• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Hemlig2009

Nej, jag förstår att det inte finns några åsikter om dess lay out.

Men det jag tänkte på var det du skrev om, själva upplägget. Vi vill ju ha in 2 solosånger och en dikt, det är ju naturligtvis bra om de hamnar på rätt ställe.

Ja, då får pysslet helt enkelt vänta.

• MulleNuh

Hej präster!

Jag undrar om det händer att musiker kan kompa organisten med annat intrument vid tex ingången i kyrkan??

• En till präst
    Hemlig2009 skrev 2009-01-26 11:58:31 följande:
    Nej, jag förstår att det inte finns några åsikter om dess lay out. Men det jag tänkte på var det du skrev om, själva upplägget. Vi vill ju ha in 2 solosånger och en dikt, det är ju naturligtvis bra om de hamnar på rätt ställe.Ja, då får pysslet helt enkelt vänta.
    Om ni vet vilken präst som ska viga er kan ni ju ta en första kontakt om detta.

Han eller hon har säkert en e-mailadress som är
    rnamn.efternamn@svenskakyrkan.se
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-01-26 12:00:26 följande:
    Hej präster!Jag undrar om det händer att musiker kan kompa organisten med annat intrument vid tex ingången i kyrkan??
    Det förekommer, framför allt då på piano - mera sällan bastuba eller trummor
    Men du ska väl gifta dig borgerligt?
  • Kjell Präst

Kjell Präst skrev 2009-01-26 12:36:07 följande:

Det förekommer, framför allt då på piano - mera sällan bastuba eller trummor Men du ska väl gifta dig borgerligt?
    Ursäkta, läste lite fort - jag har inte varit med om att andra musiker spelar tillsammans med organisten - men det är väl möjligt att det går.
  • MulleNuh

Cello borde väl funka?

Mjo det var ju tanken, men hej hopp. Det blev kyrklig iaf.

Kjell Präst skrev 2009-01-26 12:36:07 följande:

Det förekommer, framför allt då på piano - mera sällan bastuba eller trummor Men du ska väl gifta dig borgerligt?
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-01-26 12:40:14 följande:
    Mjo det var ju tanken, men hej hopp. Det blev kyrklig iaf.Kjell Präst skrev 2009-01-26 12:36:07 följande:
    Ursäkta en gammal man som inte hänger med i svängarna
  • MulleNuh

Jag har hållt tyst om att det blev kyrka igen eftersom jag tänkte att jag skulle bli påhoppad och halsskuren om vissa fick veta.
    Kjell Präst skrev 2009-01-26 12:41:15 följande:

Ursäkta en gammal man som inte hänger med i svängarna
  • Timba

Hej prästerna!

Jag har problem med löftena och att säga "tills döden skiljer oss åt". Har skrivit om det tidigare här på forumet och pratat mycket med min egen vigselförrättare för att hitta alternativ. Vi är oense

Nyss kikade jag på "Bonde söker fru- bröllopet" och deras vigselförrättare sa endast "jag NN lovar att älska dig i lust och nöd" INGENTING om "tills döden skiljer oss åt" eller "nu och för alltid" eller annan formulering som jag trodde var obligatorisk. Hmm... Nu undrar jag, återigen, vad man egentligen måste ha med. Eller "måste" man någonting överhuvudtaget? Kanske min präst och tillika vän som är ouppdaterad?

• Kjell Präst
    Timba skrev 2009-01-26 21:04:25 följande:
    Hej prästerna!Jag har problem med löftena och att säga "tills döden skiljer oss åt". Har skrivit om det tidigare här på forumet och pratat mycket med min egen vigselförrättare för att hitta alternativ. Vi är oense Nyss kikade jag på "Bonde söker fru- bröllopet" och deras vigselförrättare sa endast "jag NN lovar att älska dig i lust och nöd" INGENTING om "tills döden skiljer oss åt" eller "nu och för alltid" eller annan formulering som jag trodde var obligatorisk. Hmm... Nu undrar jag, återigen, vad man egentligen måste ha med. Eller "måste" man någonting överhuvudtaget? Kanske min präst och tillika vän som är ouppdaterad?
    Meningen "Tills döden skiljer oss åt", eller annan likvärdig mening, är obligatorisk. Man kan alltså inte säga "Tills livet skiljer oss åt", "nu och för evigt" eller liknande. Någon tvekan kring detta finns inte,detta är reglerna. Självklart, och tyvärr, kan det finnas präster som inte följer dessa regler - precis som det finns poliser, rörmokare och lärare som inte följer de regler som gäller för deras yrken.
Svar på tråden Fråga prästerna 6