• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • En till präst

Kjell Präst skrev 2009-02-10 19:10:29 följande:

En till präst skrev 2009-02-10 19:05:56 följande:
    Och, så småningom, kanske ett foto av brudparet? Det uppskattas alltid, jag har ett par stycken sådana på min anslagstavla på jobbet.
    Det är kul med kort!
    Jag har också några.
  • En till präst
    elsi skrev 2009-02-11 08:02:50 följande:
    hej kjell präst och en till präst, Jag skulle vilja ha eran åsikt om det här..bröllopet är i majJag är helt chockadBokade kyrkan i höstas, vi skulle vilja ha e vis präst pga språket.Vi skulle stämma av, i jan/feb att just den prästen var ledig Fästmannen ringde, Prästen svarade och berättade att Prästen är inte ledig men kunde "hjälpa till" om vi donerade en summa till pakistan, Hur mycket frågade m2b, nej vi ska inte prata pengar sa P. M2b,:- em ja er ok vad är det för post giro nummer? hur gå det till... P:- em nej er.. men du kan bara stoppa den i en kuvert..Förresten är din fästmö svenska? M2b nej P oj då bli det problem för ni måste vara folbokförd och medlem i svenska krykan (M2b förklarade att vi är både, och jag är medlem, ha bott här länge mm)För att kunna gifta sig i svenska krykan ska man vara medlem,det är dessutom.. GRATIS,... Nu blev vi, i så många ord tillfrågade om vi kan betala denna prästen för en "extra knäck" för att det är dennes lediga dag.Korrupt? Svarta pengar? Det här börjat lukta som Vaticanen. Ska jag anmäla denne? Kontakta den som ha huvud ansvar för denna kyka?
    Han gör fel.

Dels kan man inte "villkora" en gåva - skulle ni själva ha velat ge en gåva till pakistan eller vad som helst kunde ni ha gjort det, men om den ska vara "betalning" för en vigsel så är det fel.

Om ni får intrycket att pengar i kuvert inte kommer gå till ändamålet utan till prästens egen plånbok är det ännu mer allvarligt.

Ni bör kontakta kyrkoherden i den församling prästen tjänstgör.
  • Kjell Präst
    040409 skrev 2009-02-10 12:07:15 följande:
    hej!jag undrar om ni präster har några bra tips på fina bibelställen man kan läsa på vigseln? Utöver Matt 19:4-6 och kärlekens lov (1 kor 13).
    Bland de övriga föreslagna i handboken är dessa mina favoriter:

I Höga Visan står skrivet:
    Stark som döden är kärleken,
    lidelsen obeveklig som graven.
    Dess pilar är flammande eld,
    en ljungande låga.
    Mäktiga vatten kan inte släcka kärleken,
    floder kan inte svepa bort den
    (Höga v 8:6-7)

Er kärlek skall vara uppriktig.
    Avsky det onda, håll fast vid det goda.
    Visa varandra tillgivenhet.
    Överträffa varandra i ömsesidig aktning.
    Gläd er med dem som gläder sig
    och gråt med dem som gråter.
    (Rom 12:9-10,15)
  • En till präst

En mindre vanlig text kommer från Ruts bok, den har jag hört vid några vigslar:

"Dit du går, går också jag,
    och där du stannar, stannar jag.
    Ditt folk är mitt folk,
    och din Gud är min Gud,
    Där Du dör vill jag dö,
    och där vill jag bli begraven.
    Herren må göra mig vad som helst -
    endast döden skall skilja oss åt"

• En till präst

Ruts-texten är från Rut 2:16-17

• Tooticki

Kjell Präst skrev 2009-02-11 09:50:37 följande:

I Höga Visan står skrivet:Stark som döden är kärleken,lidelsen obeveklig som graven.Dess pilar är flammande eld,en ljungande låga.Mäktiga vatten kan inte släcka kärleken,floder kan inte svepa bort den(Höga v 8:6-7)
    Den hade vi, den är så vacker! Vi inkluderade även strofen innan detta stycke.
  • Snäckan4

Hej Kjell Präst och En till präst. Vi har ett litet problem då den kyrkan vi ska ha inte har en präst kopplad till sig. Vi måste alltså se till att ordna en präst själva till vår vigsel. Vi har ringt och pratat med den kyrkan vi tillhör men deras präst är redan uppbokad samma dag på en vigsel i den kyrkan och måste då ta den vigseln före vår vilket vi förstår mycket väl. Nu till min fråga: Vet ni om det är mycket svårt att få tag i en präst som kan viga oss? Är det ofta präster ställer upp i en annan kyrka än den som de jobbar för eller är många restriktiva till detta? Vi bor i Skåne så avstånden är ju inte så stora här. Tack!

• Kjell Präst
    Snäckan4 skrev 2009-02-11 10:12:22 följande:
    Är det ofta präster ställer upp i en annan kyrka än den som de jobbar för eller är många restriktiva till detta? Vi bor i Skåne så avstånden är ju inte så stora här. Tack!
    Det beror ju på om prästen kan få göra detta i sin tjänst. Måste han/hon ta sin fritid till detta så kan det ju bli svårt. Själv är jag försiktig med att ta uppdrag utanför tjänsten, det har hänt några få gånger när jag har varit bekant med brudparet/dopfamiljen/sorgehuset. Prova med att ringa till de intilliggande församlingarna, eller kanske direkt till någon av prästerna där.
  • Snäckan4

Det är ok att ringa direkt till prästen då? Kan jag få direktnumret via församlingen eller brukar de inte lämna ut det?

• Snäckan4

Det är ok att ringa direkt till prästen då? Kan jag få direktnumret via församlingen eller brukar de inte lämna ut det?

Svar på tråden Fråga prästerna 6