Pappa som ger bort?
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
ario skrev 2009-01-16 21:20:32 följande:
Dels för att vi kvinnor alltid använder ordet, "jämlik med mannen" redan då skapar vi fördomar mot oss själva.
Ta bort ordet jämlikhet och sträva istället efter att vi är olika, olika bra olika saker, och sluta jämföra oss med mannen.
Vi är ju två olika individer.
En till präst skrev 2009-01-16 21:55:08 följande:
Nej
prästämbetet är inte något vi kan uppfatta i termer som ?yrke? eller ?jobb?, något som en kvinna skulle kunna utföra lika väl som en man, något som hon har ?rätt? till. Ännu mindre ska prästämbetet uppfattas i termer makt och överlägsenhet, som om det vore ett privilegium som kvinnan orättvist utestängts ifrån. ?Så skall det inte vara bland er
citat en en präst som förklarar varför vår församling inte tillåter kvinnliga präster.
Jag tycker att det är skillnad på att vara likadan och att vara jämlik. Jag och min man är jämlika, men vi är inte alls likadana.
Han älskar att laga mat. Jag blir nervös av att koka potatis. Jag är kort och maken är lång (mulliga är vi dock båda två ). Han gillar whisky och bilar, jag gillar ekonomi och Lego.
Vi strävar inte efter att vara likadana, men vi strävar efter att vara jämlika. För oss handlar det om att bådas behov är lika viktiga, och att ingen av oss alltid bestämmer över den andre.
Att kvinnor inte har "rätt" till prästämbetet kan jag hålla med ario om. Jag anser nämligen inte att NÅGON människa har "rätt" till prästämbetet, utan att det är en nåd som Gud kallar människor till och Kyrkan utser (både män och kvinnor) till.
Syrisk-ortodoxa kyrkan med andra ord?
Du har läst på:)
Ni som är intresserade av varför vår församling inte tycker att kvinnor ska vara präster kan läsa följande...
www.soku.org/talmide/sju_sakramenten_prastambetet_kvinnor_prastambetet.asp
nu ska jag tvätta kläder...tjingeling:)