• Barret

Västeråsbrudar 2009 del 2

Alla:
    Kan meddela att jag lagt upp två nya bilder i mitt galleri. En på min tiara och en bild på min frisyr efter provuppsättningen.. Uppsättningen är ju inte gjord speciellt ordentlig men det ger en känska av vad som är tänkt.

• Barret

Vi diskuterade tårtor här för inte så länge sen.. Chantal's och Öhrmans var väl de billigaste i stan, men någon sa att typ Ica Maxi även går tårtor om man vill ha någon vanlig variant....

Provtårtan i mitt galleri är från Chantal's.

flower75 skrev 2009-02-16 16:10:07 följande:
    Hallå!!!Är det nån som vet ett bra och billigt ställe att beställa bröllopstårta i från. Vi är ca 76 gäster bjudna sen om alla kommer det vet man ju inte.Tacksam för svar!!!
  • Barret

Haha, ja det är faktiskt helt sant. Coolt. Kan meddela att det är mindre än två veckor kvar till sista OSA dagen och sedan bara 2 månader till den STORA dagen. Ujujuj! Gahhh...!!!

miss u skrev 2009-02-17 07:45:40 följande:

Barret: Jag kom på en sak! När jag (och Tessisen) har så länge kvar till bröllopet som du har nu (typ) så är du redan gift! Coolt va?!
  • Barret

Jag måste faktiskt meddela något mer nu när jag är här inne... VI HAR KÖPT HUS! Ja, vi hade någon vision om att vi skulle kunna cykla till jobbet men vi har faktiskt köpt ett jätte fint hus ute i Irstad. Ute i lugnet men ändå bara 5-10 minuter in till Västerås. Känns toppen!

• Barret

miss u:
    Tack så mycket. Huset är borttaget från Hemnet redan så tyvärr går det inte att se där längre.. Det är ett gulligt litet hus på 122 kvm med en ganska stor tomt med fruktträd och sånt :o). Lägenheten sålde vi förra veckan och flyttar ut gör vi från den i månadsskiftet maj/juni. Sen blir det inflytt den 15 juni. Vi kommer därmed ha ett glapp mellan bostäderna men får i alla fall flytta dit våra grejer. Vi har ju ganska många kompisar här i Västerås som erbjudit sig och mina svärföräldrar bor ju i Köping dessutom. Vi ser det inte som något problem utan som ett äventyr :o)

Vad roligt med en anställningsintervju! Är det många sökande? När tror du att du får besked? Att bo i Eskilstuna är nog inte så dumt tror jag. Jag har några kollegor som bor där och dom verkar trivas som fisken i vattnet. Jag håller tummarna såklart!

Rebellen75:
    Det är många som verkar trivas i Irsta så jag hoppas att det blir bra. Vi hoppas ju på egna små kottar så småningom här så jag är övertygad om att det kommer funka väldigt bra.
    Krya på dig!

• Barret

Tack för alla grattulationer till huset. Idag är det dags för besiktning så håll tummarna.

miss u:
    Lova att du berättar hur det går med jobbet så fort du får höra. Mina tummar behöver snart lite blod så hårt håller jag dem :o).

MoonGirl:
    Vi ska ha en "klassisk" tårtställning som ett våningshus typ. Alla våningar sitter som ihop.. Förstår du hur jag menar?
    Vi har fått inbjudan till träffen i kyrkan. Har nog tänkt gå dit också, bara vi kommer ihåg att anmäla oss :o).

• Barret

miss u:
    Jaha, jag hade fattat att du redan varit på intervju, men då förstår jag lite bättre. Misstänker att jag läser som en kratta precis som vanligt... Ibland går det som sagt liiiite för snabbt för att mina fingrar eller hjärna ska hinna med.

Besiktningen av huset gick jätte bra så nu känns det faktiskt ännu bättre med husköpet. Jag tror vi kommer trivas som fisken i vattnet!

MoonGirl:
    Jag hade ingen aning om att de hade så många tårtställningar, jag och Chantal har bollat lite idéer fram och tillbaka och hamnade slutligen på den där klassiska. Tror det blir toppen.

mysan31 och MoonGirl:
    Vi har också en Passat kombi. Toppen bil ju. Egentligen tycker jag inte att det är så himla dyrt med bil. Visst, inköpskostnaden och värdeminskningen är ju en stor del av kostnaden som jagsjälv inte tänker på, men i övrigt... någon service per år, lite skatt och försäkring och bensin. Jag tycker det helt klart är värt pengarna!

MissTiny:
    Välkommen till tråden. Jag känner bara till Ursulas och Ruths faktiskt. Jag har, liksom de flesta här i tråden, köpt min klänning på Ruths. Var bor du och vart ska ni gifta er?

• Barret

Det finns papper att skriva ut på skatteverkets hemsida. Man kan skicka in både namnbytespappret och hindersprövningen samtidigt, i samma kuvert. Vi gjorde det och har redan fått tillbaka våra papper. Vi kommer behålla våra namn efter vigseln men kommer att efter några veckor gemensamt byta till ett gammalt släktnamn på min sambos sida.

MoonGirl skrev 2009-02-20 10:38:24 följande:
    Alla: När ska man skicka in hindersprövningen? Min sambo ska byta efternamn till mitt efternamn, ska man skicka in papper om namnbyte INNAN bröllopet eller efter?!Ska alla här byta till mannens efternamn eller finns det någons sambo som ska ta era efternamn? *nyfiken*
  • Barret

Ni skriver ut en gemensam lapp från skatteverket ang. hindersprövning som ni gemensamt fyller i och skickar in. Hindersprövningen gäller sen i 4 månader så max 4 månader innan bröllopet bör ni skicka in den. All information om hindersprövning och ev. namnbyte hittar du här:

www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/aktenskap.4.18e1b10334ebe8bc80004956.html

mysan31 skrev 2009-02-21 23:16:44 följande:
    Alla: Ska både jag och min blivande ha en hindersprövnings lapp eller är det bara en som ska fyllas i...När skickar man hindersprövningen till skatteverket...
  • Barret

Vad bra. Det är en jungel med allt man ska hålla koll på inför den stora dagen. Vi har tänkt byta till Hedqvist.

MoonGirl skrev 2009-02-22 22:40:52 följande:
    Tack för informationen! Har varit in på skatteverkets hemsida och tittat runt lite Vilket efternamn kommer ni att byta till sedan?
  • Barret

Det namnet som vi ska ta hette sambons mormor som ogift. Det finns en person kvar i livet i släkten som heter så (hans mormors syster). Namnet måste ha funnits i släkten i minst två generationer i följd samt att den som hette det senast måste ha levt inom de senaste 100 åren.

Det finns som jag förstår 3 vägar att vandra om man vill byta namn.
    1. Man tar mannens eller kvinnans befintliga namn och byter via skatteverket med den där blanketten som vi tidigare pratat om.
    2. Man tar ett gammalt släktnamn enligt reglerna ovan.
    3. Man hittar på något helt nytt.

Om man vill byta enligt 2 eller 3 kan man göra på ett av två sätt:
    A. Den ena tar namnet först innan bröllopet genom PRV och sedan byter den andra parten via alt. 1 genom skatteverket på bröllopsdagen.
    B. Man behåller sina egna namn och efter bröllopet byter man gemensamt namn genom PRV.

Skillnaden mellan A och B är att i fallet A så ?tillhör? namnet den person som tog det först medan i fallet B så tillhör namnet båda personerna. Den egentliga skillnaden blir först den dag (vilket förhoppningsvis aldrig sker) en av parterna vill gifta om sig och därmed ?ge bort? namnet till någon annan. Detta kan man bara göra om man ?äger? namnet.

Hänger du/ni med?

miss u:
    Jag håller tummarna för intervjun. Berätta hur det gick sen!

• Barret

Jag vet inte exakt hur det går till väga faktiskt, men det kan vara så att man måste skicka med några speciella papper där vi bevisar att namnet finns i släkten.
    Vi kommer byta namn tillsammans efter vigseln och kommer vänta med att skicka in dom papprena till efter 24 maj då jag kommer tillbaka ifrån en resa med jobbet (då slipper vi knepigheter med pass som inte stämmer och allt sånt).
    Jag tror att det kostar 3000 kronor (per familj) att byta namn på det här sättet. Gör man på sätt A tror jag man kommer billigare undan... Vi kommer göra på B-sättet.

miss u skrev 2009-02-23 10:55:41 följande:

Jag tror att jag hängde med på vad du menade. Är ju rätt knepigt ändå. Hur bevisar man att namnet funnits i släkten och vem som har haft det? Finns det registerat hos skattemyndigheten eller måste man leta i gamla kyrkböcker?Ska ni byta till ert nya efternamn direkt efter vigseln? Kostar det pengar? Alternativ B känns ju bättre då, så att båda får "äga" namnet.
  • Barret

MoonGirl:
    Det stämmer som du säger att du ensam "äger" efternamnet. Självklart kommer Erik också kunna ge vidare det namnet eftersom han fått det av sin mamma. Däremot kommer Mikael aldrig kunna ge det vidare om något skulle hända och han vill gifta om sig. Silverberg är fint!

• Barret

miss u:
    Skönt att höra att intervjun gick bra. Vi håller ju tummarna allihoppa här!
    Det är nog alltid bra att ringa upp och ha fler frågor eller visa sitt intresse. Tänker att man sticker ut lite mer ifrån mängden då!

Jag släktforskade faktiskt när jag gick på gymasiet, var ganska enkelt att gå igenom de gamla kyrkböckerna och jag kom ganska långt bak i tiden (tyvärr hittade jag inga roliga efternamn där). Efter runt 10 generationer tog det dock stopp och det visade sig senare att min morfar också släktforkat (hade valt hans sida av en slump egentligen) och han hade försökt få tag på gamla kyrkböcker från USA men utan framgång. Om man vet att släkten bott i närheten är det oftast lättare än om släkten vandrat runt halva Sverige (eller världen för den delen). Tror det är svårt att släktforska om det visar sig att någon är adopterad, sånna handlingar brukar vara hemlighetsstämplade så vitt jag förstått.. Rätta mig gärna om jag har fel!

Svar på tråden Västeråsbrudar 2009 del 2