis var det en dum fråga men efter att ha läst lite här så började jag fundera...

• Kjell Präst
    Saggezza skrev 2009-01-26 10:01:55 följande:
    Jag har en fråga angående solosång, vi har valt att inte ha med texten på den sång vi har valt. En barndomsvän till mig ska spela den på tvärflöjt är det okej att lägga upp det så? Möjligtvis var det en dum fråga men efter att ha läst lite här så började jag fundera...
    Javisst går det bra att ha musiksolo istället för sångsolo.
  • Saggezza

Kjell Präst skrev 2009-01-26 10:02:56 följande:
    Javisst går det bra att ha musiksolo istället för sångsolo.

Tack så mycket för svaret då slipper jag oroa mig för den iaf. Vi har valt en Eros Ramazzotti-låt bör man ha med sig en översättning på texten för att passa in den bra i vigseln eller är det hugget som stucket??

• Kjell Präst
    Saggezza skrev 2009-01-26 10:08:05 följande:

Tack så mycket för svaret då slipper jag oroa mig för den iaf. Vi har valt en Eros Ramazzotti-låt bör man ha med sig en översättning på texten för att passa in den bra i vigseln eller är det hugget som stucket??
    Om den ska framföras på flöjt så spelar ju "översättning eller inte översättning" ingen större roll
  • Hemlig2009

Jag funderar på det är med vigselprogrammet som man ska pyssla ihop så det matchar allt annat. Brukar prästen ha åsikter om upplägget, eller brukar det bli som brudparet föreslår?

Med allt anant pyssel så vore det ju bra att kunna börja på det men jag förstår om prästen tycker det är tidigt när det ändå är 4 mån kvar med ett vigselsamtal.

Jag har gjort som det står här på BT och även kollat andras vigselprogram så det är säkert inget konsigt. Men prästen ska väl ändå godkänna det?

• Kjell Präst

Alltså, själva vigselritualet är ju som det är. Det kan inte förändras särskilt mycket. Däremot kan man ju lägga in ytterligare inslag, såsom solosånger och/eller diktläsningar. Dessa bör ju då helst godkännas av prästen - dels till sitt innehåll och dels till sin placering i gudstjänsten. När det gäller det fysiska vigselprogrammet, alltså det lilla häfte som en del brudpar väljer att ha och som innehåller information om gudstjänsten, så har prästen förstås ingen åsikt om hur det ska utformas - men vill man i detta program skriva detaljerat om vad som händer i gudstjänsten (och det vill kanske de flesta som har ett sådant här program) så bör man vänta tills prästen har sagt okay till upplägget.

Svar på tråden Fråga prästerna 6