• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • didis

Förlåt, nu skall jag inte gå mer OT

• En till präst
    didis skrev 2009-01-21 12:40:27 följande:
    En till präst skrev 2009-01-21 12:34:58 följande:
    jo, vigseln är borgerlig. Jag fick visserligen en religiös uppenbarelse i 25-årsåldern o gick o döpte mig men sedan försvann det igen.Maken har spelat en del i band och även varit gatumusikant med sin bror (maken fick det i 40-årspresent, de fick väl ihop till dagens öl men knappast till resan till Paris där de spelade) men jag undrar ändå om rösten kommer att hålla...
    Tja - det får ni väl se

Då är han hur som helst van sångare. Men om rösten skulle spricka någon gång under vigseln så må det väl vara hänt?
  • lecaroline

Min mamma kom med en bra fråga. jag vet inte om ni har tagit upp den här..
    Förr när mina föräldrar gifte sig gav man ett kuvert med pengar i till prästen. Detsamma gäller dop. Hur gör man nu??

• Kjell Präst
    lecaroline skrev 2009-01-21 14:45:31 följande:
    Min mamma kom med en bra fråga. jag vet inte om ni har tagit upp den här..Förr när mina föräldrar gifte sig gav man ett kuvert med pengar i till prästen. Detsamma gäller dop. Hur gör man nu??
    Jo då, frågan har varit uppe - men det gör ingenting!
    Prästen har lön och ska inte ha någonting utöver det. Framför allt inte svarta pengar i något kuvert. Jag har blivit erbjuden detta vid något tillfälle men sa ett bestämt nej tack.
  • lecaroline

Jätte bra att veta!! Man vill ju inte vara oförskämd..
    Tack för snabt svar : )

• jojoånick09

En liten fråga,jag och min blivande make gifter oss i sensommar och kan jag gifta mig då jag inte är konfirmerad?
    jag är döpt i kyrkan men inte konfirmerad.
    Någon sa till mig att jag måste göra nattvarden och någon sa att så länge man är döpt så behövs inte det... hur är det egentligen?

tacksam för svar

/Johanna

• Kjell Präst
    jojoånick09 skrev 2009-01-21 17:41:00 följande:
    En liten fråga,jag och min blivande make gifter oss i sensommar och kan jag gifta mig då jag inte är konfirmerad?jag är döpt i kyrkan men inte konfirmerad. Någon sa till mig att jag måste göra nattvarden och någon sa att så länge man är döpt så behövs inte det... hur är det egentligen?tacksam för svar/Johanna
    Om man inte är döpt får man inte ta emot nattvarden. Däremot går det bra att gifta sig utan att vara varken döpt eller konfirmerad. Det enda som krävs är att en i brudparet är medlem i Svenska kyrkan. Är någon av er medlem så är det alltså inga som helst problem - och är ni inte det så kan det lösa sig ändå, mot en avgift, men det avgör i så fall kyrkoherden.
  • MTTM

Apropå ev pengar till prästen... Jag och min sambo hoppas bli vigda av en präst som är vän till mina föräldrar. Han har gått i pension och "hoppar" i så fall in för den aktuella vigseln. Hur tycker ni präster att man gör med detta - ska man ge honom en "lön", eller är det artigare/trevligare med en gåva...? Eller ska man bara fråga honom rakt ut vad han vill ha...? Några tips? Jättetack på förhand!

• Kjell Präst
    MTTM skrev 2009-01-21 20:36:22 följande:
    Apropå ev pengar till prästen... Jag och min sambo hoppas bli vigda av en präst som är vän till mina föräldrar. Han har gått i pension och "hoppar" i så fall in för den aktuella vigseln. Hur tycker ni präster att man gör med detta - ska man ge honom en "lön", eller är det artigare/trevligare med en gåva...? Eller ska man bara fråga honom rakt ut vad han vill ha...? Några tips? Jättetack på förhand!
    Inte heller en präst som har gått i pension har rätt att ta betalt för kyrkliga handlingar. Reseersättning om han har rest långt är ok, men inget annat. Som gåva kan han ju alltid få ett foto av brudparet!
  • älskarlivet

Jag hade en diskussion med en kollega igår. Hon påstod att om den nya äktenskapslagen går igenom i maj så får inte prästerna säga "ni har nu ingått äktenskap.."

Stämmer detta? Vad kommer i så fall sägas annars?

Svar på tråden Fråga prästerna 6