• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • MolsonCanadian

Fast om man föredrar att gå in med sin pappa pga trygghetskänsla, så utesluter det att den blivande åstadkommer motsvarande trygghetskänsla.

Emmet99 skrev 2009-01-13 13:05:56 följande:
    Det ena behöver inte utesluta det andra.
  • Emmet99
    MolsonCanadian skrev 2009-01-13 14:00:31 följande:
    Fast om man föredrar att gå in med sin pappa pga trygghetskänsla, så utesluter det att den blivande åstadkommer motsvarande trygghetskänsla.
    nix pix =)
  • feministbrud

Nu måste jag fråga en sak som jag undrar över. Ni som är FÖR brudöverlämning (eller vad ni väljer att kalla det) ser ni att vi lever i en ojämställd värld OCH ett ojämställt land? Eller tycker ni att vi inte har några problem med jämställdheten i Sverige.

Kanske är det där skon klämmer och vi inte förstår varandra. Vi får se.

• Aleta

Jag vet inte om du har läst hela tråden, men ingen säger att du eller andra brudar i Sverige idag är förtryckta för att de blir överlämnade.
    Däremot visar ni upp en symbolik som representerar detta.
    Jag med flera tror att detta kan påverka i framtiden. Kanske våra barnbarn påverkas istället.

Om man ser på sufragetterna som kämpade för rösträtt och jämställdhet så möttes de av mycket liknande argument (känslomässiga, traditioner), och det blev inte de själva i så stor utsträckning som kunde dra nytta av kampen som deras barnbarn (vi?) har fått göra.
    Tyvärr så kan sådant gå åt andra hållet. Om vi inte förvaltar deras arv så finns risken att vi förskingrar det och att våra barnbarn är tillbaka i deras situation. Allt vi gör påverkar.

Sedan så är det så att om man har haft den traditionen i sin släkt i generationer så är det givetvis inte lika enkelt eller självklart att bryta mot den, men att importera den som något nytt och gulligt som man har sett på film känns inte bra.
    Jessie Gustav skrev 2009-01-13 13:53:21 följande:

feministbrud.Ja det är många som väljer det men vad är dte för mönster vi ska se???Är det verkligen så kvinnoförnedrande att hennes pappa följer henne till altaret??Ni får ursäkta att jag inte ser det så.Visst kan jag tänka mig att många ser det som att maken blir den "nya ägaren" till kvinnan eller hur nu folk ser det men så är det fasen inte längre.Jag är en självständig kvinna som har mina egna åsikter och vad jag väljer att göra är mitt val.Som jag skrev förut alla har ju rätt till en åsikt men man behöver ju inte tvinga på någon annan sin åsikt.jag anser att det är fint med att fadern följer dottern till altaret men jag tänker ju inte tvinga nån att tycka som jag,jag vill bara förklara min syn på saken och sen får alla tycka som dom vill.
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-13 14:03:04 följande:
    Nu måste jag fråga en sak som jag undrar över. Ni som är FÖR brudöverlämning (eller vad ni väljer att kalla det) ser ni att vi lever i en ojämställd värld OCH ett ojämställt land? Eller tycker ni att vi inte har några problem med jämställdheten i Sverige.Kanske är det där skon klämmer och vi inte förstår varandra. Vi får se.
    Ojämställd värld: ja. Jag har bott i ett ojämställt land, och när man jämför Sverige med det tycker jag att visst allt är inte perfekt, men det är så SJUKT mycket bättre än det får credit för och jag känner allt folk jagar över saker att gnälla på och kan aldrig någonsin uppskatta det bra som finns. Personligen har jag aldrig någonsin i hela mitt liv blivit behandlad på ett icke jämställt sätt i Sverige. Utomlands har jag det.
  • feministbrud
    Emmet99 skrev 2009-01-13 14:07:51 följande:
    Ojämställd värld: ja. Jag har bott i ett ojämställt land, och när man jämför Sverige med det tycker jag att visst allt är inte perfekt, men det är så SJUKT mycket bättre än det får credit för och jag känner allt folk jagar över saker att gnälla på och kan aldrig någonsin uppskatta det bra som finns. Personligen har jag aldrig någonsin i hela mitt liv blivit behandlad på ett icke jämställt sätt i Sverige. Utomlands har jag det.
    Ok, kan man säga att du inte tycker att vi inte har några problem med jämställdhet i Sverige?
  • Jessie Gustav

MolsonCanadian.Jag är trygg med min man,annars skulle jag inte ha gift mig med honom.

feministbrud.
    Japp jag vet och inser att vi lever i en ojämnställd värld men jag hoppas att det är på väg att bli bättre.om det nu ses som att jag bidrar till ojämnställdheten så är inte det min mening alls.

• Emmet99
    Aleta skrev 2009-01-13 14:07:24 följande:
    Jag vet inte om du har läst hela tråden, men ingen säger att du eller andra brudar i Sverige idag är förtryckta för att de blir överlämnade.Däremot visar ni upp en symbolik som representerar detta. Jag med flera tror att detta kan påverka i framtiden. Kanske våra barnbarn påverkas istället.Om man ser på sufragetterna som kämpade för rösträtt och jämställdhet så möttes de av mycket liknande argument (känslomässiga, traditioner), och det blev inte de själva i så stor utsträckning som kunde dra nytta av kampen som deras barnbarn (vi?) har fått göra.Tyvärr så kan sådant gå åt andra hållet. Om vi inte förvaltar deras arv så finns risken att vi förskingrar det och att våra barnbarn är tillbaka i deras situation. Allt vi gör påverkar.Sedan så är det så att om man har haft den traditionen i sin släkt i generationer så är det givetvis inte lika enkelt eller självklart att bryta mot den, men att importera den som något nytt och gulligt som man har sett på film känns inte bra.Jessie Gustav skrev 2009-01-13 13:53:21 följande:
    Jag måste säga att skon hos mig klämmer mycket, och detta är en av anledningarna jag tycker motståndet är så löjligt på detta:

Jag ser jämlikhet som en form av upplysning. Kunskap. Framsteg. Osv. På den grunden jämför jag det motståndarna säger. Dvs det finns redan där. Vi slutar inte kunna läsa och skriva för att någon annan inte gör det. Man tappar inte kunskap bara för att någon gör något annorlunda. Vi börjar inte tro att jorden är platt igen för att några kommer och påstår att den är det. Inte i ett upplyst samhälle. Och skulle man göra det har jag inga sympatier för det hur som helst.
  • feministbrud

Jessie Gustav skrev 2009-01-13 14:12:17 följande:

MolsonCanadian.Jag är trygg med min man,annars skulle jag inte ha gift mig med honom.feministbrud. Japp jag vet och inser att vi lever i en ojämnställd värld men jag hoppas att det är på väg att bli bättre.om det nu ses som att jag bidrar till ojämnställdheten så är inte det min mening alls.
    Jag förstår att det itne är din mening, men symboler är viktiga för hur samhället ser ut och att befästa könsroller (som jag hävdar att brudöverlämning gör)gör att vi inte kommer framåt i jämställdhetsarbetet.
  • Aleta

Jag har blivit MYCKET diskriminerad i t ex gymnasieskolan. Och detta av en ung manlig lärare, inte någon gammal mossig stofil.

Han gav alla tjejer en trea i teknik, för att vi var tjejer.
    Jag hade alla rätt på alla prov, femma på alla inlämningsuppgifter och det fanns bara en av killarna som var bättre än jag. Ändå hade hälften av killarna i klassen högre betyg än jag. (Jag klagade och han höjde till femma nästa termin, men han hade ingen bra förklaring på sitt beteende, ingen av de andra tjejerna vågade säga något, det var bara jag som så övertydligt kunde bevisa att han hade gjort fel.)
    Diskrimineringen finns, jag har fler exempel.
    Jag som tjej på ett dataföretag t ex: Jag svarar i telefon och en man frågar efter den ena manliga kollegan efter den andra. När ingen är inne utbrister han ilsket: "Finns det INGEN inne på det där företaget?". Jo jag, jag är här - HALLÅ! (Jag löste hans problem.)

Det finns massor med diskriminering, så även om vi har det mycket bättre än många andra så betyder inte det att vi kan blunda och säga att "ja,ja, men det finns de som har det värre".

Emmet99 skrev 2009-01-13 14:07:51 följande:
Svar på tråden Pappa som ger bort?