• Tx2

Göteborgsbrudar 2009 - Del 4!

Ännu en tråd närmre våra bröllop.

I år gifter vi oss!

Mars:
    7: Hummle, örgryte gamla k:a

Maj:
    2: Tx2, Bohus fästning + Folkets hus Ytterby
    Tizia
    9: baver, skt birgittas kapell + bryggan under bron
    16: SweetSun, Bohus fästning + finnbastun
    Myrmor, Villa Herne
    Linn74, Aspenäs Herrgård
    23: Skille
    skruttgumma

Juni:
    18: Stellajsj, Grekland

Augusti:
    1: MalinJohn, Råda kyrka + Råda hembygdsförening
    8: Danielaa, Lindome kyrka + Älvsåkersgården
    J D och D J, Hindås kyrka+ Hindås stationshus
    15: MissMijah, skallsjö Kyrka + varmbadhuset
    22: Vendel o Angelica, Utby K:a, LaCuveé

Oktober:
    10: Carolina1979, Lindome K:a, Lindome Församlingshem

December:
    31: Teapot, S:t Pauli kyrka + La Cuvée

Nya träffas och ha kul-tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-46/m3224366.html

Gamla trådar:
    Tråd nummer ett: www.brollopstorget.se/Forum-5-46/m2850384.html
    Tråd nummer två: www.brollopstorget.se/Forum-5-46/m3008135.html
    Tråd nummer tre: www.brollopstorget.se/Forum-5-46/m3122663.html

• Svar på tråden Göteborgsbrudar 2009 - Del 4!
  • Tizia

Teapot: Åhhh chokladbröd =) Får man fjäska till sig receptet?

• Teapot

Jag har ju bara recept till min förträffliga bakmaskin, men ska försöka knåpa ihop något så det kan passa normalbak också, hang on!

• Äntligen 090822

hej

här inne händer det grejer...

chokladbröd, ansiktsbehandlingar, 1 månads dag mm mm mm

Jag själv är sjukligt trött... BLÄ...
    har foton i datorn som inte ens kommit in i PS ännu... men vill ni se på vå kuvert hög ligger de uppe på bloggen
    smurfmamman.blogg.se

Så du ska till USA tx2... kan jag flirta lite ang brudparet Vendel vill ha då tårt paret....

Vi har fått våra första OSA svar... *glader* i helgen fick vi lagt upp hur vi vill ha det i kyrkan... Vår präst var försten på att svara på OSA, känns bra för då kommer hon *fniss* ska maila henne vår plan över vigseln och se vad hon tycker!

Ja, för er som inte vet vad ni ska ha för in och utgångs musik i kyrkan, Älvsborgs församling har den 20 april kl 18 att de spelar just bröllops musik med betoning på in och ut musik!
    om ngn vill lyssna!
    Vi har nog bestämt oss för både in och ut nu men ska ev dit endå och lyssna!

ska ta mig lite frukost... fick värsta migrän anfallet igår så jag är inte jätte fräck idag...

Kram på er

• Teapot

CHOKLADBRÖD
    Detta är en briochedeg, man kan göra den som en hel limpa eller som små bullar - då blir det 12-14 bullar. Har kombinerat mitt recept med ett jag hittade i Allt om mat.

2 ägg
    150 g mjukt (rumsvarmt) smör
    4 msk mjölk/vatten
    1 tsk salt
    3 msk socker
    5-6 dl vetemjöl
    25 g jäst
    100 g mörk choklad i mindre bitar
    Uppvispat ägg till pensling

Rör ut jästen i vatten och rör ner äggen ett i taget. Tillsätt salt och socker och arbeta ner mjölet. Arbeta in smöret och chokladen lite i taget. Degen är klibbig så försök jobba så fort som möjligt och håll degen kall.

Forma till bullar eller limpa, använd gärna brödform (enligt konstens regler skall man tydligen göra dekorationer ovanpå också av lite deg, men har uteslutit det här). Låt jäsa övertäckt minst en timme.

När briocherna jäst till sin dubbla storlek, pensla ovan­sidan med uppvispat ägg och grädda i nedre delen av ugnen, 225°. Små briocher gräddas ca 15 min och stora briocher 15?20 min.

Har inte hunnit smaka min egen än, men hoppas det blir bra!!

• Äntligen 090822

dregglar hysteriskt ........

Teapot skrev 2009-04-08 11:24:12 följande:
    CHOKLADBRÖDDetta är en briochedeg, man kan göra den som en hel limpa eller som små bullar - då blir det 12-14 bullar. Har kombinerat mitt recept med ett jag hittade i Allt om mat.2 ägg150 g mjukt (rumsvarmt) smör4 msk mjölk/vatten1 tsk salt3 msk socker5-6 dl vetemjöl25 g jäst100 g mörk choklad i mindre bitarUppvispat ägg till penslingRör ut jästen i vatten och rör ner äggen ett i taget. Tillsätt salt och socker och arbeta ner mjölet. Arbeta in smöret och chokladen lite i taget. Degen är klibbig så försök jobba så fort som möjligt och håll degen kall.Forma till bullar eller limpa, använd gärna brödform (enligt konstens regler skall man tydligen göra dekorationer ovanpå också av lite deg, men har uteslutit det här). Låt jäsa övertäckt minst en timme.När briocherna jäst till sin dubbla storlek, pensla ovan­sidan med uppvispat ägg och grädda i nedre delen av ugnen, 225°. Små briocher gräddas ca 15 min och stora briocher 15?20 min.Har inte hunnit smaka min egen än, men hoppas det blir bra!!
  • Teapot

Äntligen 090822 skrev 2009-04-08 12:00:00 följande:

dregglar hysteriskt ........
    Ville bara meddela om att chokladbrödet var gott men lite kladdigt om det äts alltför nygräddat!
  • Äntligen 090822

sluta hetsa upp mig.... har inga ingredienser hemma och städar o tvättar.... Vill ha choklaaaaaaaaaaaaaaaad

Teapot skrev 2009-04-08 14:13:49 följande:
    Äntligen 090822 skrev 2009-04-08 12:00:00 följande:
    Ville bara meddela om att chokladbrödet var gott men lite kladdigt om det äts alltför nygräddat!
  • Teapot

Ni som har bubblor istället för ris... hur många bubblor har ni? En till varje gäst? Lyckades fynda i Sarajevo av alla ställen... i en hysterisk brudbutik, men har bara 48 bubblor och vi kommer ha ca 70 gäster. Så nu sitter jag och pysslar Men är rädd att jag köpt för lite...

• Tizia

Teapot: Åhhh va det lät gott =) Tusen tack för recpetet ! Ska testa snarast =)

• Tizia

Nu har jag producerat en bordsplacerings-tavla =) Lite kul men pilligt!Ni får gärna kika i mitt galleri.. e lite fundersam på om jag ska ta bort dom rosa "blommorna" på borden..
    Känsliga tittare varnas - väldigt pluttisnuttigt!!
    Å d e d jag funderar på om den e FÖR söt.. Blir ju lite enklare utan det på borden..
    Vad tycker ni? =)

Svar på tråden Göteborgsbrudar 2009 - Del 4!