• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Nina och Rickard

Här kommer en fråga, mer om era åsikter än vad som är rätt/fel..

Vi tänkte ha Ps 231 (Oändlig nåd) som ingångsmusik på orgel, och då tänkte vi att eftersom den är väldigt fin så skulle vi vilja sjunga den som en gemensam psalmsång senare under vigseln. Undrar om ni tycker att den passar med tanke på texten..? Vi är båda troende så texten sjunger vi fullhjärtat, men passar den verkligen på en vigsel?

Texten är ju inte lika drastisk som att sjunga sommarspalmer i december, men tänkte att den kan anses som lite udda att ha med på en vigsel..hm..

• Kjell Präst

Nina och Rickard skrev 2009-01-30 16:15:32 följande:

Här kommer en fråga, mer om era åsikter än vad som är rätt/fel..Vi tänkte ha Ps 231 (Oändlig nåd) som ingångsmusik på orgel, och då tänkte vi att eftersom den är väldigt fin så skulle vi vilja sjunga den som en gemensam psalmsång senare under vigseln. Undrar om ni tycker att den passar med tanke på texten..? Vi är båda troende så texten sjunger vi fullhjärtat, men passar den verkligen på en vigsel?Texten är ju inte lika drastisk som att sjunga sommarspalmer i december, men tänkte att den kan anses som lite udda att ha med på en vigsel..hm..
    Min åsikt är att man absolut kan ha den, speciellt när man som ni själva är troende. Vissa anser att den är en begravningspsalm men där håller jag inte alls med!
  • Nina och Rickard

Kjell Präst skrev 2009-01-30 16:22:11 följande:

Nina och Rickard skrev 2009-01-30 16:15:32 följande:Min åsikt är att man absolut kan ha den, speciellt när man som ni själva är troende. Vissa anser att den är en begravningspsalm men där håller jag inte alls med!
    Ja, personligen ser jag inte heller den bara som en begravningspsalm, utan för mig är den verkligen fin för den handlar om Guds nåd i våra liv och hans beskydd (tex i äktenskapet)..ja, så ser jag det
  • Luucie

Hej! Vad bra att denna tråd kom fram...jag hittade den inte!

Tänkte bara höra vad ni präster tycker om överlämning av bruden av en annan än pappan?
    Det kan vara en syster eller bror eller en morbror eller vem som helst som går tillsammans med bruden fram till altaret...

Är det ok? eller beror det på anledningen, eller vad?

• Nina och Rickard

..Jag hade en fråga till!

Ibland läser man ur Höga visan på vigseln, vilka ställen "brukar" man läsa då?

Undrar också om det finns nån psalm i psaltaren som kan tänkas läsas på en vigsel?

• Kjell Präst
    Luucie skrev 2009-01-30 16:25:05 följande:
    Hej! Vad bra att denna tråd kom fram...jag hittade den inte!Tänkte bara höra vad ni präster tycker om överlämning av bruden av en annan än pappan?Det kan vara en syster eller bror eller en morbror eller vem som helst som går tillsammans med bruden fram till altaret...Är det ok? eller beror det på anledningen, eller vad?
    Jag förstår inte anledningen. För mig är det rätta att brudparet går in tillsammans, allt annat blir bara märkligt.
  • Wiggy

Hur omformulerar man "tills döden skiljer oss åt"?

• älskarlivet

Varför vill ni inte ha med den formuleringen?

Wiggy skrev 2009-01-30 17:55:13 följande:
  • Svanboet

"tills döden eller stans bästa advokater..."

• Ore
    Vi hade formuleringen "till livets slut" istället.
Svar på tråden Fråga prästerna 6