• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Kjell Präst

Idag har jag varit och röstat i provvalet till ny biskop i Stockholm. Spännande. Min favoritkandidat kom bland dem som går vidare, men tyvärr inte allra högst upp på listan. Nästa röstningsomgång är i april.
    Där fick ni veta något mer som ni inte är intresserade av

• En till präst

Kjell Präst skrev 2009-02-09 19:00:07 följande:

Idag har jag varit och röstat i provvalet till ny biskop i Stockholm. Spännande. Min favoritkandidat kom bland dem som går vidare, men tyvärr inte allra högst upp på listan. Nästa röstningsomgång är i april. Där fick ni veta något mer som ni inte är intresserade av
    Joorå - jag har också följt biskopsvalet med spänning, och andades ut när den jag ser som en katastrof inte tycks ligga i topp. Men hörde också att en som skulle blivit en värdig efterträdare till Krok inte ens gick vidare.
  • Timba

Någon extremist bland biskopskandidaterna? Mot kvinnliga präster, mot homoäktenskap etc.* Timba nyfiken och understimulerad

• Duchess

Jag såg röstsiffrorna för provvalet. Vem som vinner beror helt och hållet på vilken andra/tredjehandskandidat som elektorerna har....

• Jeez

Nä, tvärtom. Det är det "många" kritiserar, att det är för "liberalt" startfält...

Men jag röstade också och är nöjd. Och ser fram emot hearing och riktigt val.

Timba skrev 2009-02-09 20:05:06 följande:
    Någon extremist bland biskopskandidaterna? Mot kvinnliga präster, mot homoäktenskap etc.* Timba nyfiken och understimulerad
  • Jeez

Jepp. Och vi var nog en hel del som redan nu var medvetna om detta. Och det kommer att röstas utifrån vem man hellre ser. Så är den krassa verkligheten. men det betyder å andra sidan inte nödvändigtvis att det blir en dålig biskop.

Duchess skrev 2009-02-09 20:09:18 följande:
    Jag såg röstsiffrorna för provvalet. Vem som vinner beror helt och hållet på vilken andra/tredjehandskandidat som elektorerna har....
  • En till präst
    Timba skrev 2009-02-09 20:05:06 följande:
    Beror nog på vad man anser vara extremister....

Det som en tycker är toppen tycker en annan är en bokstavstaliban. Det en annan tycker är underbart tycker en tredje är en liberalflummare som inte ens borde vara präst....
  • Jeez

Av de 15 nominerade idag? Eller av gruppens 7? *nyfiken på vem den värdige är*

En till präst skrev 2009-02-09 19:32:53 följande:

Kjell Präst skrev 2009-02-09 19:00:07 följande:
    Joorå - jag har också följt biskopsvalet med spänning, och andades ut när den jag ser som en katastrof inte tycks ligga i topp. Men hörde också att en som skulle blivit en värdig efterträdare till Krok inte ens gick vidare.
  • Kjell Präst

Min favorit var och är Cecilia Wadstein. Röstade på henne och hon gick ju också vidare. Eftersom hon dock knappast blir vald står mitt hopp till Eva Brunne!

• 090715

Hej På er präster!

Har bara en nyfiken fråga

Har ni vaxt upp med troende föräldrar eller när blev ni troende?

Svar på tråden Fråga prästerna 6