• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Timba

Nämen kära värld, vad är det ni säger?! Måste man säga löftena "högt"? Jag svimmar och tappar orden bara av tanken! Nämen oj! Hur ska jag komma ihåg vad jag heter, vem jag gifter mig med och så de förb. löftena som jag har så svårt för! Tänk om jag säger "jag lovar att älska dig vara dig trogen så länge det finns kärlek"- ja, de löftena som jag i min fantasi vill säga

Ugh! Nu fick jag lite ont i magen!

• Lemmy

Timba: Ni kan ju välja att låta prästen förestava löftena, då är det bara att koncentrera sig på vad prästen säger. Det kan kännas lite lättare då.

• Kjell Präst

Som sagt, ni behöver inte säga löftena högre än i samtalston så att ni och prästen hör dem. Jag har inte haft någon vigsel där brudparet haft mikrofon vid löftena. Det allra lättaste är ju att göra som Lemmy beskriver, att helt enkelt läsa efter prästen. Då behöver ni inte komma ihåg någonting alls. Inte ens namnen, det är bara att säga som prästen säger.

• MulleNuh
    Ok

Kjell Präst skrev 2009-02-03 08:26:31 följande:
    Jajjamen!
  • allehanda
    MulleNuh skrev 2009-02-03 08:25:25 följande:
    Har prästen mic på sig??
    Somliga kyrkor har bara ljudslinga ,alltså så att ljudet går in i hörapparaten direkt och inga högtalare.Detta gäller mestadels mycket gamla kyrkor.(Som de jag jobbar i)
  • Ore
    Timba skrev 2009-02-02 22:49:06 följande:
    Nämen kära värld, vad är det ni säger?! Måste man säga löftena "högt"? Jag svimmar och tappar orden bara av tanken! Nämen oj! Hur ska jag komma ihåg vad jag heter, vem jag gifter mig med och så de förb. löftena som jag har så svårt för! Tänk om jag säger "jag lovar att älska dig vara dig trogen så länge det finns kärlek"- ja, de löftena som jag i min fantasi vill säga Ugh! Nu fick jag lite ont i magen!
    Jag var på ett bröllop där en i brudparet blev så rörd, att det blev en-två minuters paus för att personen skulle samla sig och kunna läsa vidare... Det var mest bara sött, tyckte vi som gäster...
  • sommarbrud2010

Hej!
    Vad rekomenderar du för psalmer om det ska kännas lite mer bröllop? Är det helt fritt? Vi gifter oss 1 Augusti.

Svar på tråden Fråga prästerna 6