• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • Scalibregma

Vi funderar på att låte killen ledas fram av sin faster och jag av min far, men vi är osäkra på om hon "vågar". så visst e det inte fel.. Men att skriva att det är fel att kvinnan leds fram, för att i nästa andetag säga att det är ok för killen.. nja, krast argument.

• Troll1
    Hammerman1 skrev 2009-01-16 20:38:55 följande:
    Nu gör du mig faktiskt väldigt glad. Jag trodde att du i sann apologetisk anda skulle få det till att nämnda texter inte hade något som helst med kristendomen att göra, att det var blott en tolkningsfråga och gärna avsluta med en hänvisning om att jag "inte förstår Bibeln", vilket man tydligen aldrig kan göra om man är emot massmord och grymheter.
    Så bra att jag kunde glädja ngn i tråden såhär en fredagskväll.

• Aleta

Om det bara vore mannen som leddes fram och aldrig kvinnan så skulle det ju vara ojämlikt också så klart. Så skulle jag inte heller vilja ha det.
    Om båda gör likadant så blir det ju jämlikt i det förhållandet.

Scalibregma skrev 2009-01-16 20:45:38 följande:
    Vi funderar på att låte killen ledas fram av sin faster och jag av min far, men vi är osäkra på om hon "vågar". så visst e det inte fel.. Men att skriva att det är fel att kvinnan leds fram, för att i nästa andetag säga att det är ok för killen.. nja, krast argument.
  • En till präst
    Aleta skrev 2009-01-16 20:48:31 följande:
    Om det bara vore mannen som leddes fram och aldrig kvinnan så skulle det ju vara ojämlikt också så klart. Så skulle jag inte heller vilja ha det.Om båda gör likadant så blir det ju jämlikt i det förhållandet.
    Njae - det synar jag. jag skulle nog tycka det var ganska mysko om BÅDA skulle ledas in av någon familjemedlem.... Vad ska det stå för?

Om folk inte är synskadade behöver de vanligen inte ledas.
  • Troll1

Rena cirkusen, ska alla föräldrar tillsmmans med brudparet knö sig fram i kyrkan fram till altaret?

• anne på grönkulla

Tja, om argumentet som ofta framförs att det handlar om vikten av relationen till sina föräldrar och få stöd av dem stämmer så finns det ju en logik. Men rent teologiskt är det säkert inte bättre.

En till präst skrev 2009-01-16 20:52:11 följande:

Njae - det synar jag. jag skulle nog tycka det var ganska mysko om BÅDA skulle ledas in av någon familjemedlem.... Vad ska det stå för?Om folk inte är synskadade behöver de vanligen inte ledas.
  • ario

Bara för att jag inte vill ha jämlik betyder det inte att jag vill vara underställd mannen. Var i min text syftade jag på att JAG (kvinnan) ska vara underställd mannen? icke jämlik betyder inte direkt på att jag syftar att jag ska bara underställd mannen, varför kan du inte se det tvärtom?, tråkigt med fördomar måste jag säga!

En till präst skrev 2009-01-16 19:40:02 följande:

Även om jag inte håller med Dig för fem öre tycker jag det är uppfriskande med en så klarsynt ärlighet. Vill man inte ha jämlikhet så vill man såklart inte ha kvinnliga präster heller. Och i det sammanhanget så uttrycker ju brudöverlämningen ens faktiska verklighet. Alltså att man inte vill ha en jämlik relation utan en relation där kvinnan är underställd mannen.
  • ario

kvinnor ska inte vara präster, en åsikt som jag troligen delar med många, jag anser att rollen som gudstjänare i kyrkan hör till mannens roll, men självklart tycker jag att det ska finnas nunnnor.

svårtattvälja skrev 2009-01-16 19:53:09 följande:
    Hoppla! Nytt sprängstoff får man fråga varför du tycker så om kvinnliga präster?
  • anne på grönkulla

Men vad skulle icke jämlik annars betyda? Om man inte är jämna så är väl den ena över och den andra under.

Man kan vara olika men ändå jämlika, dock - är det det du menar? Att olika egenskaper ändå kan vara lika viktiga/värdefulla? Då är man ändå jämlika...

ario skrev 2009-01-16 21:18:43 följande:
    Bara för att jag inte vill ha jämlik betyder det inte att jag vill vara underställd mannen. Var i min text syftade jag på att JAG (kvinnan) ska vara underställd mannen? icke jämlik betyder inte direkt på att jag syftar att jag ska bara underställd mannen, varför kan du inte se det tvärtom?, tråkigt med fördomar måste jag säga!En till präst skrev 2009-01-16 19:40:02 följande:
  • ario

Du har säkert en poäng där, men om vi har olika roller och är olika, hur kan vi vara jämlika? då ska jag få/kunna göra exakt som det min man kan göra, och tvärtom.! men om JAG inte vill, ELLER KAN? Hur kan jag vara jämlik?

anne på grönkulla skrev 2009-01-16 21:20:53 följande:

Men vad skulle icke jämlik annars betyda? Om man inte är jämna så är väl den ena över och den andra under. Man kan vara olika men ändå jämlika, dock - är det det du menar? Att olika egenskaper ändå kan vara lika viktiga/värdefulla? Då är man ändå jämlika...
Svar på tråden Pappa som ger bort?