• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • En till präst

Sååå lurade skrev 2009-01-17 15:16:58 följande:

En fråga!Vi är redan gifta borgerligt sedan 2 år. Vi gifte oss i stadshuset när jag var höggravid. dels av juridiska skäl men jag kände också att jag ville vara gift när barnet kom. Tydligen var jag mer traditionell än jag trodde.Nu är det så att detta är helmligt för ALLA i vår omgivning så nu har vi bjudit in till bröllop i april för jag vill verkligen göra det på "Riktigt" också. Hur kommer det här att gå till då? Vi har bokat kyrka och så, men vi är mitt emellan två präster och har inte haft möjlighet att diskutera detta än.På de vigslar jag varit på har prästen i inledningen berättat lite om brudparet, skulle du som präst gå med på att släppa "bomben" i detta avsnitt. Vi vill gärna att det är prästen som berättar sanningen och att detta bara är en välsignelse av äktenskapet. Vill så gärna se minerna på våra gäster när sanningen går upp för dem. Nån som gjort något liknande tidigare?
    Vet inte om det blir så mycket till "bomb" - en välsignelse över ett borgerligt äktenskap ser ju delvis annorlunda ut än en vigsel, så det borde väl märkas på hur prästen inleder gudstjänsten.

Normalt säger man ju annars "inför Guds ansikte är vi samlade till vigsel mellan er två, NN och NN...." men vid en välsignelse över ett par som redan är gifta kan man ju inte säga så.

Jag kommer just hem från en, och jag inledde i stället med orden "inför Guds ansikte är vi samlade för att fira kärleken mellan NN och NN, för att dela er glädje över det liv ni har tillsammans och för att förnya de löften ni gav varandra XXXX"

Det funkade.
  • En till präst
    090715 skrev 2009-01-17 13:12:06 följande:
    Tycker du att det är konstigt att man vill ha bröllopet när det är mörkt ute?Själv tycker jag att kyrkan är sååå mysig då!Men många reaktioner blir likosm ja, alla är vi olika.. ha haMen det känns lite märligt när dom säger så
    Det är väl inget konstigt med det?
    Större delen av året är det ju mörkt större delen av dygnet i det här landet

Har haft många mörka bröllop, med mycket levande ljus. Men som vaktmästaren skriver i tråden så blir det ju MYCKET extra arbete om man skulle börja tända upp som till en julotta - att byta några hundra ljus i kronor som ska hissas ned och upp tar TID. Så har vi inte gjort när jag haft "candle light weddings" utan i stället har vi ställt ut hundratals värmeljus i små IKEA-lyktor och tänt alla "vanliga" ljus, inte de i kronorna.

Det har blivit jättefint.
  • En till präst
    altervattnet skrev 2009-01-17 15:17:40 följande:
    fråga till prästerna:men man måste väl betala själv för ljusen/ marschaller ??
    Kan vara rimligt, men det är ju ingen större kostnad vi pratar om i så fall.
  • Sååå lurade

Det låter ju jättefint, jo en bomb blir det nog i vår familj, fast det är ju halva nöjet... tack

En till präst skrev 2009-01-17 17:07:58 följande:

Sååå lurade skrev 2009-01-17 15:16:58 följande:
    Vet inte om det blir så mycket till "bomb" - en välsignelse över ett borgerligt äktenskap ser ju delvis annorlunda ut än en vigsel, så det borde väl märkas på hur prästen inleder gudstjänsten.Normalt säger man ju annars "inför Guds ansikte är vi samlade till vigsel mellan er två, NN och NN...." men vid en välsignelse över ett par som redan är gifta kan man ju inte säga så.Jag kommer just hem från en, och jag inledde i stället med orden "inför Guds ansikte är vi samlade för att fira kärleken mellan NN och NN, för att dela er glädje över det liv ni har tillsammans och för att förnya de löften ni gav varandra XXXX"Det funkade.
  • En till präst

Sååå lurade skrev 2009-01-17 17:15:37 följande:

Det låter ju jättefint, jo en bomb blir det nog i vår familj, fast det är ju halva nöjet... tackEn till präst skrev 2009-01-17 17:07:58 följande:
    Ok, ja så kanske det är. Det är rätt noga med hur man gör dessa "välsignelsegudstjänster", för de får inte bli så lika en vanlig vigsel att någon kan tro att paret "gifter sig igen".
  • Par Nyköping

Har en fråga gällande vittnen. Om man gifter sig borgligt behöver man ju 2 vittnen som ska skriva under. Behövs detta i kyrkan också?

• Kjell Präst

Par Nyköping skrev 2009-01-17 21:12:51 följande:

Har en fråga gällande vittnen. Om man gifter sig borgligt behöver man ju 2 vittnen som ska skriva under. Behövs detta i kyrkan också?
    Det måste finnas två vittnen, men de ska inte skriva under någonting.
  • Par Nyköping

Tack tack för svar, ja det blir väl kanske fler än 2 i kyrkan! :)

• Kjell Präst

Par Nyköping skrev 2009-01-17 21:15:59 följande:

Tack tack för svar, ja det blir väl kanske fler än 2 i kyrkan! :)
    Ja, då behövs inga särskilda vittnen. Det är bara om inga gäster är närvarande vid vigseln.
  • Barret

Tack för svaret, då ska vi spåna vidare.

Kjell Präst skrev 2009-01-17 16:54:49 följande:

Det går bra!
Svar på tråden Fråga prästerna 6