• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • Emmet99
    DanKat skrev 2009-01-13 10:53:20 följande:
    Jag kan säga att jag hade en negativ bild av brudöverlämning även innan jag började sitta på BT, utan att ha hört ett enda argument.
    jag sa att vi är många om det, inte att vi är alla :)
  • feministbrud
    DanKat skrev 2009-01-13 10:53:20 följande:
    Jag kan säga att jag hade en negativ bild av brudöverlämning även innan jag började sitta på BT, utan att ha hört ett enda argument.
    Samma här och den reaktionen möter jag av i princip samtliga jag talar med om detta.
  • MolsonCanadian

Har man inte hört talas om det kan man ju undra vilken sten man har växt upp under. Så märkligt är det faktiskt. Det krävs inte heller någon Einstein för att se, rent fysiskt, att bruden förflyttas från den ena mannen till den andra.

Man kan undra om det är lämpligt att man importerar en tradition som man själv då inte har någon koll på alls.

Emmet99 skrev 2009-01-13 10:50:32 följande:
    för att någon skall tolka en symbol negativt måste personen känna till att symbolen har en negativ innebörd. Om en person av hundra ser det som negativ och resten ser det som något HELT annat, kan man ju faktiskt tänka sig att den som ser det negativt KAN tänka om och inse att man kan se saker på olika sett och att det är mycket trevligare om något förut negativ får en positiv innebörd och tvärtom. Och kom inte och säg att ALLA tänker att det är negativt, innan jag satte min fot på BT hade jag aldrig hört talas om att det skulle vara något annat positivt, och vi är många om det. Ingen jag känner har någonsin hört att det skulle vara något negativt. Inkl våra bröllopsgäster.
  • feministbrud
    Emmet99 skrev 2009-01-13 10:55:33 följande:
    jag sa att vi är många om det, inte att vi är alla :)
    Men faktum kvarstå att många ser det som otroligt negativt, oavsett hur symboler eventuellt ändras över tiden.
  • feministbrud
    MolsonCanadian skrev 2009-01-13 11:02:06 följande:
    Har man inte hört talas om det kan man ju undra vilken sten man har växt upp under. Så märkligt är det faktiskt. Det krävs inte heller någon Einstein för att se, rent fysiskt, att bruden förflyttas från den ena mannen till den andra. Man kan undra om det är lämpligt att man importerar en tradition som man själv då inte har någon koll på alls.
    Håller med dig om båda sakerna! Det är det första ajg ahr försökt att få fram ett svar på. Hur kan man inte se symboliken i att överlämnas (många använder ju till och med termen överlämning fast det bara är en fin gest)?
  • Stardusty

Att man inte vet om att en ritual eller en symbol har en negativ innebörd rättfärdigar inte att man använder den symbolen eller genomför den ritualen.

Emmet99 skrev 2009-01-13 10:50:32 följande:
    för att någon skall tolka en symbol negativt måste personen känna till att symbolen har en negativ innebörd.
  • Stardusty

Det handlar inte om vad JAG eller DU tycker. Hade det handlat om vilken färg på dukar eller hur många gäster man vill ha hade jag inte brytt mig då det inte påverkar omgivningen negativt.

MulleNuh skrev 2009-01-13 10:52:34 följande:
    Förstår faktiskt inte varför NI här inne måste ha argument för det heller..NI är väl ingen gud som måste veta allt om andras tankar?Tycker ingen ska behöva försvara sig för er..
  • MolsonCanadian

Inte alls. Det är högst relevant att ifrågasätta lämpligheten i att importera en tradition som man själv inte alls har koll på.

MulleNuh skrev 2009-01-13 11:03:40 följande:
    Fan vilket onödigt jävla inlägg molson!
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-13 11:03:40 följande:
    Fan vilket onödigt jävla inlägg molson!
    Nej, det är ju detta som precis är min poäöng! Hur kan man bortse från det faktum att pappa lämnar över en vid altaret? Särklillt om det kryddas med "who gives the bride away". Jag vill veta hur detta kan tolkas som en fin gest och inte som ett byte av ägande/förmynderi!
  • Stardusty

Kunde inte sagt det bättre själv.

MolsonCanadian skrev 2009-01-13 11:02:06 följande:
    Man kan undra om det är lämpligt att man importerar en tradition som man själv då inte har någon koll på alls.
Svar på tråden Pappa som ger bort?