• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • 090715

Skulle ni vilja ge några tips på hur man kan formullera om löftena?

En kansek för privat fråga.. Men när ni som är präster gifte er gjorde ni egna löfte då?

• Kjell Präst
    090715 skrev 2009-01-19 13:05:00 följande:
    Skulle ni vilja ge några tips på hur man kan formullera om löftena?En kansek för privat fråga.. Men när ni som är präster gifte er gjorde ni egna löfte då?
    Vi följde handbokens löften, hittade inte på något eget alls. Fast jag var inte präst när jag gifte mig...

Det man måste tänka på när man formulerar egna löften är det som Burre och En till präst skriver om här ovan, alltså att de egna löftena ska uttrycka detsamma som de färdigformulerade: Brudparets vilja att leva tillsammans tills döden skiljer dem åt.
  • 090715

Kjell Präst skrev 2009-01-19 13:09:34 följande:

Vi följde handbokens löften, hittade inte på något eget alls. Fast jag var inte präst när jag gifte mig...Det man måste tänka på när man formulerar egna löften är det som Burre och En till präst skriver om här ovan, alltså att de egna löftena ska uttrycka detsamma som de färdigformulerade: Brudparets vilja att leva tillsammans tills döden skiljer dem åt.
    Ok! Tack för ditt svar, skall nog inte själv hitta på egna, löftena är ju fina som dom är
    Och självklart skall ju viljan att leva tillsammans tills döden skiljer oss åt vara med, det är ju dom viktigast orden av alla tycker jag
  • En till präst
    090715 skrev 2009-01-19 13:05:00 följande:
    Skulle ni vilja ge några tips på hur man kan formullera om löftena?En kansek för privat fråga.. Men när ni som är präster gifte er gjorde ni egna löfte då?
    Jag och min make följde handbokens löften, men hade lagt in en formulering om äktenskapet som vårt förbund.

Den största vinsten jag kan se med "egenformulerade" löften är att paret då får en god anledning att resonera kring äktenskapets innehåll och vad de vill och förväntar sig.

När man väl står i kyrkan tycker jag ofta det blir problem kring de egna löftena eftersom de i regel är så långa att paret inte kan lära sig dem utantill, och då blir de så bundna vid en lapp. Tycker personligen det är finare när paret kan ägna uppmärksamheten åt varandra och säga löftet in i sin partners ögon, hellre än ett läsa ett jättelångt löfte från en lapp.
  • Toblerone

Hej!
    Gifter mig om några månader och har nu börjat få lite ångest över vigseln. Inte vigseln i sig utan på hur jag kommer att reagera - jag är nämligen en lipsill.
    Jag läste igenom texten som en vän ska sjunga i kyrkan, jag började gråta. Jag läste några inlägg i den här tråden, jag fick tårar i ögonen. Jag vill inte gråta bort hela ceremonin, när jag blir rörd så kan jag helt enkelt inte hejda mig, det kommer och kommer och kommer. Tårar, snor och hulkanden. Under en väns bröllop tvvingade jag mig själv att tänka på annat för att inte gråta sönder allting men det kan jag ju knappast göra på mitt eget.
    Är det vanligt att bruden/paret verkligen GRÅTER?
    Det är ju glädjetårar men det förstår.

• En till präst
    Toblerone skrev 2009-01-19 13:36:15 följande:
    Hej!Gifter mig om några månader och har nu börjat få lite ångest över vigseln. Inte vigseln i sig utan på hur jag kommer att reagera - jag är nämligen en lipsill. Jag läste igenom texten som en vän ska sjunga i kyrkan, jag började gråta. Jag läste några inlägg i den här tråden, jag fick tårar i ögonen. Jag vill inte gråta bort hela ceremonin, när jag blir rörd så kan jag helt enkelt inte hejda mig, det kommer och kommer och kommer. Tårar, snor och hulkanden. Under en väns bröllop tvvingade jag mig själv att tänka på annat för att inte gråta sönder allting men det kan jag ju knappast göra på mitt eget.Är det vanligt att bruden/paret verkligen GRÅTER?Det är ju glädjetårar men det förstår.
    Det är inte ovanligt i alla fall. Men det gör ju ingenting!
    Det mest "tårfyllda" är förstås löftena och ringväxlingen, för då blir det ju så "verkligt". Men vad gör det? Normalt står ju brudparet vända mot alteret, med ryggen mot församlingen så det är bara prästen som behöver se att det gråts lite. Och prästen skvallrar inte
  • Kjell Präst
    Toblerone skrev 2009-01-19 13:36:15 följande:
    Är det vanligt att bruden/paret verkligen GRÅTER?Det är ju glädjetårar men det förstår.
    Att någon verkligen gråter med hulkanden, tårar och snor är nog kanske inte så vanligt - men visst måste det förekomma. Men jag tror annars att det vanligaste är att man som brudpar är så fokuserad på uppgiften (gå rätt, säg rätt etc) att man inte bölar så förfärligt som man nog hade trott att man skulle.Och lite glädjetårar skadar ju ingen. Jag brukar själv ha svårt att hålla tårarna borta när vi sjunger ur psalm 84: "Vi ber dig, låt dem lämna sig själva i din hand/och hjälp dem hålla löftet som de har gett varann"
  • Toblerone

Tack för era svar..
    Jag fick tårar i ögonen nu bara av raderna du skrev Kjell Präst ut psalm 84.
    Det är väl så, att lova evig kärlek inför de man älskar mest är rörande (Gud och min blivande man..)

• norgejente

Burre Präst skrev 2009-01-19 12:14:43 följande:

norgejente: Ersättning till "egen" präst är en knepig fråga. Som präst ska man egentligen inte ta betalt för tjänster man gör utanför jobbet; prästvigningen tillhör inte prästen utan kyrkan. Det enklaste är om församlingen där ni ska vigas kan anställa prästen för just den vigseln, men många församlingar vill inte göra så. Hör med er vigselförsamling först alltså.Framför allt tycker jag inte att ni ska betala svart! Sådant ska inte förekomma bland präster! En liten reseersättning kan man tänka sig, men inga svarta pengar.Vad gäller er egen medverkan i vigseln så är ni ju redan huvudpersoner, eller hur? Vill ni nu göra lite mer så är i första hand vigsellöftena en möjlighet; dels finns det alternativa löften i handbioken som ni läser själva utan att prästen läser före. Möjligheten finns också att formulera egna löften, bara ni inte tappar bort att löftena skall innehålla att ni skall älska varandra tills döden skiljer er åt, alltså inget om "för evigt" eller "tills livet skiljer oss åt" eller liknande.
    Tack för svar!
    Det är lite klurigt för vi bor inte längre i sverige och tillhör ingen församling som kan betala. När jag bokade kyrkan frågade jag om det var ok att vi hade egen präst och det sa de att det var. Kom på detta med betalning långt senare!
Svar på tråden Fråga prästerna 6