• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • feministbrud
    Stardusty skrev 2009-01-15 13:15:39 följande:
    Vad syftar du på då?
    När man säger att det är så mycket i värre i andra länder så kanske man, för att hjälpa dem, måste hjälpa sig själv. Jag gillar citatet "För att förändra världen måste du börja med dig själv".
  • Stardusty

A-ha, då hajjar jag också

feministbrud skrev 2009-01-15 13:17:05 följande:
    När man säger att det är så mycket i värre i andra länder så kanske man, för att hjälpa dem, måste hjälpa sig själv. Jag gillar citatet "För att förändra världen måste du börja med dig själv".
  • MV85
    Duchess skrev 2009-01-10 22:05:37 följande:
    Det tycker jag också, men inte om man väljer en kyrklig vigsel.
    (Vet att citeringen blir lite halvgammal nu, men såg denna tråden idag)

Det här är för mig en intressant infallsvinkel av den anledningen att JAG har inget jättebehov av en kyrklig vigsel med böner osv då jag personligen inte är troende, men till bilden hör då att min blivande faktiskt är det - och det ordentligt. Han har planer att läsa till präst, och ett bröllop utan kyrkan vore helt otänkbart för honom.
    Ska man då inte kunna få ha t.ex brudöverlämning som jag vill ha, för att kombinera med hans önskemål om att ha en kyrklig vigsel? (bara mina tankar)
  • Aleta

Svenska kyrkan tar avstånd från den seden och det är upp till enstaka präster om de vill tillåta det. En del gör det för att slippa bråk...

MV85 skrev 2009-01-15 13:25:42 följande:
    (Vet att citeringen blir lite halvgammal nu, men såg denna tråden idag)Det här är för mig en intressant infallsvinkel av den anledningen att JAG har inget jättebehov av en kyrklig vigsel med böner osv då jag personligen inte är troende, men till bilden hör då att min blivande faktiskt är det - och det ordentligt. Han har planer att läsa till präst, och ett bröllop utan kyrkan vore helt otänkbart för honom.Ska man då inte kunna få ha t.ex brudöverlämning som jag vill ha, för att kombinera med hans önskemål om att ha en kyrklig vigsel? (bara mina tankar)
  • MV85
    Aleta skrev 2009-01-15 13:28:45 följande:
    Svenska kyrkan tar avstånd från den seden och det är upp till enstaka präster om de vill tillåta det. En del gör det för att slippa bråk...
    Det vet jag om... Vi har en tilltänkt präst som inte ser något problem i det, då vi inte har en präst från svenska kyrkan, utan från en frikyrka.. sedan har vi hittat en kyrka som inte har några problem att hyra ut till oss med denna präst.
  • Aleta

Då har du löst den biten, nu kan du läsa igenom hela tråden och ta ställning till den moraliska/jämställdhets frågan.

MV85 skrev 2009-01-15 13:31:51 följande:
    Det vet jag om... Vi har en tilltänkt präst som inte ser något problem i det, då vi inte har en präst från svenska kyrkan, utan från en frikyrka.. sedan har vi hittat en kyrka som inte har några problem att hyra ut till oss med denna präst.
  • MolsonCanadian

Nej, det är liksom problemet när man bortser ifrån att isolerade företeelser får konsekvenser på både samhället och den allmänna uppfattningen.

Stardusty skrev 2009-01-15 13:08:01 följande:
    Det där är en viktig aspekt eftersom vi människor ofta gör som alla andra gör i tron att det är det rätta. Om det blev vanligare med brudöverlämning skulle morgondagens brudar inte ens reflektera över varför vi anammat den traditionen.
  • MolsonCanadian

Nej, det gör den inte. Fortfarande förtydligar den att en till synes isolerad företeelse får konsekvenser i stort.

Imma skrev 2009-01-15 13:06:34 följande:
    Underbart!Jag gillar liknelsen, men det är ju bara för att jag håller med om "borra hål"-metaforen. Om man inte tycker att brudöverlämning är att borra hål går liknelsen om intet.
  • MV85
    Aleta skrev 2009-01-15 13:53:41 följande:
    Då har du löst den biten, nu kan du läsa igenom hela tråden och ta ställning till den moraliska/jämställdhets frågan.
    hahaha jag är helt fel person att göra det, eftersom jag inte ser mig som jämställd med min blivande och inte heller så önskar vara *oj vilket hysteri det kommer bli nu*

O ja.. jag är svensk.. med svenska föräldrar... o han är svensk... med svenska föräldrar...
  • MulleNuh

*tar fram popcornskålen*

MV85 skrev 2009-01-15 13:57:11 följande:
    hahaha jag är helt fel person att göra det, eftersom jag inte ser mig som jämställd med min blivande och inte heller så önskar vara *oj vilket hysteri det kommer bli nu*O ja.. jag är svensk.. med svenska föräldrar... o han är svensk... med svenska föräldrar...
Svar på tråden Pappa som ger bort?