• MolsonCanadian

För att vara på den säkra sidan...

Visst är det så att om jag tar hans namn som mellannamn, dvs. det står före mitt efternamn, så blir mitt efternamn, mitt efternamn? (knepigt att formulera det här).
    Om så, innebär det att eventuella barn får mitt efternamn som efternamn?

Beklagar om det här har diskuterats fram och tillbaka tidigare, men jag hittade inte svaret på min undran när jag spanade i redan befintliga trådar.

• Svar på tråden För att vara på den säkra sidan...
  • Hammerman

Av förståeliga skäl brukar ju barnen ta mammans efternamn om föräldrarna inte är gifta, däremot vette fasen hur det fungerar när föräldrarna heter olika fastän de ingått äktenskap, vilket jag gissar mig till att ni kommer att göra.

• MolsonCanadian

Rätt gissat. Det är ju därför jag registrerade mig här.

Har hittat följande på Skatteverkets hemsida: "Om det inte finns några syskon får barnet det efternamn som föräldrarna anmäler till Skatteverket. Gör inte föräldrarna någon anmälan inom tre månader från barnets födelse, får barnet moderns efternamn."

Det bör väl betyda att om mitt efternamn förblir mitt efternamn om jag tar hans som mellannamn, att barn får mitt efternamn, om vi inte ansöker om annat..?

Hammerman1 skrev 2008-12-10 15:47:14 följande:
    Av förståeliga skäl brukar ju barnen ta mammans efternamn om föräldrarna inte är gifta, däremot vette fasen hur det fungerar när föräldrarna heter olika fastän de ingått äktenskap, vilket jag gissar mig till att ni kommer att göra.
  • anne på grönkulla

Det har faktiskt ingen laglig betydelse (eller gör iaf inte i Sverige i dag nån skillnad) om föräldrarna är gifta eller ej. Om föräldrarna har olika efternamn så får barnens mammans efternamn - om man inte anmäler nåt annat.

Och mycket riktigt, tar man mannens efetrnamn som mellannamn så står det först och paret har då juridiskt olika efternamn. I det läget kan man också välja att ge barne det ena namnet som mellannamn och det andra som efternamn. Vilket efternamn de får är valfritt (men anmäler man inget så finns det alltså en byråkratisk automatik).

• MolsonCanadian

Så, ponera att jag hette Eriksson och han hette Nilsson - kan då barnet heta Nilsson Eriksson? (fortfarande då med Eriksson som efternamn). Dvs, få samma mellannamn som jag?

Känner att det blir krångligt formulerat. Hoppas du hänger med på hur jag menar.

anne på grönkulla skrev 2008-12-10 15:54:47 följande:

Det har faktiskt ingen laglig betydelse (eller gör iaf inte i Sverige i dag nån skillnad) om föräldrarna är gifta eller ej. Om föräldrarna har olika efternamn så får barnens mammans efternamn - om man inte anmäler nåt annat.Och mycket riktigt, tar man mannens efetrnamn som mellannamn så står det först och paret har då juridiskt olika efternamn. I det läget kan man också välja att ge barne det ena namnet som mellannamn och det andra som efternamn. Vilket efternamn de får är valfritt (men anmäler man inget så finns det alltså en byråkratisk automatik).
  • anne på grönkulla

Ja så har jag uppfattat lagstiftningen (men har inga egna barn så har inte testat fallet). Ring ditt Skattekontor och fråga är mitt bästa tips.

• Tizia

Får man ta killens efternamn som mellannamn ? Trodde bara att man kunde göra så med sitt eget...

• anne på grönkulla

Närå, du kan välja mellan ditt eller makens namn som mellannamn.

Skatteverkets hemsida har himla bra information, som jag rekommenderar!

• passionsblomman

En irriterande sak somjag upptäckt nu, när sonen är med i klasslistor osv, är att han hamnar på mellannamnet(sin pappas efternamn) i listan, istället för på efternamnet (mitt).
    Efter att ha påtalat det säger skolan att det bara plockas från folkbokföringen. Men det verkar ju som att han heter pappans i efternamn då tycker jag. (instämmer att det blev rörigt att skriva om detta! )

Jag tycker inte att mellannamnet ens skulle behöva stå,mer än med en bokstav,typ Pelle S.Jansson fast det blir kanske helfel det med...

Ursäkta att detta nu blev lite OT...

• Julia78

Vänner till mig ville att deras son skulle ha dubbelt efternamn men det gick inte. Så mammans namn blev mellan namn.
    Ni skriver in vilka namn ni vill ha på erat barn när han/hon är född. Då bestämmer ni vilket namn som är efternamnet.
    Hoppas nån fattar vad jag menar :-/

Svar på tråden För att vara på den säkra sidan...