• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2009-01-23 07:22:32 följande:
    Jag hade en diskussion med en kollega igår. Hon påstod att om den nya äktenskapslagen går igenom i maj så får inte prästerna säga "ni har nu ingått äktenskap.." Stämmer detta? Vad kommer i så fall sägas annars?
    Ingen förändring sker förrän efter det att kyrkomötet i höst har fattat beslut i frågan. Så vitt jag förstår så ligger ett förslag där ordet "äktenskap" INTE tas bort, vilket man tidigare hade föreslagit. Hälsa alltså kollegan att hon har fel
  • anja1661

hur vet man om man är medlem i svenska kyrkan?
    både jag och mannen är döpta men jag är inte konfirmerad.
    är det något jag måste göra i förväg eller?

på deklarationen står det att jag betalar en liten summa till svenska kyrkan varje år...är jag medlem då?

• Kjell Präst
    anja1661 skrev 2009-01-23 14:04:06 följande:
    hur vet man om man är medlem i svenska kyrkan?både jag och mannen är döpta men jag är inte konfirmerad.är det något jag måste göra i förväg eller?på deklarationen står det att jag betalar en liten summa till svenska kyrkan varje år...är jag medlem då?
    Ja, betalar ni till Svenska kyrkan så är ni medlemmar. Tidigare föddes man ju in i Svenska kyrkan, sedan år 2000 är det dopet som gäller som inträde. Man behöver inte vara konfirmerad för att vigas i SvK
  • Svanboet

Hur vanligt är det att prästen som viger är med vid bröllopsfesten?

Läste i en (ganska gammal) etikettbok att prästen ibland håller tal - fungerar väl bara om prästen i fråga känner brudparet?

• JustMeAndMyLove

Hur kommer det bli om/när homosexuella får ingå äktenskap. Får vi samma regler eller kommer talet/cermonin måste se annorlunda ut för oss än för heterosexuella?
    Ingår man partnerskap har man ju ett bestämt "manus" för förrättaren som är jättetråkigt, hur är det för äktenskap? Får man vara med och bestämma lite om vad som sägs om man tex. gifter sig borgligt (för man kommer väl få välja borgligt eller kyrkligt?)

• Kjell Präst
    Svanboet skrev 2009-01-23 14:31:31 följande:
    Hur vanligt är det att prästen som viger är med vid bröllopsfesten? Läste i en (ganska gammal) etikettbok att prästen ibland håller tal - fungerar väl bara om prästen i fråga känner brudparet?
    Det är inte vanligt alls, skulle jag säga - om inte prästen känner burdparet. Jag har själv bara varit emd på festen en enda gång, och då kände jag brudparet. Däremot har jag fått inbjudan några gånger, men tackat nej.
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-01-23 14:37:39 följande:
    Hur kommer det bli om/när homosexuella får ingå äktenskap. Får vi samma regler eller kommer talet/cermonin måste se annorlunda ut för oss än för heterosexuella?Ingår man partnerskap har man ju ett bestämt "manus" för förrättaren som är jättetråkigt, hur är det för äktenskap? Får man vara med och bestämma lite om vad som sägs om man tex. gifter sig borgligt (för man kommer väl få välja borgligt eller kyrkligt?)
    Ingen vet väl helt säkert hur det kommer att bli. Det finns inget färdigt och av kyrkomötet antaget ritual för könsneutrala äktenskap. Först i höst kommer man att behandla detta. Majoriteten tycker nog att en vigsel mellan homosexuella inte ska skilja sig från en vigsel mellan heterosexuella. För om det finns två ritual så skiljer vi ju ändå på kärlek och kärlek, och det är ju det vi inte vill göra!
  • Jeez

svanboet, när man inte känner brudparet är det normala att man inte (längre) är med på festen efteråt. Talet håller ju prästen redan i kyrkan dessutom

Justmeandmylove, det beror på vilken väg beslutet går. Den borgerliga ceremonin kommer se lika ut för både hetero- och homosexuella (vilket den nästan gör idag också). Om kyrkorna får ha kvar vigselrätten så bestämmer de själva hur de utformar vigselgudstjänsterna (och vilka de tillåter vigas). Svenska kyrkan är på gång med en utformning av en vigselordning som är könsneutral. Hur och om den blir beror på kyrkomötets (Svenska kyrkans högsta beslutande organ)beslut och det tas tidigast i höst.

Om man gifter sig borgerligt så beror det på vigselförrättare om och i vilken omfattning man "hinner" göra personligt. Men grunden är exakt den samme och utan det så är det ingen giltig vigsel.

• sokkerstruten

Hej! En fråga!

Får man använda den gamla versonen av Fader Vår? Gillar den bättre...

• Jeez

Det kan se lite olika ut, i vissa församlingar så har man tagit policybeslut om att bara använda versionen från -81. I andra (de flesta) så föredrar man Vår Fader men om någon insisterar så går Fader vår bra.

Enkelt sätt kan man ju säga att alla är fria att be på "sitt språk", dvs om någon föredrar Fader Vår-översättningen så ber h*n den, om någon ber "Our Father" så ber h*n den osv -och det går bra samtidigt.

sokkerstruten skrev 2009-01-23 19:01:13 följande:
    Hej! En fråga! Får man använda den gamla versonen av Fader Vår? Gillar den bättre...
Svar på tråden Fråga prästerna 6