Erfarenheter av Malaysia???
Jag vill höra om era erfarenheter om Malaysia! Upplevelser, utflykter, var ska man åka, var får man romantik + äventyr?
Jag vill höra om era erfarenheter om Malaysia! Upplevelser, utflykter, var ska man åka, var får man romantik + äventyr?
Vi har tänkt åka i juli nästa år...
Perhentian Island är ett måste. Jag svär - paradiset på jorden... vit sand, palmer, sol, turkost vatten....middag på stranden och hur mysigt som helst...
har varit på borneo, kan verkligen rekommenderas då hotellen där är MYCKET billigare är i main-malaysia. Dessutom får man ju regnskogsupplevelsen. Kan rekommendera shangri-la hotel rasa rio (väldigt romantiskt och inte superdyrt) vi var inte där på bröllopsresa men kände oss ändå som kungar (och drottning). Borneo kan man flyga väldigt billigt till från Air Asia.
Perhentian Island var ett bra tips, det har jag inte kollat så mycket på...
Borneo har vi kollat på och är väldigt sugna!
Vilka åkte ni med?? Reguljär flyg eller något bolag? Pris för boende? Tips på hotell???
Upplevelser: Taman Negara (regnskog, vi åkte mitt ut i skogen och tillbringade natten i ett hide bland de vilda djuren. Enormt häfitgt! Finns även lite lyxigare ställen att bo på..)
Romantik: Pulau Kapas(påminner mkt om Perhentian men inte så exploaterat. Vi bodde på the Lighthouse www.journeymalaysia.com/islandkapaslight.htm , rekommenderas även att äta där! Finns även lyxigare boende om man är ute efter det) Även Perhentian är dock HELT underbart
vi bodde på shangri-la i Kata Kinabalu (det finns två vi bodde på det so låg närmast stan.) Romantiskt som attans men för en bröllopsresa kanske det är lite för mkt Resort-känsla så jag skulle välja det som heter Rasa-Ria, tyvärr ligger Kata Kinabalu rätt långt ifrån all djungel trekking så ni kanske vill flyga till någon annan del av Malaysia.
Vi åkte med Air Aisia, ungefär som ryanair men sååå mkt billigare att flyga med dem (tror vi betalade 1200 t/r för båda) se till att välja "express boarding bara) Vi flög från flygplatsen i Malaysia som ligger utanför Singapore (en underbar stad förövrigt men DYR)
Är väldigt sugen på att se Kuala Lumpur, har hört att man kan bo på femstjärnigt där för bara ett par hundra.. Lycka till!
Annars
Tack för alla bra tips!
När jag går in p åshngri-la rasa ria så verkar det rätt dyrt? Är det din erfarenhet också?
HEJ JAG OCH MIN SAMBO FULLKOMLIGEN ÄLSKAR MALAYSIA
vi åkte med ett stockholms företag som heter limetravel(finns även i halmstad)till malaysia i nov-dec...vi var där i tre veckor och bodde främst på ögruppen langkawi nära thailand...där finns mycket lyx hotell vi bodde på ett spahotell helt fantastiskt ligga på stranden och få massage eller annan behandling..på ön finns mycket djurliv--vi red i djungeln kollade apor, besökte krokodilfarm och kollade örnar som är vanligt förekommande där..snorklade och dök med hajar...sen stack vi till kuala lumpor och shoppade som galningar..det finns ju hur mycket som helst fick kasta gamla kläder och köpa fler väskor för att komma hem...folket är så ödmjuka och vänliga så det finns inte ord...vi träffade en malaysisk man på vårt först hotell som vi snackade kort med fick hans visitkort med orden att vi skulle höra av oss när vi landat i KL...vilket vi faktiskt gjorde..då fick vi en heldag med hans familj, vi blev bjudna på ett malaysiskt /indiskt bröllop och blev guidade i en historisk stad som heter melaka...
fantastiskt land och folk..lite dyrare än thailand ..dock :)
wow! Låter underbart! Tror det kommer bli två stopp för oss, dels sol och bad på nåt lugnt ställe och sedan nåt mer ställe som är litet mer "upplevelse"baserat, exv borneo.
Fler tips på vad ni gjort, vad man kan göra för att hitta smultronställen mottas gärna ;)
jo det är dyrt men lyxigt...allt beror på vad man har för budget. har för mig att man betalade ca 2000-2500 per natt vilket är oerhört mycket pengar MEN det är väldigt mycket lyx för de pengarna (vi hade då vip-lösning med frukost i vip-loungen, gratis läsk och snacks och gratis vin/öl på kvällarna vilket gjorde att vi la mindre pengar på mat/vin/öl.
jag letade efter 5 stjärniga ställen och många av de som låg mer centralt i malaysia kostade mer än dubbelt så mycket.