• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • virre82

Vi ska ha bröllop och dop samtidigt. Vi har tänkt att ha en solist som sjunger en sång till bröllopet och en till dopet hur många fler psalmer måste man ha då?
    Hur lång tid kan detta ta? Det är ju barn med i kyrkan så man vill göra det så kort det går.

• mammatill2
    virre82 skrev 2009-01-28 17:10:10 följande:
    Vi ska ha bröllop och dop samtidigt. Vi har tänkt att ha en solist som sjunger en sång till bröllopet och en till dopet hur många fler psalmer måste man ha då? Hur lång tid kan detta ta? Det är ju barn med i kyrkan så man vill göra det så kort det går.
    Vi ska ha dop och vigsel samtidigt och vår präst räknar med 45-50 min. Då har vi två solosånger och 4 psalmer. Jag kan återkomma efter lördag och säga hur lång tid det tog.
  • virre82

Ja tack gör det Ha en underbar dag!

• mammatill2

Man måste ha minst två psalmer. Glömde svara på det.

• En till präst
    MV85 skrev 2009-01-28 16:31:35 följande:
    Ok.. jag orkar inte leta igenom alla sidor här, och alla olika prästtrådar så om frågan mot all förmodan kommit upp innan så har den!Min m2b insisterar på att vi ska vigas av en chartauan (ursäkta stavningen, men bara hört det uttalas - aldrig i skrift).Vad innebär det egentligen?
    Schartauan menade han nog. Det är en riktning inom svenska kyrkan som främst finns på västkusten. Inom svenska kyrkan finns det lite olika stilar, ungefär som det finns dialekter i svenska språket. Alla tror på samma grund-grejor, följer samma handbok och sjunger ur samma psalmbok, men sen har man sin speciella "klang".

Schartauanism - eller "gammalkyrklighet" som det också kallas - är en ganska allvarlig kristendomstolkning. .
  • 090715

Är där någon som har börjat skratta när dom har sagt löftetna till varandra?
    Jag är sååå rädd att jag skall göra det!

• En till präst
    090715 skrev 2009-01-28 19:45:43 följande:
    Är där någon som har börjat skratta när dom har sagt löftetna till varandra?Jag är sååå rädd att jag skall göra det!
    Skratta? Nej, inte vad jag minns. En del gråter en liten skvätt.
    Jo, för resten - ett par fnissade rätt rejält när killen kallade sin blivande fru för "Erik" i stället för "Edit" (mellannamn) men det var ju bara som han sa fel för att han var lite nervös.
  • 090715

En till präst skrev 2009-01-28 19:48:48 följande:

Skratta? Nej, inte vad jag minns. En del gråter en liten skvätt.Jo, för resten - ett par fnissade rätt rejält när killen kallade sin blivande fru för "Erik" i stället för "Edit" (mellannamn) men det var ju bara som han sa fel för att han var lite nervös.
    Ha ha så roligt, sa han verkligen Erik

Jag är en sådan person som lätt får skrattanfall, tänk så hemsk om jag hade fått det!
    I det viktigaste ögonblicket på hela dagen!!!
  • MV85

En till präst skrev 2009-01-28 19:44:20 följande:

Schartauan menade han nog. Det är en riktning inom svenska kyrkan som främst finns på västkusten. Inom svenska kyrkan finns det lite olika stilar, ungefär som det finns dialekter i svenska språket. Alla tror på samma grund-grejor, följer samma handbok och sjunger ur samma psalmbok, men sen har man sin speciella "klang".Schartauanism - eller "gammalkyrklighet" som det också kallas - är en ganska allvarlig kristendomstolkning. .
    aaaah ja, jo... det förklarar lite mera, och då vet jag varför oxå. Det är det som passar honom (och mig) bäst - då vi båda känner att de flesta präster idag "lallar" för mycket i kyrkan...
  • Kjell Präst
    MV85 skrev 2009-01-28 19:52:28 följande:
    En till präst skrev 2009-01-28 19:44:20 följande:
    aaaah ja, jo... det förklarar lite mera, och då vet jag varför oxå. Det är det som passar honom (och mig) bäst - då vi båda känner att de flesta präster idag "lallar" för mycket i kyrkan...
    Lallallalalla....!
Svar på tråden Fråga prästerna 6