• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • Imma

Utifrån vårt perspektiv, ja.

Om man inte tycker att brudöverlämning är något negativt, utan tvärt om en "mysig och fin gest" handlar det ju inte om att försvaga isen, utan man anser sig göra något som är bra, typ att förstärka isen eller åtminstone bara ta en promenad på den (dvs man lämnar isen opåverkad). Sen att alla andra ser det som ett borrat hål är väl knappast ett argument som speciellt många tar till sig är jag rädd, eftersom allt tycks handla om "JAG" och "MIN rätt" i dessa sammanhang.

feministbrud skrev 2009-01-15 13:14:43 följande:
    Det är ju det som är min poäng. Om så mågna människor tar illa vid sig av brudöverlämning då har man ju borrat ett hål, oavsett hur man själv ser på saken. Eller hur?
  • JennyoPatrik

En till präst skrev 2009-01-15 22:41:55 följande:

Eftersom Du inte vet om Du "får" en präst som går med på brudöverlämning eller inte så är det klokt att Du inte redan pratat med pappa.Men innan Du träffar prästen kanske det vore bra att fundera över VARFÖR Du inte vill gå in tillsammans med mannen Du ska gifta Dig med, utan i stället med Din pappa?
    Jag ska ringa till kyrkan idag och fråga. Annars får vi helt enkelt byta. Men vi fick en ung, kvinnlig präst så jag skulle inte tro att hon har nåt emot det.

Anledningen till att jag vill gå in med min pappa är att jag tycker det är fint. Min pappa betyder väldigt mycket för mig och jag vill ha han delaktig. Jag tror att han skulle uppskatta det väldigt mycket.
  • En till präst
    JennyoPatrik skrev 2009-01-16 08:53:29 följande:
    En till präst skrev 2009-01-15 22:41:55 följande:
    Jag ska ringa till kyrkan idag och fråga. Annars får vi helt enkelt byta. Men vi fick en ung, kvinnlig präst så jag skulle inte tro att hon har nåt emot det.Anledningen till att jag vill gå in med min pappa är att jag tycker det är fint. Min pappa betyder väldigt mycket för mig och jag vill ha han delaktig. Jag tror att han skulle uppskatta det väldigt mycket.
    Varför skulle en ung kvinnlig präst vara mer positiv till en handling som signalerar kvinnors underordning under män?
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2009-01-15 22:39:08 följande:
    Ja självklart! Men faktiskt.. Du har ändrat min syn på präster iaf..En till präst skrev 2009-01-15 22:38:18 följande:
    Det beror väl på vilken syn Du hade förut på präster.

En del förväntar sig att prästen är Ingemar Bergmans sadistiska pappa, andra förväntar sig att prästen enbart är en serviceperson som ska göra som bruden säger, helst utan att blanda in Gud. Och så finns hela skalan däremellan.

Jag vill som de flesta präster att dop, vigslar och begravningar ska kännas riktiga och fina för dem det berör. Men varken jag eller andra präster kan "sälja ut" vår kyrkas tro och ordning bara för att vara till lags. När någon "beställer" något som strider mot min tro har jag både rätt och skyldighet att säga nej.

Som tur är händer det mycket sällan. De flesta brudpar är vettiga och förstår att en kyrka inte är vilken "lokal" som helst.
  • MulleNuh

Jag skulle aldrig vilja att en präst sålde ut sin kyrkas tro!
    Men nu känns det som att "präster" BARA tycker vi brudar är sååå himla jobbiga och att vi mest förpestar era liv i kyrkan. Ja, iaf vi som kanske har en önskan. (menar nu INTE brudöverlämning)

Och det är ju inte så skoj direkt.

• JennyoPatrik

En till präst skrev 2009-01-16 09:02:51 följande:

Varför skulle en ung kvinnlig präst vara mer positiv till en handling som signalerar kvinnors underordning under män?
    Jag tror inte att hon är så trångsynt och kan förmodligen förstå mig på ett bättre sätt en en gammal kärring/gubbe som håller hårt på traditionerna.
  • MulleNuh
    JennyoPatrik skrev 2009-01-16 09:21:34 följande:
    En till präst skrev 2009-01-16 09:02:51 följande:
    Jag tror inte att hon är så trångsynt och kan förmodligen förstå mig på ett bättre sätt en en gammal kärring/gubbe som håller hårt på traditionerna.
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2009-01-16 09:19:43 följande:
    Jag skulle aldrig vilja att en präst sålde ut sin kyrkas tro!Men nu känns det som att "präster" BARA tycker vi brudar är sååå himla jobbiga och att vi mest förpestar era liv i kyrkan. Ja, iaf vi som kanske har en önskan. (menar nu INTE brudöverlämning)Och det är ju inte så skoj direkt.
    Som jag sagt förut: De flesta brud(p)ar är vettiga.
    Det är _mycket_ ovanligt att man har önskemål som är stötande, och därför kan man som präst nästan alltid tillmötesgå önskemålen.

Men det är ju inte det som diskuteras i den här tråden.
    Så länge brudparens önskemål inte strider mot kyrkans tro och prästen kan säga "ja" är det ju inga problem.
  • Duchess

Yngre kvinnliga präster har ofta fått brottas mycket med fördomar och förtryck. Jag skulle vilja påstå att det inte alls är troligare att en ung kvinnlig präst går mer på en brudöverlämning.

(ja, jag har läst teologi själv i några år - jag vet vad jag pratar om)

JennyoPatrik skrev 2009-01-16 09:21:34 följande:
  • MulleNuh

Mmm självklart om det handlar om orimliga önskningar så som ta bort psalmer osv.

Men jag kommer iaf va rädd för att fråga om saker..
    En till präst skrev 2009-01-16 09:24:31 följande:

Som jag sagt förut: De flesta brud(p)ar är vettiga.Det är _mycket_ ovanligt att man har önskemål som är stötande, och därför kan man som präst nästan alltid tillmötesgå önskemålen.Men det är ju inte det som diskuteras i den här tråden.Så länge brudparens önskemål inte strider mot kyrkans tro och prästen kan säga "ja" är det ju inga problem.
Svar på tråden Pappa som ger bort?