• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • Hammerman

ario skrev 2009-01-16 21:20:32 följande:

kvinnor ska inte vara präster, en åsikt som jag troligen delar med många, jag anser att rollen som gudstjänare i kyrkan hör till mannens roll, men självklart tycker jag att det ska finnas nunnnor.
    Är du katolik?
  • ario

Dels för att vi kvinnor alltid använder ordet, "jämlik med mannen" redan då skapar vi fördomar mot oss själva.

Ta bort ordet jämlikhet och sträva istället efter att vi är olika, olika bra olika saker, och sluta jämföra oss med mannen.
    Vi är ju två olika individer.

En till präst skrev 2009-01-16 21:55:08 följande:

Rent språkligt är det väl så att om man INTE är jämställd så är man o-jämställd, och då står den ena parten över den andra. Så ser i alla fall jag det. Men berätta gärna hur Du tänker om detta inte stämmer.
  • ario

Nej

Hammerman1 skrev 2009-01-16 21:57:42 följande:
    Är du katolik?
  • ario

prästämbetet är inte något vi kan uppfatta i termer som ?yrke? eller ?jobb?, något som en kvinna skulle kunna utföra lika väl som en man, något som hon har ?rätt? till. Ännu mindre ska prästämbetet uppfattas i termer makt och överlägsenhet, som om det vore ett privilegium som kvinnan orättvist utestängts ifrån. ?Så skall det inte vara bland er

citat en en präst som förklarar varför vår församling inte tillåter kvinnliga präster.

Hammerman1 skrev 2009-01-16 21:57:42 följande:
    Är du katolik?
  • Duchess

Jag tycker att det är skillnad på att vara likadan och att vara jämlik. Jag och min man är jämlika, men vi är inte alls likadana.

Han älskar att laga mat. Jag blir nervös av att koka potatis. Jag är kort och maken är lång (mulliga är vi dock båda två ). Han gillar whisky och bilar, jag gillar ekonomi och Lego.

Vi strävar inte efter att vara likadana, men vi strävar efter att vara jämlika. För oss handlar det om att bådas behov är lika viktiga, och att ingen av oss alltid bestämmer över den andre.

ario skrev 2009-01-16 21:59:00 följande:
    Dels för att vi kvinnor alltid använder ordet, "jämlik med mannen" redan då skapar vi fördomar mot oss själva.Ta bort ordet jämlikhet och sträva istället efter att vi är olika, olika bra olika saker, och sluta jämföra oss med mannen.Vi är ju två olika individer.En till präst skrev 2009-01-16 21:55:08 följande:
  • En till präst

Att kvinnor inte har "rätt" till prästämbetet kan jag hålla med ario om. Jag anser nämligen inte att NÅGON människa har "rätt" till prästämbetet, utan att det är en nåd som Gud kallar människor till och Kyrkan utser (både män och kvinnor) till.

• Hammerman

Syrisk-ortodoxa kyrkan med andra ord?

ario skrev 2009-01-16 22:04:08 följande:
    prästämbetet är inte något vi kan uppfatta i termer som ?yrke? eller ?jobb?, något som en kvinna skulle kunna utföra lika väl som en man, något som hon har ?rätt? till. Ännu mindre ska prästämbetet uppfattas i termer makt och överlägsenhet, som om det vore ett privilegium som kvinnan orättvist utestängts ifrån. ?Så skall det inte vara bland ercitat en en präst som förklarar varför vår församling inte tillåter kvinnliga präster.
  • ario

Du har läst på:)

Hammerman1 skrev 2009-01-16 22:11:12 följande:
    Syrisk-ortodoxa kyrkan med andra ord?
  • En till präst
    ario skrev 2009-01-16 22:11:52 följande:
    Du har läst på:)
    Ok - men visst ingår det då i vigselritualet ett löfte från kvinnan att underordna sig sin man?

Har bara varit på en ortodox vigsel, och där fanns ett sådant löfte med.
Svar på tråden Pappa som ger bort?