Hur lång resa till Sydafrika?
Ja, hur lång blir flygningen dit, och var brukar man oftast mellanlanda?
Ja, hur lång blir flygningen dit, och var brukar man oftast mellanlanda?
Tack alla för en massa svar på min fråga!
Det låter kanske konstigt, men det jag bekymrat mig mest om är just flygtiden och inget annat!
Kriminalitet är ju inte så roligt, men å andra sidan finns det farligheter här hemma också.
Tänk på att även om det är en ganska lång resa så ligger Africa i ungefär samma tidszon. Ingen jet-lag och bök med konstig tidsomställning. Tycker själv att det är jättestor skillnad och ett STORT plus jämfört med att resa til tex Asien, Australien eller USA, där man alltid "förlorar" lite av resan på at vara jet-lag seg i början.
Javisst är det jättebra att slippa jetlegen. Låter som en skitsak, men det är verkligen skönt att inte lida av tröttheten de första dagarna på semestern och direkt efter man kommer hem. Det är liksom som vanligt med sova/vakna-tider.
Vår resa till Sydafrika, i januari förra året var en av de mest fantastiska någonsin. Då har jag ändå rest en hel del - till bla Malaysia, Thailand, Vietnam, Kambodja, Pakistan, USA, Egypten, Kap Verde och nästan alla länder i Europa.
Flygresan är rätt lång men värd alla timmar - flera gånger om. Vi flög Turkish Airlines med mellanlandning i Istanbul. Hittade ett pangpris, bara 5000 kronor tur och retur.
Märkte inte av nån kriminalitet alls. Vi var i Kapstaden, Stellenbosch, Mossel Bay, Knysna och Hermanus bland annat. Vi åt fantastiskt gott och drack underbara viner till löjligt låga priser. Vi hade 30 grader varmt och knallblå himmel 12 av 14 dagar. I Mossel Bay badade vi och strosade runt på den underbara sandstranden. Vi hyrde bil och åkte runt bland vingårdarna i Stellenbosch och i Kapstaden åkte vi upp på Taffelberget mm.
Otroligt vackert land med såå vacker natur - väldigt romantiskt. Längtar tillbaka varje dag!
Vill du berätta hur ni hade lagt upp resan Cackis?
Är det ingen annan som mår dåligt av att flyga långt? Jag känner mig helt förstörd efter en flygning på över 10 timmar!
Det är klart att man mår dåligt att att flyga långt. Sitta trångt, trångt länge är inte trevligt. Stödstrumpor är verkligen jättebra och precis som Tooticki säger: -Drick mycket vatten. Själv brukar jag låta bli alla sötsaker också, ingen bra idé för mig att sockerchocka när jag flyger.
Under den vakna tiden så ställer jag mig upp ganska ofta, krullar tårna, rullar huvudet och så - allt för att hålla igång cirkulationen. Sedan tar jag lite vin till maten och efter det sover jag gott.
Förutom att jag får ont överallt så är det himla tråkigt att flyga långt - men det är bara att gilla läget om man vill åka till det stället som ligger så långt bort, inte sant?
Jag har varit i Kapstaden och det är hög kriminalietet där. När jag var där avråddes jag från de som bodde där att gå ut ensam efter affärernas stängning. Man kan ju åka taxi och så så man är ju inte helt isolerad efter kl 17 så jag tycker inte att det var så fruktansvärt farlig. Är man fler kan eller befinner sig i turistkvarter så är det ju heller inga problem att röra sig fritt.
Flygresan tog 11 timmar från London om jag minns rätt och vad jag vet kan man lätt komma under 10000 kr för en person.
Nu var jag inte där som turist, men fick ändå se endel och ute på landsbyggden och i småstäder runt kapstaden är det fantastiskt och där är det precis som i vilken europeisk stad som helst, bara med fler svarta och annorlunda fauna.
Stödstrumpor har jag kört, och försöker dricka mycket vatten. Det verkar inte räcka!? Hur mycket vatten måste man dricka egentligen? Kan det vara taskig blodcirkulation?
Har hört om ett knep med värktabletter(?) som förtunnar blodet lite och minskar risken för blodpropp (inte för att jag är direkt i riskzonen).
Kan man göra Sydafrika på ca 14 dagar? Vad bör man se och vad kan man prioritera bort?
Inte hela Sydafrika, men kanske delar av, som Western Cape. Västra Kapprovinsen är kanon för bilande - Garden Route, vinprovning (Stellenbosch och Franschhoek) sol och bad (typ Mosel Bay) samt storstad (Kapstaden).
Vi var i Western Cape i två veckor och det kändes alldeles för kort, men man hann ändå med mycket.
Ok, tack! Jag är sugen på något i stil med Krügerparken - sol och bad på östkusten - ev Garden Route - vindistrikt - Kapstaden. Men jag förstår att det blir svårt att hinna med allt på två veckor och att stressa runt är inte lockande!
Var kan man bada i Sydafrika? Blir det varmare i vattnet ju högre upp på östkusten man kommer?
jag ska gifta mig i Kapstaden - jag min blivande make är därifrån. Rekommenderar varmt att resa dit.
Celeste, jag skulle inte åka till Sydafrika för just sol och bad men det finns massor av annat härligt att göra och se. Atlantkusten är vattnet kallt och egentligen inte så mycket varmare på andra sidan heller. Sydafrika är stoooort. Det tar en dryg timme att flyga mellan Kapstaden och Jo'burg.
Vi var på safari i ett naturreservat som heter Madikwe. Det ligger på gränsen mot Botswana och är i ett malariafritt område vilket passade oss bra. Det var mitt livs bästa reseupplevelse, orden räcker inte för att beskriva hur fantastiskt det var. (Jag har haft förmånen att resa en hel del.)
Vingårdarna runt Kapstaden är härligt att besöka och det finns många bra restauranger runt hela provinsen.
Vi hade stor hjälp av nätet när vi planerade vår resa och en bra utgångspunkt är www.kapstaden.nu och de tipsen som finns där.
Tack Originalrosen för dina tips!