• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • 090715

Kjell Präst skrev 2009-02-10 10:21:21 följande:

Hej på dig själv 090715! Hoppas att du mår bra!Jag har inte växt upp med troende föräldrar, vi gick i julottan ibland men mer var det inte. Mina föräldrar gifte sig borgerligt. Mamma har alltid ansett att de som tror på Gud är lite konstiga...Jag blev troende i två omgångar, kan man säga. Jag läste den nya bibelöversättningen när den kom 1981, när jag var tonåring. Sedan lämnade jag tron i många år tills jag blev vuxen och hade bildat familj. Då återfann jag Gud - eller, skulle jag väl säga, då fick Gud kontakt med mig igen
    Tack för ditt svar!

Men hus visar han sig? Det kanske du inte vill svara på, men jag är nyfiken på Gud? Tror du på att allt som händer har en mening?
  • MulleNuh

Jo. Fast jag kan ju omöjligt tro på något jag inte har upplevt.
    Även om du inte sett något så har du ändå upplevelser..

Kjell Präst skrev 2009-02-10 11:21:02 följande:

Då är vi två som gärna vill se något Jag tror att Gud vill att vi alla ska tro, men Gud vill inte tränga sig på någon. Gud ger oss möjlighet att tro, sedan är det upp till oss om vi vill ta den möjligheten eller ej.
  • Kjell Präst
    090715 skrev 2009-02-10 11:21:35 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-02-10 10:21:21 följande:
    Tack för ditt svar!Men hus visar han sig? Det kanske du inte vill svara på, men jag är nyfiken på Gud? Tror du på att allt som händer har en mening?
    Gud kan visa sig på många olika sätt. En gång blev min fru sjuk när hon åkte pendeltåg. Hon envisades med att åka vidare med tåget för att komma hem och ta en Panodil. Två okända kvinnor tvingade henne att ta taxi för att komma säkert hem. När hon
    sedan svimmade i taxin struntade taxichauffören i hennes uttryckliga önskan och körde henne till sjukhus istället för hem. Hon var mycket sjuk men klarade sig. När hon skrevs ut sa läkaren att om inte kvinnorna hade varit där, och om inte taxichauffören hade kört henne till sjukhus, så hade hon aldrig överlevt.
    För mig är det glasklart att Gud här hade ett finger med i spelet. Gud verkar och visar sig genom andra människor. Bland annat.
    Nej, jag tror inte att allt som händer har en mening. Vad skulle det vara för mening att, exempelvis, en ung människa tar sitt liv? Men jag tror att Gud ibland kan använda något i grunden ont för att i efterhand skapa mening. Kanske börjar den unga människans föräldrar föreläsa om depressioner och självmord till exempel. Då leder det meningslösa, självmordet, till en mening, att kanske fler ungdomar kan undvika självmord genom föreläsningarna. Som bara ett enda exempel.
  • Svanboet

Men kan nog uppleva att man anar Gud på flera sätt. En vän som kommer in i ens livet precis när man behöver beskrivs ju ofta som en gudagåva . Tror inte det är många som idag kan säga att de "träffat" gud utan att bli förklarade som mentalt instabila och otillräkneliga.

MulleNuh skrev 2009-02-10 11:26:22 följande:
    Jo. Fast jag kan ju omöjligt tro på något jag inte har upplevt. Även om du inte sett något så har du ändå upplevelser..
  • Svanboet

Med risk för att låta tråkig så undrar jag om ett bibelstycke (vet ej vilket) som jag har ofta debaterat som konfirmand...

Det står i ett stycka att alla dina dagar är räknade och skriva i livets bok - eller något liknande. Hur kan det stämma med folk som går bort genom självmord? Var deras dagar över?

• 090715

Kjell Präst skrev 2009-02-10 11:29:10 följande:

Gud kan visa sig på många olika sätt. En gång blev min fru sjuk när hon åkte pendeltåg. Hon envisades med att åka vidare med tåget för att komma hem och ta en Panodil. Två okända kvinnor tvingade henne att ta taxi för att komma säkert hem. När hon sedan svimmade i taxin struntade taxichauffören i hennes uttryckliga önskan och körde henne till sjukhus istället för hem. Hon var mycket sjuk men klarade sig. När hon skrevs ut sa läkaren att om inte kvinnorna hade varit där, och om inte taxichauffören hade kört henne till sjukhus, så hade hon aldrig överlevt.För mig är det glasklart att Gud här hade ett finger med i spelet. Gud verkar och visar sig genom andra människor. Bland annat.Nej, jag tror inte att allt som händer har en mening. Vad skulle det vara för mening att, exempelvis, en ung människa tar sitt liv? Men jag tror att Gud ibland kan använda något i grunden ont för att i efterhand skapa mening. Kanske börjar den unga människans föräldrar föreläsa om depressioner och självmord till exempel. Då leder det meningslösa, självmordet, till en mening, att kanske fler ungdomar kan undvika självmord genom föreläsningarna. Som bara ett enda exempel.
    Oj! Vilken fin historia om din fru! Att allt blev bra till slut!
    Jag tror också att mkt har sin mening men inte när det gäller allt!
    En gång såg jag ett program från USA där en flicka hade blivit mördad och då ville föräldrarna träffa mördaren och dom tacka honom för att han ville träffa dom och dom va inte alls arga på honom.. Detta tyckte jag var sååå fruktansvärt! Hur kan man tro att allt sådant har en mening?
    Jag tror också på gud men jag går inte ofta till kyrkan utan "aledning" men det borde man kankse göra oftare, det är ju en sådant underbart lugn i kyrkan!
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-02-10 11:26:22 följande:
    Jo. Fast jag kan ju omöjligt tro på något jag inte har upplevt. Även om du inte sett något så har du ändå upplevelser..Kjell Präst skrev 2009-02-10 11:21:02 följande:
    I Johannesevangeliet tvivlar Tomas, en av lärjungarna, på uppståndelsen. Först när han får sticka fingrarna i den uppståndne Jesus spikhål (efter korsfästelsen) tror han. Då säger Jesus: Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror. Jag trodde på någon slags Gud långt innan jag hade haft några gudserfarenheter.
  • Kjell Präst

Kjell Präst skrev 2009-02-10 11:34:55 följande:

Jag trodde på någon slags Gud långt innan jag hade haft några gudserfarenheter.
    Hehe, detta sista är alltså inte ett Jesuscitat utan ett uttalande från den kände Kjell Präst
  • MulleNuh

HAHAHahaha oj! Förlåt att jag skrattar! Men jag läste det nog lite fel först! Ja den biten om att han fick sticka fingrarna i Jesus spikhål!!!!
    Ja men det är ju typiskt mig att läsa fel!

Kjell Präst skrev 2009-02-10 11:34:55 följande:

I Johannesevangeliet tvivlar Tomas, en av lärjungarna, på uppståndelsen. Först när han får sticka fingrarna i den uppståndne Jesus spikhål (efter korsfästelsen) tror han. Då säger Jesus: Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror. Jag trodde på någon slags Gud långt innan jag hade haft några gudserfarenheter.
  • MulleNuh

hahaha.. Ja det var första gången jag skrattade HÖGT av något jag läst här innan!!

Svar på tråden Fråga prästerna 6