• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Jeez

En kyrklig vigsel handlar inte om VAR den sker utan HUR den sker. ALltså är ordningen den samme.

Ring SKA vara med i en kyrklig vigsel, men en räcker och det gör inget om man använder samma som man redan haft som förlovningsring(-ar).

tassen skrev 2009-01-28 11:40:30 följande:
    hur fungerar en kyrklig utomhusvigsel? Är den friare eller följer den samma "mall"? Likaså undrar jag om man kan välja bort ringbytet under vigseln, då vi inte vill ha någon mer ring än våra förlovningsringar?
  • Jeez

Det beror ju på vilken vigselteolgi man har

MolsonCanadian skrev 2009-01-28 11:56:38 följande:
    Fast det är det en vigsel inför Gud om man tänker sig att ge Gud vad som Gud tillhör och kejsaren vad som tillhör kejsaren. Har haft den här diskussionen med några präster och de har efter lite funderingar kommit fram till att man inför Gud är gift även utan den juridiska delen.
  • Kjell Präst
    mammatill2 skrev 2009-01-28 11:19:36 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-01-28 11:11:02 följande:
    Det är bara det att det känns ibland som att ingen har en tanke på att kyrkan har sina regler utan allt ska vara enligt "bridezillans" önskemål.
    Amen!
  • MolsonCanadian

Det håller jag med om. När jag bodde i Frankrike var jag med om två bröllop. Där var inställningen att man gick till borgmästaren och "registrerade sig" - det uppfattades alltså inte som en vigsel. Bröllopet var sedan i kyrkan och det var det som räknades.

Toblerone skrev 2009-01-28 12:00:29 följande:
    Ja för mig t.ex är det kyrkliga delen viktigare än den juridiska, faktiskt.
  • AnAngel

Kanske en mkt dum fråga...
    Men jag är så rädd att säga fel den stora dagen för att jag är så nervös...redan nu.. haha...
    Hur mkt måste man som brud och brudgum säga där framme vid prästen? Räcker det med ett JA!
    Självklart så sjunger vi ju med på psalmerna, men de gör ju alla...så de är mer ok, men vill inte stå där framm och prata för mkt....tack på förhand!

• MolsonCanadian

Javisst. De hade lite olika tankar från början, men när de kom till pudelns kärna så var de överens.

Jeez skrev 2009-01-28 12:01:43 följande:
    Det beror ju på vilken vigselteolgi man har
  • Humlan66

Kan man få spela en låt från Cd inne i kyrkan ? är sånt Ok ?

• Kjell Präst
    Humlan66 skrev 2009-01-28 12:33:01 följande:
    Kan man få spela en låt från Cd inne i kyrkan ? är sånt Ok ?
    I vissa kyrkor är det okay, i andra inte. Vissa kyrkor har inte ens en anläggning för CD-musik.
  • Kjell Präst

Det räcker inte med ett "ja", man måste också läsa löftena. Men det är inga långa haranger utan väldigt korta meningar som prästen läser före om ni vill det.

AnAngel skrev 2009-01-28 12:32:08 följande:
    Kanske en mkt dum fråga...Men jag är så rädd att säga fel den stora dagen för att jag är så nervös...redan nu.. haha...Hur mkt måste man som brud och brudgum säga där framme vid prästen? Räcker det med ett JA!Självklart så sjunger vi ju med på psalmerna, men de gör ju alla...så de är mer ok, men vill inte stå där framm och prata för mkt....tack på förhand!
  • Saggezza

MolsonCanadian skrev 2009-01-28 11:56:38 följande:
    Fast det är det en vigsel inför Gud om man tänker sig att ge Gud vad som Gud tillhör och kejsaren vad som tillhör kejsaren. Har haft den här diskussionen med några präster och de har efter lite funderingar kommit fram till att man inför Gud är gift även utan den juridiska delen.

Mycket väl att det går enligt vissas åsikt att vara gift inför Gud även utan den juridiska delen men vi vill gärna vara gifta inför Gud med den juridiska delen. {#lang_emotions_smile}

Svar på tråden Fråga prästerna 6