• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • älskarlivet

Men brukar präster godkänna "Den blomstertid" med vigseltexten?

Kjell Präst skrev 2009-02-18 09:42:53 följande:

Jo, det går ju bra att bara ha två psalmer.
  • Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2009-02-18 09:43:27 följande:
    Men brukar präster godkänna "Den blomstertid" med vigseltexten?Kjell Präst skrev 2009-02-18 09:42:53 följande:
    Ja, det finns det präster som gör - men den är ju ingen officiell psalm så det är inte självklart.
  • Aleta

Tack för ett gott skratt Kjell!
    Kjell Präst skrev 2009-02-18 09:37:57 följande:
    EXTRA: BRÖLLOPSTORGETCHOCKEN: Biskopar avgår efter massiva protester mot att "Blott en dag" används enbart på begravningarAleta talar ut: "Det var min idé alltihop"
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-02-18 09:37:57 följande:

EXTRA: BRÖLLOPSTORGETCHOCKEN: Biskopar avgår efter massiva protester mot att "Blott en dag" används enbart på begravningarAleta talar ut: "Det var min idé alltihop"
    Heja! Vilka underbara kollegor jag har! Vem var det som sade att präster är tråkiga?
  • passionsblomman

Ha ha ha!!! Åh vad roligt!
    Roligast av allt är den ordalydelsen: Blott en dag åt folket!!!

Hihihi, jag pinkar nästan på mig...Uppe i ett kyrktorn!!!ha ha ha! det kommer ju att bli "Kjell Präst deklarerar:domedagen är nära..."

Åh, hjälp! Det var det roligaste på länge....

• sommarbrud2010

Det är möjligt att detta redan kommit på tal eftersom det disskuteras så mycket psalmer men jag orkar helt enkelt inte gå igenom alla inlägg, det är ju tusentals haha...
    Är det okej att en solist sjunger en av de två psalmerna?
    Det är inte så många i våran släkt som är så förtjusta i att sjunga och för att det då inte ska bli bara ett tyst mumlande tänke vi att det kanske räcker att plåga dem 1 gång haha.

• Kjell Präst
    sommarbrud2010 skrev 2009-02-18 13:47:20 följande:
    Det är möjligt att detta redan kommit på tal eftersom det disskuteras så mycket psalmer men jag orkar helt enkelt inte gå igenom alla inlägg, det är ju tusentals haha...Är det okej att en solist sjunger en av de två psalmerna?Det är inte så många i våran släkt som är så förtjusta i att sjunga och för att det då inte ska bli bara ett tyst mumlande tänke vi att det kanske räcker att plåga dem 1 gång haha.
    Nej, de två obligatoriska psalmerna ska sjungas av hela församlingen. Däremot kan förstås en solist sjunga ytterligare psalmer.
  • sommarbrud2010

Okej, då får de stå ut . Tack så mycket för det snabba svaret.

• Fnattis

Hur färnya man sina läften?
    Har snart varit gift i fyra år *ler*.
    Jag vill få uppleva dena otroliga dag en gång till.

• Svanboet

Kan ni inte få stöd av "solisten" lagot till psalmen också så är det inte helt tyst i krykan?

sommarbrud2010 skrev 2009-02-18 14:25:16 följande:
    Okej, då får de stå ut . Tack så mycket för det snabba svaret.
  • chokladflingan

Men visst kan man göra så att solisten sjunger första versen själv och sen så hakar församlingen på nästa vers.

Så var det på ett bröllop jag var på när han som gifte sig var präst, så det borde vara ok.

• MrsCoverdale

Jag har en fråga om det här med vigselrätten som kan komma att förändras.
    Är det någon som vet hur ceremonin i kyrkan kan komma att se ut om kyrkan blir av med vigselrätten?? Kommer det att se ut ungefär som nu eller tas vissa delar bort helt och hållet?? =0

• Kjell Präst

Chokladflingan: Det fungerar säkert jättebra. Poängen är ju att församlingen ska vara delaktig, och det är den ju då. Att det har gjorts tidigare, när en präst gifte sig, är dock ingen garanti - som bekant finns det präster som skapar sina egna regler istället för att följa kyrkans.

MrsCoverdale: Nej, ingen vet säkert hur det kommer att bli.

Fnattis: Måste be att få återkomma, sitter hemma och har inte tillgång till de rätta böckerna.

• SochK

Jag undrar om det finns någon mer variant att välja framme i kyrkan än: "jag ---- tager nu denna ---- att älska i nöd och lust".
    Har för mig att ett par vänner inte sa så till varandra. Jag känner att jag helst säger så lite som möjligt....

• Burre Präst
    SochK skrev 2009-02-18 21:11:19 följande:
    Jag undrar om det finns någon mer variant att välja framme i kyrkan än: "jag ---- tager nu denna ---- att älska i nöd och lust".Har för mig att ett par vänner inte sa så till varandra. Jag känner att jag helst säger så lite som möjligt....
    Det finns ett alternativ där ni säger till varandra:

NN, jag vill älska dig,
    dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt.

I regel brukar brudparet säga detta till varandra utan att prästen förestavar det, men det går att göra så också. Någon form av löften måste man ha med, men det finns också en möjlighet att formulera egna, fast av vad jag läst härinne så är det oftast brudpar som då vill säga *mycket mer* än vad som står i handbokens versioner.
  • Jeez

MrsCoverdale, det är som Kjell säger, ingen vet ännu. MEN. Det kommer finnas övergångsregler gällande in i 2010, så mycket vet vi. Det betyder tex att de som vigs till präster nu i juni kommer få vigselrätt (vilket det varit snack om tidigare att de inte skulle få) "som vanligt". Under hösten kommer dock Svenska Kyrkans högsta beslutande organ, kyrkomötet, mötas och kommer då ta ställning till om man vill ha vigselrätt med de regler som staten bestämmer sig för eller om man vill avsäga sig vigselrätten. Tidigare har man varit för att ha kvar vigselrätten (oavsett vad biskopar säger) men man vet ju aldrig eftersom att det verkligen beror på "villkoren" i slutändan.

Om Svenska Kyrkan skulle bestämma sig för att inte ha vigselrätt (fast man skulle kunna få det av staten) så får alla som vill ha en vigselgudstjänst i kyrkan först ha en borgerlig vigsel (om den är ceremoniell eller bara underskrifter på papper vet man inte) och sedan ha i kyrkan. Gissningsvis ser en sådan ceremoni ut ungefär som vigselgudstjänsten gör idag, möjligen med några förändringar av typoen som finns av "välsignelse av borgerligt ingått äktenskap".

MrsCoverdale skrev 2009-02-18 18:23:46 följande:
    Jag har en fråga om det här med vigselrätten som kan komma att förändras. Är det någon som vet hur ceremonin i kyrkan kan komma att se ut om kyrkan blir av med vigselrätten?? Kommer det att se ut ungefär som nu eller tas vissa delar bort helt och hållet?? =0
  • MrsCoverdale

Åh vad ledsen jag bliiiir!
    Jag vet att i USA ser det ut så, man skriver under ett papper i stadshuset sen har man en "vanlig" vigsel i kyrkan med ringar, löften och allt som hör till. Det kan jag nog stå ut med.. Jag vet faktiskt inte hur en välsignelse efter borgelig vigsel går till!?

Vi gifter oss 2011 och jag har drömt om den här dagen så länge jag kan minnas (på riktigt!) vad snopet att liksom snubbla på mållinjen.. Jag hoppas inte att det blir några större förändringar! =((

• Jeez

Skillnaden idag är egentligen att man inte måste ha frågorna (det är ju den juridiska biten). Så oroa dig inte! Om det viktiga är kyrkbiten så är det det som är kvar. En "kyrklig vigsel" handlar ju egentligen om att vi ber för äktenskapet och paret samt välsignar det/dem. Och då spelar inte juridiken nån roll.

MrsCoverdale skrev 2009-02-18 21:36:53 följande:
    Åh vad ledsen jag bliiiir! Jag vet att i USA ser det ut så, man skriver under ett papper i stadshuset sen har man en "vanlig" vigsel i kyrkan med ringar, löften och allt som hör till. Det kan jag nog stå ut med.. Jag vet faktiskt inte hur en välsignelse efter borgelig vigsel går till!? Vi gifter oss 2011 och jag har drömt om den här dagen så länge jag kan minnas (på riktigt!) vad snopet att liksom snubbla på mållinjen.. Jag hoppas inte att det blir några större förändringar! =((
  • elsi
    MrsCoverdale skrev 2009-02-18 21:36:53 följande:
    Åh vad ledsen jag bliiiir! Jag vet att i USA ser det ut så, man skriver under ett papper i stadshuset sen har man en "vanlig" vigsel i kyrkan med ringar, löften och allt som hör till. Det kan jag nog stå ut med.. Jag vet faktiskt inte hur en välsignelse efter borgelig vigsel går till!? Vi gifter oss 2011 och jag har drömt om den här dagen så länge jag kan minnas (på riktigt!) vad snopet att liksom snubbla på mållinjen.. Jag hoppas inte att det blir några större förändringar! =((
    en släkt till mig hade en borgligt vigsel, men en månad senare en välsignelse i kyrkan,
    Det var riktigt fint, de kom in tillsammans som man och fru och prästen sa typ
    we are here today to celebrate and bless the marriage of NNoch NN who have chosen to be faithful to each other for the rest of their days,
    o så föjld lite bön och ett par läsningar och några psalmar,
    Det hela tog ca 40 min.
Svar på tråden Fråga prästerna 6