• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Svanboet

Jag funderade liksom om man kan behandla kyrkan "som vilken lokal som helst" och använda... låter ju jättekonsitgt när jag skriver det själv. Inte skulle jag nog vilja det.

Kan man hyra en kyrkorgel då?

• MulleNuh

haha ja det där får prästerna svara på!!
    Tror dock det är lite bökigt att flytta på en kyrkoorgel!!

Svanboet skrev 2009-02-09 11:16:23 följande:
    Jag funderade liksom om man kan behandla kyrkan "som vilken lokal som helst" och använda... låter ju jättekonsitgt när jag skriver det själv. Inte skulle jag nog vilja det.Kan man hyra en kyrkorgel då?
  • En till präst
    Svanboet skrev 2009-02-09 11:12:40 följande:
    Jag har en fråga som kanske anses dum i sammanhanget - hur ofta sker det att brudpar vill använda kyrkor och kyrkans lokaler för bröllop som inte är kyrkliga? Får man det?
    Vet inte hur ofta frågan kommer, men man får inte det.
    Kyrkor är byggda - ofta för hand för hundratals år sen! - för att fira gudstjänst och tillbe Gud. De är inte allmänt offentliga lokaler där man kan göra vad som helst.

Borgerliga vigslar kan man således INTE ha i kyrkan.
    Däremot förekommer det att man lånar eller hyr kyrkor för vigslar enligt annan kyrkas ordning, tex en frikyrka. Men det är alltid upp till den lokala kyrkoherden att bestämma om det är ok.
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2009-02-09 11:11:45 följande:
    Ja men det där lät ju kanon!!Hoppas "vår" präst ringer i GOD tid..En till präst skrev 2009-02-09 11:10:08 följande:
    Om inte kan ju NI ta kontakt med honom/henne. Om ni gifter er i sommar så borde semestrar och annat som spelar in vara planerade i slutet av mars. Då kan ni ringa till pastorsexp och kolla vem som är "er" präst.

Förresten är par också olika - en del vill träffas så fort som möjligt, andra låter jätteförvånade när jag ringer i januari och presenterar mig som vigselpräst, och vill inte träffas förrän strax innan.
  • Timba
    Shortvalleywoman skrev 2009-02-09 10:54:30 följande:
    fast ska man ha såpbubblor, så får man ju naturligtvis köpa de som är gjorda speciellt för ändamålet. Bröllopsbubblorna är gjorda så att de inte ska lämna fläckar på kläderna...
    Aha! Det finns speciella bröllopsbubblor! Till speciellt bröllopspris antar jag? Allt med prefix bröllop tenderar ju att kosta mer. Var köper man dem?
  • MulleNuh

Jo.. Jag har redan mailat sönder den stackars organisten!! (heter det så?)

Har inte prästen ringt i mars så ska jag ringa..

En till präst skrev 2009-02-09 11:25:56 följande:

Om inte kan ju NI ta kontakt med honom/henne. Om ni gifter er i sommar så borde semestrar och annat som spelar in vara planerade i slutet av mars. Då kan ni ringa till pastorsexp och kolla vem som är "er" präst.Förresten är par också olika - en del vill träffas så fort som möjligt, andra låter jätteförvånade när jag ringer i januari och presenterar mig som vigselpräst, och vill inte träffas förrän strax innan.
  • En till präst
    Timba skrev 2009-02-09 11:26:35 följande:
    Aha! Det finns speciella bröllopsbubblor! Till speciellt bröllopspris antar jag? Allt med prefix bröllop tenderar ju att kosta mer. Var köper man dem?
    Ingen aning. Nätet är väl alltid en bra ide?

Fast om jag vore som Du skulle jag testa att blåsa vanliga bubblor mot något vitt plagg. Det kanske inte alls blir så farliga "fläckar" utan är riskfritt.

Att det finns speciella bröllopsbubblor är väl en affärsidé som allt annat - de är ju formade som små tårtor eller dyligt, och någon kanske tycker det ser mer "bröllopigt" ut än vanliga knallgröna och oranga burkar från BR....
  • MulleNuh

...eller så kanske själva bubblorna blir som små tårtor! DET vore ju en affärsidé!!

En till präst skrev 2009-02-09 11:30:44 följande:

Ingen aning. Nätet är väl alltid en bra ide? Fast om jag vore som Du skulle jag testa att blåsa vanliga bubblor mot något vitt plagg. Det kanske inte alls blir så farliga "fläckar" utan är riskfritt. Att det finns speciella bröllopsbubblor är väl en affärsidé som allt annat - de är ju formade som små tårtor eller dyligt, och någon kanske tycker det ser mer "bröllopigt" ut än vanliga knallgröna och oranga burkar från BR....
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2009-02-09 11:29:24 följande:
    Jo.. Jag har redan mailat sönder den stackars organisten!! (heter det så?)Har inte prästen ringt i mars så ska jag ringa..En till präst skrev 2009-02-09 11:25:56 följande:
    Det heter organist. Ja. Brudpar brukar hemsöka musikerna. Schyst att Du mailar istället för att ringa honom/henne en gång i veckan som en del brudpar gör...
  • MulleNuh

Nej fy.. Det vågar jag inte!
    Jag tackar starkt för att det finns mail!

En till präst skrev 2009-02-09 11:41:15 följande:

Det heter organist. Ja. Brudpar brukar hemsöka musikerna. Schyst att Du mailar istället för att ringa honom/henne en gång i veckan som en del brudpar gör...
Svar på tråden Fråga prästerna 6