• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • En till präst
    elsi skrev 2009-01-20 20:02:27 följande:
    Hej alla präster.. en liten klurig fråga..Man kan, vet jag, gifta sig borgligt och sen har en välsignelse i krykan, Min syster gjorde det, det var jätte fint.kan man... Gifta sig i kyrkan, och sedan har ett borgligt ceremoni? Ok vänta.. jag vet att det inte behövs juridisk, men jag har en vän vems blivande man är engelsk och de hade tänkte att gifta sig här i sverige för att senare under året ha någonslags "bröllop" med en vigselförättare i England. Hur skulle de veta i England om de är redan gifta?några tanker ang detta?(hon ska inte byta namn)
    Ingen aning om det kan tänkas gå att lura vigselförrättare i andra länder - man VARFÖR skulle man vilja göra det? Det finns väl ingen glädje med att ljuga till sig dubbla vigslar - man vet ju själv att man faktiskt redan är gift?
  • anne på grönkulla

Förmodligen behöver engelska vigselförrättare också ett dokument som talar om att man inte är gift från hemlandets folbokföring för att utfärda en marriage license och då framgår det ju. Mellan EU-länder tror jag sånt där är omöjligt att dölja (med andra länder kan registreringen/myndighetskontakten ta så lång tid att det blir lite annorlunda).

De bör ju höra med en förrättare i England om vad som går och inte enligt regelverket där.

• En till präst

Men i england borde rimligen förnyelse av äktenskapslöften vara mer känt än i Sverige, med tanke på att det tillhör den anglosaxiska kultursfären. Är det inte klokare att satsa på en sådan akt i england än på en lurendrejar-vigsel?

• anne på grönkulla

En personligt utformad ceremoni utan juridisk innebörd, hemma i trädgården eller i en festlokal t ex, kan ju vilken god vän som helst utföra åt en.

• elsi

ja och nej.. det är inte att lura någon. det är just det de undra, kan man liksom göra om det, som en välsignelse fast "borligt"

Annars få de väl "förnyalöfterna"

• En till präst
    elsi skrev 2009-01-20 20:20:47 följande:
    ja och nej.. det är inte att lura någon. det är just det de undra, kan man liksom göra om det, som en välsignelse fast "borligt"Annars få de väl "förnyalöfterna"
    Ok - logiskt sett borde det gå att förnya vigsellöftena även borgerligt, men en VÄLSIGNELSE vet jag inte om man kan ge borgerligt. Förutsätter inte själva välsignelsebegreppet att man räknar med någon form av gudomlighet?

Eller i o f - folkligt talar man ju ibland om att någon ger "sin välsignelse" till någon elller något...
  • pavar

Vilka låtar / psalmer är det vanligaste på ett sommarbröllop?

• En till präst
    pavar skrev 2009-01-20 20:50:49 följande:
    Vilka låtar / psalmer är det vanligaste på ett sommarbröllop?
    Psalmer:

201 En vänlig grönska och
    200 I denna ljuva sommartid

Så om man inte vill vara som tusentals andra brudpar kan man ju välja något annat som också passar på sommaren, tex

11 O Store Gud
    202 Det blomster som i marken bor eller
    752 Över berg och dal

Sånger varierar från år till år, men förra året var det Ted Gärdestads "För kärlekens skull" på typ varannan vigsel som jag hade. På de andra var det "Det vackraste"....
  • elsi

Ja jag vet att man kan inte göra en "borgligt välsignelse" jag vet att det gäller kyrkan (själv skulle jag gillar det!) så ja förmodligen det är någon slags förnyelse de är ut efter,
    Tack så mycket för din råd/åsikt!

En till präst skrev 2009-01-20 20:36:29 följande:

Ok - logiskt sett borde det gå att förnya vigsellöftena även borgerligt, men en VÄLSIGNELSE vet jag inte om man kan ge borgerligt. Förutsätter inte själva välsignelsebegreppet att man räknar med någon form av gudomlighet? Eller i o f - folkligt talar man ju ibland om att någon ger "sin välsignelse" till någon elller något...
  • passionsblomman

I år kommer det att vara Hallelujah!

En till präst skrev 2009-01-20 20:59:07 följande:

Psalmer: 201 En vänlig grönska och200 I denna ljuva sommartidSå om man inte vill vara som tusentals andra brudpar kan man ju välja något annat som också passar på sommaren, tex11 O Store Gud202 Det blomster som i marken bor eller752 Över berg och dalSånger varierar från år till år, men förra året var det Ted Gärdestads "För kärlekens skull" på typ varannan vigsel som jag hade. På de andra var det "Det vackraste"....
Svar på tråden Fråga prästerna 6