Pappa som ger bort?
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
jag är helt emot att man tar mannens efternamn, för mig känns det antifeministiskt..men o andra sidan så är det ju min åsikt.
Därför ser jag brudöverlämninen som mindre problem än att byta efternamn.
Njae det blir väl inget problem eftersom killen inte bryr sig!
Jag älskar att planera och hålla på medans Micke gärna slipper!
Jag vet inte riktigt om jag vill argumentera för eller emot, jag vill bara att fler ska visa lite peace, love & understanding för andra kulturer! Att majoriteten i Sverige gör på ett visst sätt vid vigseln när det gäller färg på klänning, bruk av krona eller att vi går ned för altargången överhuvudtaget betyder inte att vi har tolkningsföreträde och kan berätta för andra vad deras seder och riter egentligen betyder. Anledningen till att vi gör som vi gör är ju faktiskt för att svenska kyrkan bestämde sig för att inte ha med denna del i sin ritual och sedan dess är det norm. Vi kan sedan peka på andra delar av vigseln som även de är reliker från ett patriarkalt samhälle (t.ex. brudkronan, namnbytet eller marskalken) och säga att de inte har samma betydelse längre så de kan vara kvar eftersom de är fina och inte skadar någon. Kan det då vara så omöjligt korkat att drista sig till att anta att de seder som uppskattas i andra kulturer som "en fin gammal sed som egentligen inte har någon betydelse längre" har samma värde för dem? Eller har vi medborgare i världens mest demokratiska land alltid rätt i allting?
Förresten, när började man med vigsel INNE i kyrkan? Det skedde väl ute på kyrktrappan väldigt länge? Alltså gick man inte nedför altar gången alls, utan möttes utanför, stämmer det?
Ooops. första särskrivningen på flera år! Ballt!
jag håller med dig!
peace and love:)