• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • Stardusty

Oj, då måste du vara känslig!

Emmet99 skrev 2009-01-13 11:31:54 följande:
    Jag tycker väl inte attityden i inlägg 489 kändes jättekul.
  • Stardusty

Tyvärr är det inte så lätt att bara byta innebörd på en symbolik för att man själv tycker att det ska vara så. Jag tycker att det är synd att kvinnors rätt som kämpats för i oändlighet inte tas på större allvar än så.

Att det blir en debatt är något man ska vara glad för då de argument som lagts fram alla bottnar i hur kvinnan en gång blivit sedd. För jag antar att ni brudar är för att kvinnor ska bli sedda som jämlika sina män?
    Mycket som vi tar för givet idag beror på vad folk kämpat för tidigare. Tex. rätten att rösta för kvinnor, hade ingen tagit upp kampen för det hade vi kanske än idag inte haft rätt att få vara med och bestämma hur vårt land ska styras.
    Så avsky inte en debatt - det är tack vare dem som människor syn på saker och ting kan förändras.

Jessie Gustav skrev 2009-01-13 11:34:38 följande:

Men jag tror ju att vi som vill gå in i kyrkan med våra fäder eller någon annan än sin blivande make inte ser det som överlämning på det gamla viset utan vi ser det som att man har någon man tycker mycket om och som man känner sig trygg med vid sin sida.Visst kan man gå in med sin blivande men det är faktiskt en ganska mysig upplevelse att se sin blivandes blick när man kommer in i kyrkan.Jag säger som flera andra här inne,jag förstår inte varför det ska bli en sån debatt av en sån enkel fråga som ts gav.Inse bara det att alla är vi olika och har olika åsikter.jag blev INTE överlämnad,jag hade bara min pappa brevid mig på vägen in i kyrkan.........
  • Jessie Gustav

javisst ska kvinnan ha lika rätt till allt här i världen som mannen men ärligt talat så var inte det min tanke när jag ville ha min pappa brevid mig den dagen utan min tanke var helt enkelt att jag ville ha någon jag kände mig trygg med brevid mig och hade inte han ställt upp så hade det blivit min mamma eller syster.Hade det varit lika illa det???

Nej jag avskyr inte en debatt utan jag tycker bara att det är tråkigt för ts att det har blivit så när hon ställde en enkel fråga.

• Ore

Men jag tror ju att vi som vill gå in i kyrkan med våra fäder eller någon annan än sin blivande make inte ser det som överlämning på det gamla viset utan vi ser det som att man har någon man tycker mycket om och som man känner sig trygg med vid sin sida.Visst kan man gå in med sin blivande men det är faktiskt en ganska mysig upplevelse att se sin blivandes blick när man kommer in i kyrkan.Jag säger som flera andra här inne,jag förstår inte varför det ska bli en sån debatt av en sån enkel fråga som ts gav.Inse bara det att alla är vi olika och har olika åsikter.jag blev INTE överlämnad,jag hade bara min pappa brevid mig på vägen in i kyrkan.........
    Jag tror inte heller att ni ser det på "det gamla viset", men jag undrar vad du menar med det gamla viset... Och när blev det gammalt? Det har inte varit tradition i Sverige som helhet (finns lokala undantag) med brudöverlämning sedan 1100-talet. Innan dess så vigsed man på kyrktrappan och gick in till kyrkan och firade mässa tillsammans som gifta.

Alla har olika åsikter, men för mig är det ur jämställdhetssynpunkt lika fel med brudöverlämning som t.ex. att kvinnor får lägre lön än män för samma arbete...

Och hade det varit så att man bara velat ha någon att gå fram med, och möta sin blivandes blick när denne närmar sig, så borde man ju närma sig scenariot att bruden går fram till altaret med sin mamma lika väl som sin pappa, och även scenariot att brudgummen går fram till altaret med någon av sina föräldrar borde bli vanligare...

Men av någon, ytterst märklig anledning, så är det en oförklarligt hög andel av de som vill ha brudöverlämning där bruden ska "gå fram till altaret" med sin pappa.
  • MolsonCanadian

Du tycker inte att det är konstigt att det närmast uteslutande bara är fäder som man då känner sig trygg med?

(Om man bortser ifrån att man borde känna sig förbaskat trygg med den man just är i färd att gifta sig med).

• Emmet99
    Ore skrev 2009-01-13 11:52:18 följande:
    Jessie Gustav skrev 2009-01-13 11:34:38 följande:Jag tror inte heller att ni ser det på "det gamla viset", men jag undrar vad du menar med det gamla viset... Och när blev det gammalt? Det har inte varit tradition i Sverige som helhet (finns lokala undantag) med brudöverlämning sedan 1100-talet. Innan dess så vigsed man på kyrktrappan och gick in till kyrkan och firade mässa tillsammans som gifta. Alla har olika åsikter, men för mig är det ur jämställdhetssynpunkt lika fel med brudöverlämning som t.ex. att kvinnor får lägre lön än män för samma arbete... Och hade det varit så att man bara velat ha någon att gå fram med, och möta sin blivandes blick när denne närmar sig, så borde man ju närma sig scenariot att bruden går fram till altaret med sin mamma lika väl som sin pappa, och även scenariot att brudgummen går fram till altaret med någon av sina föräldrar borde bli vanligare... Men av någon, ytterst märklig anledning, så är det en oförklarligt hög andel av de som vill ha brudöverlämning där bruden ska "gå fram till altaret" med sin pappa.
    jo, men grejen är ju att det ju inte heller duger!! Om man närmar sig scenariot med att man går fram till sin mamma men inte kan, utan går med son far istället så kommer det alltid ändas på som att "oooh du ska gå fram med din patriarkaliske faaaaaar. Dvs, går de fram med sin mamma, så är det helt ok, men går de fram med sin pappa så kommer de få skit för det. Vilket gör att det suger att vara kille för hur tusan man än gör och hur man än beter sig så är man alltid en mansgris. Hade alla gått fram med sina mödrar hade de väl fått skit för det istället.

Ore: Enligt Iaf Burre Präst (tror det var burre, ledsen om jag säger fel, men de var en av prästerna här iaf) Har det aldrig funnits tradition av överlämning historiskt i sverige.
  • Emmet99

Går fram till sin mamma men inte kan? Det var dagens konstigaste formulering. Jag menar naturligtvis att om man gärna hade gått in med sin mamma men inte kan. Och sin far, inte son far. Ledsen att jag skriver som en kratta

• Jessie Gustav

Nej det tycker jag inte. Eller jag känner mig trygg med min mor oxå men just den dagen hade min mor en massa annat att stå i innan vigseln så då blev det pappa.visst känner jag mig trygg med maken men jag ville som sagt ha någon av mina föräldrar brevid mig på väg in i kyrkan.sen om det är kvinnoförnedrande eller ej det kan jag inte svara på utan jag och maken valde att göra så eftersom vi tyckte att det var fint och vi pratade länge med prästen om det och han tyckte att våra synpunkter på saken var bra.

• MolsonCanadian

Ok, så i ditt fall så "råkade" det bli pappa. Hur tror du att det annars kommer sig att tjejer absolut väljer pappa för ändamålet då?

Jessie Gustav skrev 2009-01-13 12:06:19 följande:

Nej det tycker jag inte. Eller jag känner mig trygg med min mor oxå men just den dagen hade min mor en massa annat att stå i innan vigseln så då blev det pappa.visst känner jag mig trygg med maken men jag ville som sagt ha någon av mina föräldrar brevid mig på väg in i kyrkan.sen om det är kvinnoförnedrande eller ej det kan jag inte svara på utan jag och maken valde att göra så eftersom vi tyckte att det var fint och vi pratade länge med prästen om det och han tyckte att våra synpunkter på saken var bra.
Svar på tråden Pappa som ger bort?