• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • MulleNuh

tack.. Ja jag kan absolut ta ett nej! Jag är inte 3 år.
    Jag vill inte tala om enskilda personer här. Men jag fick en annan bild av "präster" efter att ha pratat med henne iaf.

Men det ska bli kul att tråffa "vår" präst.

Aleta skrev 2009-01-16 12:07:37 följande:
    Så tror jag inte att de menar. De flesta brudar och brudgummar är säkert jätteroliga att ha att göra med, det är ju en underbar dag för alla.Det jag har uppfattat är att prästerna reagerar mot de som inte kan acceptera ett nej om de ber om något som inte fungerar i kyrkan. Det kan ju inte vara så kul att möta en sådan person som inte respekterar kyrkan utan bråkar och letar efter en annan präst eller en annan kyrka tills de får som de vill. Så'n är ju inte du alls MulleNuh! Du är ju trevlig även när vi tycker olika.
  • JennyoPatrik
    Aleta skrev 2009-01-16 12:03:01 följande:
    Jag rekommenderar att du skummar igenom tråden lite innan du bestämmer dig så att du har koll på vad detta faktiskt symboliserar. Då får du en möjlighet att se en annan sida av saken och även en aning om hur det uppfattas av många i omgivningen. För många är detta ett enormt bakåtsträvande i dagens samhälle, det finns till och med de som går så långt att de tycker att det är ett hån mot de kvinnor i världen som gifter sig mot sin vilja idag.Sedan kanske du precis som MV85 i den här tråden faktiskt inte vill vara jämlik med din man. Eller det kanske är en tradition i din släkt som går generationer tillbaka som du inte vill/kan bryta mot. Det är ditt val, men det kan vara skönt att ha tagit ett väl genomtänkt och informerat beslut. Svenska kyrkan tar avstånd från denna symbol och vill att brudparet går in tillsammans för att visa att båda gör det av egen fri vilja och dessutom går mot sitt nya gemensamma liv tillsammans, en modern och jämlik syn på man och kvinna. Det är alltså du som vill plocka fram en urgammal tradition från typ medeltiden. Som flera har sagt, en borgerlig vigsel kan man utforma helt efter sitt eget huvud. En kyrklig är en gudstjänst som alltid följer ett bestämt mönster.
    Absolut så har du en väldigt bra poäng där. Självklart vill jag vara jämlik min man, nåt annat är det inte tal om.
    Jag ska ta mig en funderare och kanske tänka om
    Tror bara att pappa skulle bli såå glad!
  • Ore
    JennyoPatrik skrev 2009-01-16 16:03:19 följande:
    Absolut så har du en väldigt bra poäng där. Självklart vill jag vara jämlik min man, nåt annat är det inte tal om.Jag ska ta mig en funderare och kanske tänka om Tror bara att pappa skulle bli såå glad!
    Hur gjorde dina föräldrar när de gifte sig?

Även om din pappa skulle bli glad, tror jag inte att han förväntar sig att få lämna över dig, om det inte var så att din mamma "lämnades över" till honom när de gifte sig...

Annars funkar det väl att sitta i bänken och vara glad också, så som din blivandes föräldrar och din mamma får göra...
  • JennyoPatrik

Mina föräldrar var aldrig gifta.

Jag har ingen kontakt med min mamma idag och det är väl därför som pappa betyder så mycket för mig. Han har alltid funnits dör och ställt upp massor... Men jag funderar fortfarande. Tycker det är fint nä rhela följet kommer in tillsammans och så kommer jag nog inte vara lika nervös med min blivande man vid min sida.

Dock har jag pratat med prästen nu och hon sa att det inte var några problem om jag ville ha det så.

• esset50
    Troll1 skrev 2009-01-15 22:20:36 följande:

"Eftersom en del präster anser att det är bibliskt riktigt att kvinnor ska vara underordnade sina män så borde det dock vara möjligt för en präst att tycka att brudöverlämning är en fin gest, eftersom den tydligt manifesterar den omyndiga kvinnans överlämnande från en förmyndare till en annan." Hoppla, där satte nog en del av dina kollegor i halsen...Jaja, får väl fråga pappsen (pensionerad präst) om vad han anser om brudöverlämning osv etc....
    Ärligt så är det nog så att vissa av prästens kolleger nickar instämmande...
  • ario

jo då, det finns många varianter,
    Tex jag tycker att brudöverlämningen är helt ok, och en fin gest, men jag skulle aldrig vilja ha en kvinnligpräst på mitt bröllop, noway"

hellre att jag blir nekad brudöverlämning än att ha en kvinnligpräst!

och det finns fler av oss som inte vill ha lämlikhet.

Duchess skrev 2009-01-15 22:41:05 följande:
    Ja, tyvärr är det så. Men det finns andra varianter också. Min svärfar, som är både högkyrklig och kvinnoprästmotståndare, tillhör de som aldrig tillåter brudöverlämning i samband med vigseln. Han menar att brudöverlämning inte avspeglar äktenskapets innebörd. Alltså blir det inga brudöverlämningar vid hans vigslar. En till präst skrev 2009-01-15 22:15:18 följande:
  • En till präst
    ario skrev 2009-01-16 19:30:47 följande:
    jo då, det finns många varianter, Tex jag tycker att brudöverlämningen är helt ok, och en fin gest, men jag skulle aldrig vilja ha en kvinnligpräst på mitt bröllop, noway"hellre att jag blir nekad brudöverlämning än att ha en kvinnligpräst!och det finns fler av oss som inte vill ha lämlikhet.
    Även om jag inte håller med Dig för fem öre tycker jag det är uppfriskande med en så klarsynt ärlighet. Vill man inte ha jämlikhet så vill man såklart inte ha kvinnliga präster heller. Och i det sammanhanget så uttrycker ju brudöverlämningen ens faktiska verklighet. Alltså att man inte vill ha en jämlik relation utan en relation där kvinnan är underställd mannen.
  • svårtattvälja
    ario skrev 2009-01-16 19:30:47 följande:
    jo då, det finns många varianter, Tex jag tycker att brudöverlämningen är helt ok, och en fin gest, men jag skulle aldrig vilja ha en kvinnligpräst på mitt bröllop, noway"hellre att jag blir nekad brudöverlämning än att ha en kvinnligpräst!och det finns fler av oss som inte vill ha lämlikhet.
    Hoppla! Nytt sprängstoff
    får man fråga varför du tycker så om kvinnliga präster?
  • Troll1
    esset50 skrev 2009-01-16 19:24:26 följande:
    Ärligt så är det nog så att vissa av prästens kolleger nickar instämmande...
    Tror jag säkert.

• Hammerman

svårtattvälja skrev 2009-01-16 19:53:09 följande:

Hoppla! Nytt sprängstoff får man fråga varför du tycker så om kvinnliga präster?
    1 Tim 2:11-14

1 Kor 14:33-35

Så man skulle ju kunna tolka det som att kvinnoprästmotståndarna är de mer rättrogna kristna, men vem bryr sig?
Svar på tråden Pappa som ger bort?