• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • Ore
    Vi2iJuli skrev 2009-01-12 17:42:23 följande:
    Min mamma är född -58, var väl inte så mkt inspiration från Hollywood filmer när hennes föäldrar gifte sig (alltså min mormor och morfar) och sedan även vänner å bekanta som vigts efteråt.
    Säg inte det... 50-talet var väl då som det verkligen började komma en massa amerikanska filmer? Även amerikansk musik kom ju mycket till Sverige då...
  • shakynose
    Ore skrev 2009-01-12 17:47:10 följande:
    Fast man är myndig där först vid 21 års ålder, och det är förhållandevis vanligt att man gifter sig tidigare än så där... Du är ute och cyklar med liknelsen med brudkronan! Den skiljer sig från brudöverlämnande i och med att kyrkan helt har släppt kraven på att man ska vara oskuld för att få låna kyrkans krona. Alltså är den traditionen, och betydelsen kring den, totalt ändrad. Sedan är jag inte tillräckligt insatt om exakt vilka länder och kulturer som anser att kvinnans sexualitet skall kontrolleras. Men om man ska hårddra det så är det (enligt mina ringa kunskaper) inom den kristna tron som brudkrona förekommer, och majoriteten av dessa länder får nog räknas till relativt jämställda länder där kvinnor är egenbestämmande, mer eller mindre... Alltså är det ganska betydelselöst att bojkotta krona med syfte att man på vissa ställen i världen fortfarande anser att kvinnans sexualitet skall kontrolleras....
    Både kvinnor och män blir myndiga vid samma ålder i USA så vad har det med saken att göra?
    Mig veterligen är det inte heller så att det är ett krav att kvinnan skall underkasta sig mannen i de kyrkor där brudöverlämning är tradition så betydelsen är väl att betrakta som totalt förändrad där också...
    Om majoriteten av de länder som anammar den kristna tron är jämställda, och det innebär att bruket av brudkrona inte innebär några betänkligheter för dig så förstår jag inte varför överlämnandet av bruden i den kristna vigselceremonin skulle vara problematisk? Majoriteten av de länder som har en kristen vigselceremoni där överlämning förekommer skulle ju då vara tämligen jämställda?
  • Emmet99
    Ore skrev 2009-01-12 17:47:10 följande:
    och majoriteten av dessa länder får nog räknas till relativt jämställda länder där kvinnor är egenbestämmande, mer eller mindre... Alltså är det ganska betydelselöst att bojkotta krona med syfte att man på vissa ställen i världen fortfarande anser att kvinnans sexualitet skall kontrolleras....
    byt ut ordet krona mot brudöverlämning ;) Bara testa.
  • shakynose
    Emmet99 skrev 2009-01-12 18:00:13 följande:
    Klockrent!
  • LB5

Min m2b är amerikan, vi ska gå in tillsammans i kyrkan i Chicago. Vi kommer båda att säga att vi kommer att lyda och respektera varandra i äktenskapet, det har vi bestämt själva.

Ni som är emot brudöverlämning har inget för att börja klanka ner på andra kulturer...sorry.

• LB5

Nice!

Emmet99 skrev 2009-01-12 18:00:13 följande:
  • Ore

Jag kan testa 1000 gånger om du så vill, men det är fortfarande skillnad.

Brudöverlämning finns i flera olika kulturer, med samma solkig värdering att kvinnan är underställd mannen som bakgrund.

Brudkrona förekommer framförallt i den kristna kulturen, traditionen med att bara oskulder fick ha brudkrona har förändrats av de som tidigare upprätthöll och styrde den (kyrkan) och det har således ingen som helst påverkan i en kultur där brudkrona inte förekommer att man väljer att sluta med den traditionen här.

Tydligare än så kan jag inte uttrycka skillnaderna mellan dessa två företeelser.

Med det sagt så kan jag meddela att jag hade inte krona på mitt bröllop, tolka det som du vill...

• anne på grönkulla

KLanka ner, nej. Men diskutera vad vi vill ska införas som norm i Sverige ser jag inget fel i...

LB5 skrev 2009-01-12 18:04:00 följande:
    Ni som är emot brudöverlämning har inget för att börja klanka ner på andra kulturer...sorry.
  • LB5

Det är helt ok, men det lät på vissa här inne som om kvinnor i USA inte hade något val. Så är det naturligtvis inte.

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 18:07:40 följande:

KLanka ner, nej. Men diskutera vad vi vill ska införas som norm i Sverige ser jag inget fel i...
  • Ore
    LB5 skrev 2009-01-12 18:04:00 följande:
    Vem klankar ner???

Om du syftade på att bl.a. jag uttalade mig negativt om uttrycket "obey and honour" så anser jag inte att jag klankar ner på en kultur, utan på en företeelse inom den kulturen, nämligen att kvinnan under vigselakten lovar att lyda sin man. Det gör henne till underställd sin man, om man ska hårddra det.

Tänker du och din man speca upp vem som bestämmer när, så ni vet vem som ska lyda vem när? Kanske kan bli litet förvirrat annars...?

Skämt åsido, varför har ni med det? För mig är det så att om en ska lyda så bestämmer den andra. Uppenbarligen tänker ni annorlunda på ordalydelsen, och jag vill gärna veta hur tanken bakom är. För i och med att även han lovar att lyda, så har ni ju varit inne och ändrat i originalversionen. Varför inte lika gärna ta bort ordet "lyda" då. Man skulle väl lika gärna kunna säga "love and honour"... Att man ska hedra/respektera varandra är en jättefin sak att lova varandra, tycker jag... Men lyda... Nej.
Svar på tråden Pappa som ger bort?