• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Kjell Präst
    anja1661 skrev 2009-01-25 20:09:56 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-01-25 20:07:31 följande:
    jaha men då behöver man ju inte någon solist tycker jag!!
    Absolut inte!
  • panthera

Jag undrar vad man ska tänka på och förberedda sig med inför mötet prästen?? Psalmer tex

• En till präst
    panthera skrev 2009-01-25 21:19:17 följande:
    Jag undrar vad man ska tänka på och förberedda sig med inför mötet prästen?? Psalmer tex
    Det är bra om man har hindersprövningen med sig.
    I övrigt är det inget som jag vill att brudparet ska förbereda.
  • Kjell Präst
    panthera skrev 2009-01-25 21:19:17 följande:
    Hindersprövning och gärna ha funderat över musik och psalmer.
  • Danielaa

Funderar på de här me tid... Vi har "bokat" kyrkan för vår vigsel kl 14. Sen e nästa vigsel kl 15. Blir de tight om tid...? Vi vill ha ett par egna solosånger med oxå... Å "möts" man typ i dörren me nästa par...? Finns tid för gratulationer utanför kyrkan osv...?

• Jeez

Danielaa, En vigsel med två psalmer och två solon (plus in- och utgångsmusiken) tar 40 minuter ungefär, så det är gott om tid. Möjligt är att man möter gästerna ute på gården, men de flesta är finkänsliga (åtminstone innan de vigseln man ska på, efteråt brukar alla vara uppslukade av brudparet som inte alls tänker och så står de verkligen för porten när folk faktiskt behöver gå in...). Jag brukar rekommendera brudpar att eventuellt ta emot folkets jubel utanför porten men sedan gå en liten bit på sidan för att kramas/hälsa på alla OM det nu är "krockvarning".

Kuriosa är att vissa kyrkor använder olika dörrar för in- resp utgång för att lösa "problemet" Men oftast är det faktiskt inget problem.

• Danielaa

Jeez: Aah, tack! Då kan jag känna mig lite lugnare iaf! Blev faktist lite orolig att vi skulle "mötas i dörren" eller att vi inte skulle hinna få me de solosånger vi vill ha å sådär... Men de e två psalmer som "måste" vara med...? Eller...?

• Danielaa

Aaah, en fråga till! Får vi välja psalmer fritt själva? (ur psalmboken)

• En till präst
    Danielaa skrev 2009-01-25 22:34:03 följande:
    Aaah, en fråga till! Får vi välja psalmer fritt själva? (ur psalmboken)
    Så länge psalmerna finns i psalmboken får man välja någorlunda fritt. Kan väl tänkas att prästen kan ha synpunkter på "När juldagsmorgon glimmar" på en eftermiddagsvigsel i juli, men annars är det nog inga problem...
Svar på tråden Fråga prästerna 6