• MolsonCanadian

För att vara på den säkra sidan...

Visst är det så att om jag tar hans namn som mellannamn, dvs. det står före mitt efternamn, så blir mitt efternamn, mitt efternamn? (knepigt att formulera det här).
    Om så, innebär det att eventuella barn får mitt efternamn som efternamn?

Beklagar om det här har diskuterats fram och tillbaka tidigare, men jag hittade inte svaret på min undran när jag spanade i redan befintliga trådar.

• Svar på tråden För att vara på den säkra sidan...
  • jojanna

Min kompis heter N. Pettersson Lönnroth, då är Pettersson mellannamn. Han måste rätt ofta visa id då han berättar detta eftersom folk tycker det är jätte kul att man kan heta Pettersson i mellannamn

• Esonda

bra tråd för jag hade lite funderingar på detta med. Hur funkar det med namnet när det gäller arv då?
    Som min sambo är grek och han måste ha kvar sitt namn för annars kan det blir problem med arv och medborgarskap osv.. Men hur funkar såt i sverige?? :S

• MolsonCanadian

En ny variant på frågan:

Kan han ta mitt efternamn som mellannamn OCKSÅ?
    Dvs, att jag tar hans efternamn som mellannamn och han tar mitt efternamn som mellannamn?
    T ex Maria Nilsson Eriksson & Jonas Eriksson Nilsson?
    Eller snurrar det till tillvaron då?

• anne på grönkulla

Nej, det går inte. Lagen tillåter inte det.

Däremot finns det en kryphål i lagen som gör att ni kan få samma kombination Nilsson Eriksson ELLER Eriksson Nilsson - det finns beskrivet i gamla trådar och innehåller en del administrativt meckande.

• MolsonCanadian

Det var synd.

Den kombinationen känner jag till. Inte aktuell, dock.

anne på grönkulla skrev 2008-12-22 21:31:08 följande:

Nej, det går inte. Lagen tillåter inte det. Däremot finns det en kryphål i lagen som gör att ni kan få samma kombination Nilsson Eriksson ELLER Eriksson Nilsson - det finns beskrivet i gamla trådar och innehåller en del administrativt meckande.
  • Myrmor

Jo så kan man göra. Ett tips är att fundera noga innan man väljer att krångla med namn. Tänk dig scenariot att boka flygbiljetter till famljen eriksson nilsson, där alla heter olika namn i olika konstallationer . Och om ni har barn sedan tidigare (som vi har) kan de inte heta samma som barnen som kommer födas i äktenskaper. Det är en värld av regler

MolsonCanadian skrev 2008-12-22 21:29:24 följande:
    En ny variant på frågan: Kan han ta mitt efternamn som mellannamn OCKSÅ?Dvs, att jag tar hans efternamn som mellannamn och han tar mitt efternamn som mellannamn?T ex Maria Nilsson Eriksson & Jonas Eriksson Nilsson?Eller snurrar det till tillvaron då?
  • MolsonCanadian

Nej, just den här saken framgår inte särskilt tydligt alls.

anne på grönkulla skrev 2008-12-22 21:34:36 följande:

Läs på skatteverkets hemsida om namn och vad som går och inte går - www.skatteverket.se under folkbokföring och namn - där framgår ganska tydligt.
  • MolsonCanadian

Nä, några barn sedan tidigare har vi inte.

Min tanke var att jag kunde lägga till hans efternamn som mellannamn och han kunde lägga till mitt efternamn som mellannamn. På så sätt skulle bägge behålla resp. efternamn men ha varandras efternamn som mellannamn.

Eventuella barn ska förstås ha mitt efternamn.

Myrmor skrev 2008-12-22 21:34:23 följande:
    Jo så kan man göra. Ett tips är att fundera noga innan man väljer att krångla med namn. Tänk dig scenariot att boka flygbiljetter till famljen eriksson nilsson, där alla heter olika namn i olika konstallationer . Och om ni har barn sedan tidigare (som vi har) kan de inte heta samma som barnen som kommer födas i äktenskaper. Det är en värld av regler
  • Myrmor

Jo vi tänkte också göra så, men det kändes lite struligt, så vi blir (med andra efternamn) familjen svensson eriksson / eriksson svensson svensson

MolsonCanadian skrev 2008-12-22 21:56:34 följande:
    Nä, några barn sedan tidigare har vi inte. Min tanke var att jag kunde lägga till hans efternamn som mellannamn och han kunde lägga till mitt efternamn som mellannamn. På så sätt skulle bägge behålla resp. efternamn men ha varandras efternamn som mellannamn. Eventuella barn ska förstås ha mitt efternamn.
  • anne på grönkulla

Jag tycker det är glasklart - den ENA parten kan ta den andras efternamn som mellannamn. Så tillämpas också lagen. Men känner du dig osäker - ring en handläggare på Skatteverket och fråga!

Svar på tråden För att vara på den säkra sidan...