• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • Aleta

Det var verkligen jättetråkigt att höra.
    Hoppas att det ljusnar för dig.
    Kram.

Emmet99 skrev 2009-01-13 15:01:48 följande:
    Det kanske inte blir nåt bröllop för min del, så då kan ni vara nöjda med att en pappa mindre promenerade med sin dotter iaf. SÅ det är ju bra att nån blir glad då.
    [/citat]
  • Marie88

Tyvärr måste jag säga ifrån att personangrepp o dyl inte hör hemma på BT. Det är mycket trevligare om ni håller en vettig diskussion som håller sig till ämnet, utan att t.ex. göra jämförelser som kan verka stötande m.m.
    Det är skillnad på att diskutera och att vara provocerande i sina uttalanden.

Kärlek kan förflytta berg
  • feministbrud

Emmet99: Först vill jag säga att det låter jättehemskt det du går igenom och jag hoppas att det ordnar upp sig för dig!

Sedan vill jag påpeka det här med könsroller och jag ger Hammerman visst rätt, men vill också säga att när det kommer till blommor, färger, smak mm så tycker jag att det är så fånigt att dela uipp saker i kvinnligt och manligt. Även när det gäller barn. På McDonalds tex, varför inte göra en happy meal med bilar och en med dockor, så slipper de pojkar som vill ha dockor stämpel på sig att vara flicka.

Det jag menar med att klistra på egenskaper är att placera mig i ett kvinnofack och det gör man när man måste dela upp allt i manligt och kvinnligt.

Sedan tror ajg att det är viktigt att se mönser och försöka förstå varför vi agerar som vi gör. Är det en enskilld företeelse eller är det något som många gör som råkar vara av samma kön? Kan det bero på något? Förmodligen skulle jag säga.

• Emmet99
    MolsonCanadian skrev 2009-01-13 15:19:57 följande:
    Ok. Och varför väljer man då att känna sig trygg med pappa och inte den blivande maken på självaste bröllopsdagen?
    jag förstår inte din fråga, det är inte pappa jag gifter mig med. De är ju inte så att maken står utanför kyrkan och väntar. vad är det för fel med att vara trygg med alla tre? (Jag själv, maken, pappa)
  • Emmet99
    Hammerman1 skrev 2009-01-13 15:19:02 följande:
    Jag har alldeles nyligen läst en bok av Maria Hedlin som heter "Jämställdhet - en del av skolans värdegrund". En väldigt intressant sak hon tog upp är de två extrempolerna i jämställdhetsdebatten, det hon kallar för "könsschablonsdiket" och "könsblindhetsdiket". Går man efter könsschabloner så ger man ett kön en egenskap som är helt unik för det könet och sätter mallar på folk typ "han kan inte laga mat, för han är man" eller "hon kan inte byta förgasare på bilen, för hon är kvinna". Gammalt skrock med andra ord. Att vara könsblind å andra sidan innebär att man inte kan se tendenser pga kön utan anser att ALLT är en fråga om individer. Såna människor blir ofta arga om man säger något i stil med att "män är generellt sett fysiskt starkare än kvinnor" och anser ofta att de biologiska skillnaderna kön emellan är lika oväsentliga som skillnader i ögonfärg. Båda extrempolerna är lika förkastliga enligt mig. Självklart ska ingen sorteras in i ett fack pga sitt kön, samtidigt så kan man inte komma undan från faktum att vissa saker är väldigt mycket vanligare förekommande bland kvinnor än hos män och vice versa.
    ja precis, var det jag menade. Alltså att jag inte stoppar in folk i fack enligt första exemplet, men att jag absolut inte är könsblind
  • Emmet99

anne på grönkulla skrev 2009-01-13 15:20:20 följande:

Man får vara ledsen när saker går helt fel. *kramar om*
    Tack... *sniff* kramar tillbaks
  • MolsonCanadian

Nej, det är väl just det - varför välja pappa när det inte är pappa man gifter sig med?
    Jag ifrågasätter att människor motiverar valet att bli inledda av pappa med att han antingen är en trygghet eller att de har en så fin relation eller att det är en person de älskar. Alla de skälen går lika lätt att applicera på den blivande maken. Alltså handlar det om något annat.

Emmet99 skrev 2009-01-13 15:56:14 följande:
    jag förstår inte din fråga, det är inte pappa jag gifter mig med. De är ju inte så att maken står utanför kyrkan och väntar. vad är det för fel med att vara trygg med alla tre? (Jag själv, maken, pappa)
  • feministbrud
    Emmet99 skrev 2009-01-13 15:57:27 följande:
    ja precis, var det jag menade. Alltså att jag inte stoppar in folk i fack enligt första exemplet, men att jag absolut inte är könsblind
    Gränsen är hårifn skulle jag säga. Ta exemplet med nyckelringen i den andra tården här. Där diksuterades det om en gåva till gästerna som skulle ha ett blomstermotiv för att matcha temat. För att män inte antas gilla detta skulle en manlig varian också utformas.

Finn fem fel!

Jag gillar inte blomstermotiv. Jag vet killar som gillar blomstermotiv. Visst gillar nog fler kvinnor än män blomstermotiv, men varför ska man spä på könsroller och redan från början säga att som kön är man olika?
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-13 15:44:14 följande:
    Emmet99: Först vill jag säga att det låter jättehemskt det du går igenom och jag hoppas att det ordnar upp sig för dig!Sedan vill jag påpeka det här med könsroller och jag ger Hammerman visst rätt, men vill också säga att när det kommer till blommor, färger, smak mm så tycker jag att det är så fånigt att dela uipp saker i kvinnligt och manligt. Även när det gäller barn. På McDonalds tex, varför inte göra en happy meal med bilar och en med dockor, så slipper de pojkar som vill ha dockor stämpel på sig att vara flicka.Det jag menar med att klistra på egenskaper är att placera mig i ett kvinnofack och det gör man när man måste dela upp allt i manligt och kvinnligt.Sedan tror ajg att det är viktigt att se mönser och försöka förstå varför vi agerar som vi gör. Är det en enskilld företeelse eller är det något som många gör som råkar vara av samma kön? Kan det bero på något? Förmodligen skulle jag säga.
    men då har du missuppfattat mig totalt! Jag är HELT med dig där! Och jag är helt med hammerman också. Som sagt första exemplet går helt bort, men andra tycker jag bara är fånigt att inte "gå med på" eller vad man skall säga. Jag stör mig skitmycket på när folk envisas med att se en som kille eller tjej, jag är en person, liksom. Det är OCKSÅ därför jag stör mig på detta med att gå in med pappa, för jag ser honom också som en PERSON inte som FAR eller MAN på ett patriarkaliskt sätt. Tack för stödet också. Ledsen att jag är lite labil. Tycker gott det kan både vara bil och docka i happy meal samtidigt, så ungarna kan få både och ;)
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-13 16:01:09 följande:
    Gränsen är hårifn skulle jag säga. Ta exemplet med nyckelringen i den andra tården här. Där diksuterades det om en gåva till gästerna som skulle ha ett blomstermotiv för att matcha temat. För att män inte antas gilla detta skulle en manlig varian också utformas. Finn fem fel!Jag gillar inte blomstermotiv. Jag vet killar som gillar blomstermotiv. Visst gillar nog fler kvinnor än män blomstermotiv, men varför ska man spä på könsroller och redan från början säga att som kön är man olika?
    Jag skulle säga att allt det hamnar under första exemplet, ergo går bort. Jättefånigt låter det. Jag har dock inte sett tråden
Svar på tråden Pappa som ger bort?