• Misker

    inbjudan utan barn?

    Hur kan man formulera sig i inbjudan när man vill ha det barnfritt. Vi funderade på att skriva "två platser har reserverats i er ära" fungerar det eller måste man vara tydligare? Vad kan man annars skriva?

  • Svar på tråden inbjudan utan barn?
  • GladaEmma

    Vi löser det hela genom att skriva namnen på de inbjudna i inbjudan.

  • Fru Bergdahl

    Jag förstår inte varför man måste vara bara förälder bara för att man har fött barn. Blir barnen verkligen lyckligare av att föräldrarna är med dem 100% av sin tid? Blir barnen tillräckligt självständiga när de växer upp av att föräldrarna är med dem 100% av sin tid? Måste vi inte våga klippa navelsträngen för våra barns bästa? Är vi verkligen dåliga föräldrar för att vi någon gång går på fest själva och njuter av livet utan våra barn? Och blir inte våra barn bättre medborgare om de får fler intryck i livet än bara de som deras föräldrar kan ge dem? Och är man verkligen en person som diskriminerar bara för att man vill ha sin bröllopsfest utan barn? Igår hörde jag om en mamma som försökte ta självmord på sin sons bröllopsnatt för att hon "förlorade" sin son till en annan kvinna. Jag säger inte att det blir så bara för att man är med sina barn mycket men jag tror nog att en hälsosam balans mellan föräldraskap och egen tid är för allas bäst.

  • Blina
    GladaEmma skrev 2009-01-20 18:25:05 följande:
    Vi löser det hela genom att skriva namnen på de inbjudna i inbjudan.
    Så tänker vi också göra.
  • älskarlivet

    Amen!

    Fru Bergdahl skrev 2009-01-22 12:17:01 följande:


    Jag förstår inte varför man måste vara bara förälder bara för att man har fött barn. Blir barnen verkligen lyckligare av att föräldrarna är med dem 100% av sin tid? Blir barnen tillräckligt självständiga när de växer upp av att föräldrarna är med dem 100% av sin tid? Måste vi inte våga klippa navelsträngen för våra barns bästa? Är vi verkligen dåliga föräldrar för att vi någon gång går på fest själva och njuter av livet utan våra barn? Och blir inte våra barn bättre medborgare om de får fler intryck i livet än bara de som deras föräldrar kan ge dem? Och är man verkligen en person som diskriminerar bara för att man vill ha sin bröllopsfest utan barn? Igår hörde jag om en mamma som försökte ta självmord på sin sons bröllopsnatt för att hon "förlorade" sin son till en annan kvinna. Jag säger inte att det blir så bara för att man är med sina barn mycket men jag tror nog att en hälsosam balans mellan föräldraskap och egen tid är för allas bäst.
  • grata

    Amen!Fru Bergdahl skrev 2009-01-22 12:17:01 följande:
    [/citat]

    Kunde inte ha uttryckt det bättre själv!

  • Heloise

    Hade precis den här diskussionen med min mamma igår
    Vi har valt att skriva vänligen respektera vår önskan om en barnfri kväll, jag är medveten om att det kommer att bli ett problem då min kusin har en knodd på 5 månader när vi gifter oss, men hon får lösa det, antingen genom en barnvakt( hennes bästa vän och 3 barnsmor bor 5 min från kyrkan) eller så får hennes man stanna hemma. Om alla skulle ta med sig sina småbarn så skulle vi ha 6 barn under 1 år. Jag hoppas verkligen inte att folk tar illa upp men gör de det så är de ju inte riktiga vänner. Vi vill verkligen inte ha barn på vår bröllopsfest och det är m2b enda krav. Ingen av de bjudna som har barn hade själva barn på sina bröllop så jag skulle bli mkt förvånad om det skulle bli ett problem när vi inte vill ha det.
    Hade vi haft egna barn har det kanske varit en annan sak men nu har vi ju inte det( alldeles frivilligt ska tilläggas).

  • Sååå lurade

    Vi har ju undantag på ammande barn men om era gäster själv har haft samma önskan så borde det inte vara ett problem.

    Men det kan vara så att många tar för givet att barn som ammas är ett undantag och ni räknar väl med att ett par kanske stannar hemma också.

    Jag skulle självklart inte ta med barn om paret uttryckte det, inget konstigt med det. Men en 5månaders skulle jag inte lämna hemma heller. Då hade jag nog själv stannat hemma eftersom jag helammade vid den tidpunkten. Hoppas ni har det i åtanke så ni inte blir besviken. Det är kan vara stor skillnad på en 5månaders och en 1åring. Hur som helst blir det säkert bra för er. Lycka till!


    Heloise skrev 2009-01-23 12:10:18 följande:
    Hade precis den här diskussionen med min mamma igår Vi har valt att skriva vänligen respektera vår önskan om en barnfri kväll, jag är medveten om att det kommer att bli ett problem då min kusin har en knodd på 5 månader när vi gifter oss, men hon får lösa det, antingen genom en barnvakt( hennes bästa vän och 3 barnsmor bor 5 min från kyrkan) eller så får hennes man stanna hemma. Om alla skulle ta med sig sina småbarn så skulle vi ha 6 barn under 1 år. Jag hoppas verkligen inte att folk tar illa upp men gör de det så är de ju inte riktiga vänner. Vi vill verkligen inte ha barn på vår bröllopsfest och det är m2b enda krav. Ingen av de bjudna som har barn hade själva barn på sina bröllop så jag skulle bli mkt förvånad om det skulle bli ett problem när vi inte vill ha det.Hade vi haft egna barn har det kanske varit en annan sak men nu har vi ju inte det( alldeles frivilligt ska tilläggas).
  • Glimta

    Tänkte bara ta upp en intressant fråga: Är det mer "etikett" att inte bjuda folks barn än att inte bjuda med någons kille/tjej??
    Finns ju otaliga forum där det diskuteras hett om vilka man MÅSTE bjuda med för att inte vara en dålig värd/värdinna.

    Själv anser jag att det är upp till var och en att besluta hur dom vill fira just deras dag och tror man känner sina nära och kära tillräckligt bra för att kunna avgöra om de skulle bli så förolämpade att de inte kommer eller liknade.

    Lite OT men iaf..

  • Glimta

    När det gäller ammande barn så skulle jag ALDRIG ha lämnat bort mitt barn när det var 5 mån.

    Men varför kan inte barnen bara vara med på vigseln och inte på själva festen? För då kan ju era vänner iaf vara med på själva cermonin. Eller är det på vigseln ni inte vill ha med dom?

  • Heloise

    Nä till kyrkan är de välkommen naturligtvis; det är festen som vi vill ha barnfri men snittar, mingel och kyrka är inga problem.
    Sen är det nog väldigt individuellt hur folk gör, har flera vänner som varit utan sina barn( från typ 4 mån) ett par timmar på kvällen.
    Som sagt var min kusins bästa vän bor 5 min ifrån kyrkan och om det skulle visa sig vara omöjligt att vara ifrån bebben 3 4 timmar på kvällen så då är det väl så. Men jag har svårt att förstå att det skulle vara ngt problem. Hade ju varit en annan sak om det rörde sig om 50-60 mil bort, men de kommer bo hos min kusins kompis. Det går ju inte att göra alla glada och vi vill ha en barnfri fest.

  • AnRo09

    Jag håller med fru bergdahl helt! Kunde inte ha sagt det bättre själv!

  • anja1661
    GladaEmma skrev 2009-01-20 18:25:05 följande:
    Vi löser det hela genom att skriva namnen på de inbjudna i inbjudan.
    det gjorde vi oxå och det är redan en som har bjudit med sig sin nya partner!! jag tycker inte man gör så och nu vet jag inte hur vi ska göra. vi vill inte ha henne där då vi aldrig träffat henne och vi har andra som vi hellre skulle se där...men jag vill inte starta bråk heller...

    var tydliga och helst övertydliga med vem som är bjuden.
    det räcker tydligen inte med att bara skriva namnen på de som är bjudna...
  • mamci

    Hej!
    Är ny här i forumet och slänger mig in i denna diskussion för vi har också funderat kring de älskade barnen:) Vi har ca 20-25 barn med släktens och vännernas(4 egna). Vi ser gärna att de är med under dagen och en bit in på festkvällen, men att senare del vill vi åtminstone ha småbarnsfritt. De nästan vuxna barnen känns ok, de behöver ju ingen tillsyn eller uppmärksamhet mm, men hur skriver eller säger man det. Vi har även några långväga släktingar med små barn som vi ska ha övernattandes, så det känns väldigt, ja jag tror ni förstår......hur ska man formulera det på ett ok. sätt? Ska vi/kan vi, sätta en tid, typ att vi gärna delar dagen med barnen men önskar barnfri fest efter 20.00!??????

  • Göteborg09

    Mamci: Om era långväga gäster tar med sig sina barn på resan så känns det väldigt konstigt om barnen inte är bjudna på bröllopet. Kan de ordna barnvakt på annan ort? Dessutom tror jag inte att så många föräldrar håller sina små barn vakna långt in på småtimmarna, de går nog hem runt 20-tiden utan att ni behöver skriva det särskilt.

    Håller också med Glimta om varför det skulle vara mer ok att utesluta någons barn än någons partner, rent ettikettsmässigt. Vi bjuder alla våra vänners barn eftersom vi så klart är vänner med hela familjen. Sen får de välja själva om de vill ta med dem, "tillsyn och uppmärksamhet" får de ta ansvar för själva. Att man kan vilja festa utan sina barn och FRIVILLIGT lämna bort dem är en annan sak, det är nog många som väljer det.

    Visst ska brudparets önskemål respekteras, men jag förstår egentligen inte varför det skulle förstöra er dag om barn är med, ni behöver väl knappast agera barnpassare under kvällen, det är väl föräldrarnas ansvar?

  • 27juni2009

    jag tror rent spontant att de flesta barnen knoppar in i rimlig tid på fetsen så föräldrarna kan ändå "festa loss". vi komme rju ha barn med o även ha barnvakt, men vi tänkte tipsa föräldrarna om o kanske ta med en vagn, en luftmadrass elelr en filt som barnen kan somna på. unGar e fenomenala till att kunan somna på d emest kosntiga stäleln när de är trötta

  • mamci

    Oj, Insåg att jag varit ivrig och otydlig, för det är inte så att barnen skulle förstöra vår dag /kväll, tvärtom. Insåg när jag läser det jag skrivit, att jag formulerat mig något klantigt och jag kan bara skylla på ovana och mycket i huvudet. Sen insåg jag också att jag inte tog upp det egentliga bekymmret och jag ska nog inte gå in på det här för det skulle ta allt för lång tid. Har läst många av inläggen sååå, jag antar att vi i slutändan fattar ett bra beslut för oss!

  • Heloise

    Sen vill jag bara tillägga en sak; alla människor tycker inte att barn är det bästa som finns och således kan ju skrikande springande barn faktiskt förstöra en fest för den personen.
    Vi kommer lägga med lappar till de som har barn där vi säger att alla är välkomna till kyrkan men middagen och festen är barnfri.

Svar på tråden inbjudan utan barn?