• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • shakynose
    ario skrev 2009-01-12 21:44:40 följande:
    jag tycker inte det är fel om min fästman frågar min far om min hand, för mig betyder der respekt och inget annat! och varför skulle det vara skådespeleri?
    Hehehe! Min pappa skulle bli MYCKET obekväm om min kille skulle be om min hand Det ingår helt enkelt inte i våra traditioner att göra så, så han skulle nog se det som ett lite konstigt påhitt. Däremot skulle han definitivt ha större förståelse för det och bemöta det annorlunda om min kille tillhörde en annan kultur där man gör så enligt traditionen.
  • feministbrud
    ario skrev 2009-01-12 21:50:06 följande:
    Båda två!
    Så du och din far gör ett gemensamt beslut om vem du ska gifta dig med?

Isåfall förstår jag varför din blivande man måste rådfråga din far. Jag kan dock inte förstå varför du låter din pappa bestämma sånt, men jag antar att jag är för korkad för att förstå det.
  • MolsonCanadian

Du..?

ario skrev 2009-01-12 21:47:49 följande:
    det klart det är han som bestämmer?vem skulle annars bestämma?
  • ario

ja det kan stämma.

Vår tradition är det mkt vanligt att man frågar pappan först, men självklart är det mer som en fin gest. Jag gillar det:)

shakynose skrev 2009-01-12 21:52:33 följande:
    Hehehe! Min pappa skulle bli MYCKET obekväm om min kille skulle be om min hand Det ingår helt enkelt inte i våra traditioner att göra så, så han skulle nog se det som ett lite konstigt påhitt. Däremot skulle han definitivt ha större förståelse för det och bemöta det annorlunda om min kille tillhörde en annan kultur där man gör så enligt traditionen.
  • feministbrud
    shakynose skrev 2009-01-12 21:52:33 följande:
    Det skulle nog min far också, men jag skulle nog känna mig obekväm i vilket fall och killen som hade frågat min far hade fått samma svar: Det får du väl frågas henne om!
  • ario

Båda två, så syftar jag på min fästman och mig! att vi både kommer överens:)

du är inte korkad:) men du har svårt o förså

feministbrud skrev 2009-01-12 21:52:46 följande:
    Så du och din far gör ett gemensamt beslut om vem du ska gifta dig med?Isåfall förstår jag varför din blivande man måste rådfråga din far. Jag kan dock inte förstå varför du låter din pappa bestämma sånt, men jag antar att jag är för korkad för att förstå det.
  • ario

vi både två kommer överens om giftemål, inte min far.

Att fråga min far innan är bara en fin gest.

MolsonCanadian skrev 2009-01-12 21:53:13 följande:
    Du..?
  • Jessie Gustav

min far överlämnade mig för att jag tyckte att det var en fin gest mot honm.vi har tyvärr inte haft den bästa kontakten sedan mina föräldrar skiljde sig men det har blivit bättre sedan jag gifte mig.

(Har tyvärr inte hunnit läsa hela tråden)

• feministbrud
    ario skrev 2009-01-12 21:56:04 följande:
    Båda två, så syftar jag på min fästman och mig! att vi både kommer överens:)du är inte korkad:) men du har svårt o förså
    Bra att du inte tycker att jag är korkad, men då är det ju ett skådespel att din pappa tillfrågas. Om han inte har medbestämmanderätt så är det ju ett spel för gallerierna, det var det jag menade från början.
  • ario

Nej! Det betyder respekt för min far.

förstår du innebörden av ordet respekt?

Respekt betyder inte tvångsgifte eller bortgift.

feministbrud skrev 2009-01-12 21:59:57 följande:
    Bra att du inte tycker att jag är korkad, men då är det ju ett skådespel att din pappa tillfrågas. Om han inte har medbestämmanderätt så är det ju ett spel för gallerierna, det var det jag menade från början.
Svar på tråden Pappa som ger bort?