• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • 090715

Vi skall gifta oss på hösten! Vill att det skall vara mörkt ute!
    Tror du att man får ha marschaller på gången ute till kyrkan?
    Får man bestämma lite över ljuset i kyrkan? Vi vill ha levande ljus och inte helt tänt i taket

• En till präst

Ljus och marschaller är vanliga önskemål och är sällan något problem. Enklast är väl att ta kontakt med vaktmästaren och fråga direkt.

Alla kyrkor är ju "utrustade" för detta eftersom man tänder ljus och marchaller hej vilt till jul och allhelgona, så det brukar finnas hållare och sånt.

Ev kanske vaktmästaren vill att ni ställer ut dem och tar bort dem själva (=ber någon vän göra det, så klart)

• 090715

Tycker du att det är konstigt att man vill ha bröllopet när det är mörkt ute?

Själv tycker jag att kyrkan är sååå mysig då!

Men många reaktioner blir likosm ja, alla är vi olika.. ha ha
    Men det känns lite märligt när dom säger så

• allehanda

Jag sticker in näsan här litegrann.Jobbar som vaktmästare på landet och har fem olika kyrkor som jag och kollegorna tjänstgör i.Mitt sista bröllop var 23 december 2008 med marshaller och tända ljus i kyrkan mycket vackert,baksidan var att jag fick stanna i en extra timme efter och byta ljusen då de skulle tändas den 24 också och det var uträknat före vigseln att ljusen räckte till en gtj men tyvärr inte till två.Hos oss har vi ett ljuständningsschema alltså så tänder vi inte alla stearinljus på en vanlig gtj eller vigsel normalt sett.Detta är inget problem för mig men om ljusen skall tändas så vill åtminstonne jag veta detta i god tid så att min planering stämmer med brudparets och, i mitt fall, kyrkoherdens."problemet" hos oss är att det går åt ca 200 extra stearinljus om allt skall tändas.

• MiaAnd

Vad mysigt det låter!! Nu ångrar jag nästan att vi har valt att gifta oss på sommaren... haha

• Sååå lurade

En fråga!

Vi är redan gifta borgerligt sedan 2 år. Vi gifte oss i stadshuset när jag var höggravid. dels av juridiska skäl men jag kände också att jag ville vara gift när barnet kom. Tydligen var jag mer traditionell än jag trodde.

Nu är det så att detta är helmligt för ALLA i vår omgivning så nu har vi bjudit in till bröllop i april för jag vill verkligen göra det på "Riktigt" också. Hur kommer det här att gå till då? Vi har bokat kyrka och så, men vi är mitt emellan två präster och har inte haft möjlighet att diskutera detta än.

På de vigslar jag varit på har prästen i inledningen berättat lite om brudparet, skulle du som präst gå med på att släppa "bomben" i detta avsnitt. Vi vill gärna att det är prästen som berättar sanningen och att detta bara är en välsignelse av äktenskapet. Vill så gärna se minerna på våra gäster när sanningen går upp för dem. Nån som gjort något liknande tidigare?

• altervattnet

fråga till prästerna:
    men man måste väl betala själv för ljusen/ marschaller ??

• didis

En till präst skrev 2009-01-16 19:48:29 följande:

Jag vet inte riktigt hur man själv tänker som brudpar när man redan förbundit sig till varandra genom att ta emot ett eller flera barn tillsammans. För egentligen är ju det åtagandet "större" än äktenskapslöftena.Människor kan skilja sig, men man kan aldrig säga upp sig som förälder...
    En gång för länge sedan förlovade vi oss och lovade därmed varandra att leva livet tillsammans. När vi sedan skaffade barn var det en ännu större markering att vi hörde ihop, nu och för alltid.

Av några romantiska eller markeringsmässiga skäl har det aldrig varit aktuellt för vår del att gifta oss, vi har ju redan lovat varandra att leva tillsammans.

Juridiskt är det dock en viss skillnad på att vara gifta, när man har barn, och därför gifter vi oss nu på vår 20-årsdag.

För min del är det mer kuriöst att man väljer att gifta sig fast det inte finns några barn inblandade och man alltså kan lösa det juridiska ändå
  • Barret

Hej,
    Jag har en fråga, det är säkert massor med människor som frågat det förut, men jag orkar inte läsa igenom riktigt än... Aja, här kommer frågan:
    Vi ska gifta oss i kyrkan. Jag är medveten om att man bör eller till och med måste ha psalmer under vigselakten.. Men är det okey att ha två sånger utöver dem eller blir det för mycket musik?

• Kjell Präst
    Barret skrev 2009-01-17 16:30:26 följande:
    Hej, Jag har en fråga, det är säkert massor med människor som frågat det förut, men jag orkar inte läsa igenom riktigt än... Aja, här kommer frågan:Vi ska gifta oss i kyrkan. Jag är medveten om att man bör eller till och med måste ha psalmer under vigselakten.. Men är det okey att ha två sånger utöver dem eller blir det för mycket musik?
    Det går bra!
Svar på tråden Fråga prästerna 6