• ogiftnickenyfiken

Han vill inte ha ringen på sig...

Vet inte under vilken rubrik jag ska lägga detta... men jag prövar här...

Min plan var att vi skulle förlova oss här hemma på vår 10-årsdag.
    Det är en vanlig torsdag och min m2b ska iväg och jobba kväll. Alltså blir det inget märkvärdigt...

Drygt en vecka senare åker vi iväg för att vigas borgerligt i smyg. Och det är väl då vi får fira både förlovning och giftemål.
    Förmodligen komemr folk att tro att vi ska åka iväg och fira förlovningen.

Men nu när vi pratade har han inte fattat vad jag menar.
    För han vill inte ha sin förlovningsring på sig förrän efter giftemålet (han ska bara ha en ring).
    För han menar på att folk på jobbet mm kommer fråga om vi förlovat oss men ingen kommer se att vi gift oss. Inte förrän de ser att jag har två ringar.
    Och han är verkligen inte den som säger det bara sådär, att vi gift oss.

När ngn ser ringen och frågar om vi förlovat oss, vill han nog kunna säga att vi gift oss (vilket jag iofs tycker är gulligt )

Men jag vill ju ha på mig min f-ring fr o m den dag vi byter ringar.
    Men på mig kommer ju våra nära och kära se att jag har två ringar efter ytterligare en vecka.

Hur ska man göra?
    Blev sur på honom till att börja med, samtidigt som jag tycker att det är roligt att han vill säga att vi gift oss. Då detta inte har betytt nåt för honom innan...

• Svar på tråden Han vill inte ha ringen på sig...
  • EllaM

Min man (vi är båda svenska) hade inte heller ngn förlovningsring. Det fick jag en, och sedan fick vi varsin till vigseln. Vi hade också väldigt kort tid mellan förlovning och bröllop, precis som ni, så därför kändes det roligare att min man fick ta på sig sin ring först vid bröllopet. Förlovningen får ju liksom stå i skuggan av vigseln när man har så kort tid emellan, det känns liksom inte lika viktigt när man några dagar senare kommer att gifta sig. Det känns som det stora och det viktiga!

Jag tycker du ska låta din man gå utan ring under er förlovningstid. Tänk vad roligt när folk ser honom med ring sedan och frågar "Åh, har ni förlovat er?" och han kan svara med ett brett leende "Vi har gift oss!!".

• Zozo

Vi hoppade över rngförlovningen och bär tom sällan vara vigselringar (vi har en var). Jag lite oftare än maken.. Inte är vi mindre gifta för det. Jag skulle koncentrera mig pa större saker än en petitess som ringarna, vännen! I synnerhet som det inte ens gäller att han inte vill ha ring, utan bara att han inte ska bära den under en vecka. Du kan ju bära din iaf om du vill. Bry dig inte sa mkt om vad andra ska tycka eller tänka; folk tycker sa mycket hur man än gör..

Jag fick tex höra att jag inte är gift eftersom jag inte är gift kyrkligt (sic!) och att min brudklänning inte var en brudklänning eftersom den var röd... (dock inte av ngn som var närvarande )

• ogiftnickenyfiken
    EllaM skrev 2009-01-08 11:18:27 följande:
    Min man (vi är båda svenska) hade inte heller ngn förlovningsring. Det fick jag en, och sedan fick vi varsin till vigseln. Vi hade också väldigt kort tid mellan förlovning och bröllop, precis som ni, så därför kändes det roligare att min man fick ta på sig sin ring först vid bröllopet. Förlovningen får ju liksom stå i skuggan av vigseln när man har så kort tid emellan, det känns liksom inte lika viktigt när man några dagar senare kommer att gifta sig. Det känns som det stora och det viktiga! Jag tycker du ska låta din man gå utan ring under er förlovningstid. Tänk vad roligt när folk ser honom med ring sedan och frågar "Åh, har ni förlovat er?" och han kan svara med ett brett leende "Vi har gift oss!!".
    Precis...
    Han komemr ju tycka det är mkt roligare att få säga att vi gift oss
  • ogiftnickenyfiken
    PennyJenny skrev 2009-01-08 10:32:05 följande:
    Snacka om i-landsproblem.
  • EllaM

Vi förlovade oss så kort tid innan och var inte hemma, så ingen visste om det. Hade vi varit hemma så hade jag nog inte haft min förlovningsring på heller (även om vi hade förlovat oss vid ett visst datum), bara för att ingen skulle ana något....

Gör som du känner med din ring, följ din magkänsla där! Och låt din blivande få dröja med sin ring så att det blir en vigselring!

• ogiftnickenyfiken
    Zozo skrev 2009-01-08 11:22:56 följande:
    Vi hoppade över rngförlovningen och bär tom sällan vara vigselringar (vi har en var). Jag lite oftare än maken.. Inte är vi mindre gifta för det. Jag skulle koncentrera mig pa större saker än en petitess som ringarna, vännen! I synnerhet som det inte ens gäller att han inte vill ha ring, utan bara att han inte ska bära den under en vecka. Du kan ju bära din iaf om du vill. Bry dig inte sa mkt om vad andra ska tycka eller tänka; folk tycker sa mycket hur man än gör..Jag fick tex höra att jag inte är gift eftersom jag inte är gift kyrkligt (sic!) och att min brudklänning inte var en brudklänning eftersom den var röd... (dock inte av ngn som var närvarande )
    Inte frågan om man är mindre gift för det...

Men det jag menar är ju att det känns onödigt att förlova sig om man ändå inte ska ha ringen på sig när man gjort det.
    Men jag förstår ju honom att han vill vänta.
    Och JA, jag kommer ha min på...

Vet inte vad Du tycker att jag ska koncentrera mig på för saker.
    Vad som är viktigt för mig vet väl bara jag... eller?
    Och JAG bryr mig om andra saker med...
    Men ville bara veta vad folk tyckte här.

Och det är klart att vi måste bry oss om vad folk säger sen, för vi vill ju inte försäga oss ang giftemålet.
    Så därför känns det bra att förbereda sig på vad man ska säga när/om de frågar.

Och hade det varit så att min m2b hade varit en som kan tänkas fria, så hade det ju inte spelat ngn roll om bara jag haft en ring.
    Men alla våra nära och kära tror inte ens att vi kommer förlova oss i framtiden, ännu mindre gifta oss.
    Därför är det inte så troligt i deras ögon/öron att han skulle gått ner på knä med en ring. Utan att vi faktiskt bestämt detta tillsammans.
    Och tror de inte att vi ska gifta oss så vet jag att de kommer undra varför han inte har ngn ring.

Men men, vi löser nog detta.
  • Tooticki
    ogiftnickenyfiken skrev 2009-01-08 15:43:22 följande:
    Inte frågan om man är mindre gift för det...Men det jag menar är ju att det känns onödigt att förlova sig om man ändå inte ska ha ringen på sig när man gjort det.Men jag förstår ju honom att han vill vänta.Och JA, jag kommer ha min på...Vet inte vad Du tycker att jag ska koncentrera mig på för saker.Vad som är viktigt för mig vet väl bara jag... eller?Och JAG bryr mig om andra saker med...Men ville bara veta vad folk tyckte här.Och det är klart att vi måste bry oss om vad folk säger sen, för vi vill ju inte försäga oss ang giftemålet.Så därför känns det bra att förbereda sig på vad man ska säga när/om de frågar.Och hade det varit så att min m2b hade varit en som kan tänkas fria, så hade det ju inte spelat ngn roll om bara jag haft en ring.Men alla våra nära och kära tror inte ens att vi kommer förlova oss i framtiden, ännu mindre gifta oss.Därför är det inte så troligt i deras ögon/öron att han skulle gått ner på knä med en ring. Utan att vi faktiskt bestämt detta tillsammans.Och tror de inte att vi ska gifta oss så vet jag att de kommer undra varför han inte har ngn ring.Men men, vi löser nog detta.
    Märk väl att ringen bara är en symbol för förlovningen, förlovningen i sig består i överenskommelsen.
  • EllaM

Jag har heller inte mina ringar på mig jämt, jag tar av dem när jag tränar eller bara är hemma, och så klart på natten. Däremot tar jag alltid på mig dem när jag går till jobbet eller träffar folk annars, går på stan etc. Jag är ju inte mindre gift på träningen bara för att jag inte har ringarna på mig. Jag har dem aldrig på mig där de kan bli väldigt repiga eller så, eller där det är för opraktiskt.

Däremot förstår jag helt känslan av att vilja ha ringen på sig när man precis förlovat sig! Hoppas ni kommer fram till något som känns bra för er båda, och en lagom vit lögn att berätta för släkten!

• EllaM
    Tooticki skrev 2009-01-08 15:58:05 följande:
    Märk väl att ringen bara är en symbol för förlovningen, förlovningen i sig består i överenskommelsen.
    Det har du så rätt i! Egentligen är man ju förlovad när man bestämt sig för att gifta sig, oavsett ring eller inte. Min man ville ändå gå ner på knä och fria "på riktigt" som han uttryckte det, fastän vi planerat bröllopet långt innan, så då fick han göra det. Vi räknar det datumet som förlovningsdatum, men egentligen har vi ju varit förlovade långt innan det.
Svar på tråden Han vill inte ha ringen på sig...