090715 skrev 2009-02-10 11:21:35 följande:
Kjell Präst skrev 2009-02-10 10:21:21 följande:
Tack för ditt svar!Men hus visar han sig? Det kanske du inte vill svara på, men jag är nyfiken på Gud? Tror du på att allt som händer har en mening?
Gud kan visa sig på många olika sätt. En gång blev min fru sjuk när hon åkte pendeltåg. Hon envisades med att åka vidare med tåget för att komma hem och ta en Panodil. Två okända kvinnor tvingade henne att ta taxi för att komma säkert hem. När hon
sedan svimmade i taxin struntade taxichauffören i hennes uttryckliga önskan och körde henne till sjukhus istället för hem. Hon var mycket sjuk men klarade sig. När hon skrevs ut sa läkaren att om inte kvinnorna hade varit där, och om inte taxichauffören hade kört henne till sjukhus, så hade hon aldrig överlevt.
För mig är det glasklart att Gud här hade ett finger med i spelet. Gud verkar och visar sig genom andra människor. Bland annat.
Nej, jag tror inte att allt som händer har en mening. Vad skulle det vara för mening att, exempelvis, en ung människa tar sitt liv? Men jag tror att Gud ibland kan använda något i grunden ont för att i efterhand skapa mening. Kanske börjar den unga människans föräldrar föreläsa om depressioner och självmord till exempel. Då leder det meningslösa, självmordet, till en mening, att kanske fler ungdomar kan undvika självmord genom föreläsningarna. Som bara ett enda exempel.