• Tinga

Barnkarusellen snurrar vidare

Mrs B, Izzie & EA - ni är inboxade!

Piggelin - jag mailar dig! Vad coolt att Amanda visslar!

Ore - nej, vad trist att tanten dök upp iallafall! Kram!

Liten - trist med tant, men skönt att din förkylning går åt rätt håll. Håller med om att det definitivt är skönast att vara hemma när man har kämpiga nätter. Man får alltid lite dåligt samvete också, om man sabbar nattsömnen för andra.

Muggles - vad trist med en så'n kollega! Det är inte som han är blyg?

Nenne - vad gött att du har en fin äggblåsa på gång! Då håller jag tummarna både för dig och mannen på onsdag!

Lappis - har du en "bra" eller "dålig" X-dag idag?

• Tinga

Sweet - glömde ju kommentera ditt inlägg! Vad trist att Lillskruttan är sjuk. Både feber och kräkningar låter inte som någon höjdare, så jag förstår att nattsömnen blir lidande.

Den allra tråkigaste tiden på ett jobb tycker jag är när man har klart med ett nytt, men ändå har saker man måste slutföra på det gamla. Det brukar vara hur seeeegt som helst att få något gjort då och tankarna bara vandrar iväg till det nya.

EA - grattiskram på födelsedagen!

• Tinga

Angående budgivningen så ser det mörkt ut för vår del nu. Vi har sovit på saken, men förmodligen kommer vi inte att bjuda över det bud som nu är högst. Känns surt, men någonstans måste man sätta gränsen.

• Tinga

Lappis - hoppas att du hamnat hos en toppendoktor med mirakelförmågor nu, så att det kan bli ordning på ditt X.

Cicci - vad ledsamt att läsa om er misslyckade semester. Ofta har man ju höga förväntningar på att man ska ha det så mysigt och bra när man är borta, och fallet blir ju desto tyngre då när det inte blir så. Jag hoppas verkligen att ni kan reda ut röran, men om FruLlan säger tror jag att det är bra att ta hjälp utifrån. Kram!

Mrs B - jag tycker att du verkar göra ett hästjobb i din familj och tycker absolut att din man borde ha vett att uppskatta det. Vad skulle han säga om du helt plötsligt berättade att du börjat med något extrajobb, som också kräver helg- och kvällsarbete? Utifrån vad du skriver om vad han sagt tolkar jag det som att han tycker att det är OK att män är borta mycket från hemmet, men att kvinnor ska hålla sig hemma. Isåfall kan du hälsa honom att hos oss är det tvärtom; jag har mer aktiviteter på kvällstid och helger än vad maken har, men inte förväntar jag mig att han ska fixa allt hemma för det. Stå på dig, tjejen! Duktigt av dig att ta tag i vikten också.

Grodan - haha, som jag skrattade åt din kommentar med en eremitkräfta som ringbärare! Det har ju gått inflation i att folk ska hitta på originella grejer på sina bröllop och det där hade verkligen varit udda.

Nu har vi definitivt givit upp budgivningen. Efter en del räknande och funderande igår kväll bjöd vi 3.95 miljoner idag, men två andra budgivare har bjudit över och högsta budet är 4.025 miljoner nu, vilket vi inte är beredda att betala. Inte just nu åtminstone; visar det sig att det är där nivån är för hus i de områden vi kan tänka oss får vi väl tänka om, men vi känner ingen panik med att flytta, så då får det vara så länge. Kul att höra att det är så många som tycker att huset är fint!

• Tinga

Hej, hej!

Har blivit magsjuk och halvligger i soffan och tycker synd om mig själv. Det började redan i onsdags med att jag kände av lite magknip och var hängig, men magen "kollapsade" inte förrän igår morse. Som väl är, är det "bara" diarré, men det är illa nog när man har två busfrön att ta hand om. Maken har erbjudit sig att stanna hemma från jobbet, men än så länge är det inte värre än att det går. Igår orkade jag dock inte med någon matstrid vid lunch, utan Piff & Puff fick välling då. Åtminstone blir det betydligt mindre kladdigt än med puré och man kan sitta bekvämt i soffan, istället för vid köksbordet. Vi ska egentligen på födelsedagskalas hos mina föräldrar ikväll, men det lutar åt att maken får åka ensam med Piff & Puff och att jag kurar i soffan istället.

AM - vad sorgligt med dina föräldrar. Fast din bebis BF-datum är desto trevligare; Piff & Puff föddes just den 2/5.

Nenne - gött att allting funkade som det skulle vid inseminationen. Nu hoppas jag verkligen att ni får anledning att fira Kanylballens dag!

Lappis - vad skönt att hcg-värdet sjunkit! Äntligen lite goda nyheter i X-sammanhanget.

FruLlan - enligt pykologen på neo i Lund, som jag pratat mycket med och har stort förtroende för, sker det många processer i psyket under den sista tredjedelen av graviditeten. En av dessa är att sinnet "luckras upp", så att man blir lika glad för en pojke som för en flicka (eller vice versa), oavsett vilka önskningar man haft tidigare under graviditeten. Ingen regel utan undantag, men det kan säkert vara så att du åtminstone inte blir så besviken över en eventuell son, som du nu tror att du kommer att bli.

Muggles - beklagar sorgen! Kram!

Vickan - vad bra att du kommit loss och bokat en tid hos gyn.

• Tinga

Här är det äntligen lite bättre i sjukstugan, men det har tagit tid. I fredags kväll kände jag mig hyfsad, så jag åt lite vanlig mat då, men det straffade sig, för på natten blev det ny sprutt på magen. Därför bestämde jag mig för att hålla mig till blåbärssoppa, cola och vitt bröd hela dagen igår. Ni kan ju tänka er vilken mysig allahjärtansmiddag vi fick. Tur att det är en dag vi inte bryr oss särskilt mycket om. Nu känns det iallafall ok igen, om än att jag är matt i benen, så nu hoppas jag att jag snart är på banan igen.

Idag har jag passerat en milstolpe, för nu har jag gjort den sista bröstmjölkspumpningen. Känns jätteskönt att inte behöva släpa på pumpen mer så fort man ska iväg någonstans och hålla på att passa pumptider och så. Det finns några liter mjölk i frysen som Piff & Puff får som måltidsdryck de närmaste veckorna, men sen får de klara sig med vatten som alla andra barn.

Hoppas att ni har en trevlig brunch i Estocolmo idag! Precis som Ore är jag lite avundsjuk på er som träffas.

• Tinga

Ja, vad ska jag göra med all tid som blir över nu när jag slutat pumpa? Jag får väl ha det lugnt och skönt och nästan långtråkigt ibland.

Idag är det riktigt härligt väder här med solsken och snö, och eftersom både jag och pojkarna mår fint nu blir det långpromenad i eftermiddag. Ska bli så härligt att få komma ut och njuta av lite vinter!

Muggles - coolt att det är dags att börja jobba på nummer 2 nu! När tas spiralen ut? *måste ju hålla koll på din cykel*

BS - förstår att det känns tungt när vikten står stilla och ni kanske missat ÄL. Efter vad jag förstått var ju din cykel kajko redan när Iris blev till, och eftersom hon trots allt blev till väldigt snabbt tror jag absolut att det finns goda chanser för er att lyckas igen. Läkaren sade väl inte att du aldrig har ÄL, bara att den är oregelbunden och uteblir ibland? Upp med hakan, tjejen! Kram!

September - det lät som ett utmärkt sätt att tillbringa en söndagskväll på! Man får ju aldrig någon tid över, utan får helt enkelt ta sig tid att göra de saker man vill, vad det nu vara månde.

Mrs B - jag säger som någon sade innan; tänk igenom noga om du orkar vara mer eller mindre själv med tre barn under mer än halva året, innan du börjar din övertalningskampanj. Skönt att din man tog ett tag inatt och imorse, så att du fick lite lugn och ro.

• Tinga

BS - usch, vilket tufft läkarbesök! Läkaren hade ju uppenbarligen ingen empatisk sida alls, men jag hoppas verkligen att han inte lyckades knäcka dig, utan att det istället tände en gnista av jävlar anamma och "jag ska visa dem". Det är klart att du är en bra mamma och det vet du ju; fokusera på det!

För övrigt tycker jag att Nenne skrev ett otroligt bra inlägg, och jag hoppas att du tar fasta på det hon skrev. Jag tror också att det blir svårt att komma undan den där remissen till provtagningen, utan det bästa är säkert att ta tjuren vid hornen och fixa det; även om det blir en kämpig morgon löser ni säkert det fint iallafall. Stor kram till dig!

AM - vad trist att du också stötte på en träbock till läkare, men skönt att det löste sig bra till slut. Känns ju som att du får det bästa av två världar på något sätt; visar det sig att du kan föda vaginalt är ju det bra och om inte har du din planerade snittid.

När det gäller läkare så undrar jag hur det kommer sig att så många är så himla klumpiga och okänsliga när det gäller att uttrycka sig?!? Det var flera i min gymnasieklass som skulle utbilda sig till läkare, och en av dem var en av de mest arroganta människor jag träffat (dittills). Jag lovade mig själv att om jag någonsin får en kallelse till läkare, där det står hans namn, tänker jag inte gå dit. Han kan förvisso ha ändrat sig på de drygt tio år som gått, men det är ändå intressant att av de fyra i klassen som skulle bli läkare var tre mer eller mindre högfärdiga och otrevliga.

Nenne - det är klart att er ekonomi klarar av en adoption om det är där ni hamnar. Om ni bestämmer er för att adoptera kommer ni ju att gå in för det helhjärtat och kommer att vilja prioritera det, så det löser sig säkert. Kram!

Idag har vi städat riktigt ordentligt här hemma, och det är så himla skönt när det både luktar och verkligen är riktigt rent. Förra veckan blev inte mycket gjort, eftersom jag var sjuk och maken fick lägga sin energi på att ta hand om Piff & Puff. Vi har varvat städningen med en del tv-tittande, men det blev ju inga succéer i någon tävling. Får väl hoppas på bättre lycka imorgon.

• Tinga

Nenne - åh, nej; inte tant igen! Så ledsen jag blir. Sen förstår jag att det känns tungt med kostnaderna för adoption, om nu det skulle bli aktuellt, men jag är säker på att ni isåfall löser det på något sätt. Härligt att du fick en skön dag i backen igår iallafall! Alltid bra att hitta på kul grejer, så att tankarna skingras lite. Stor kram!

BS - vad skönt att höra att du åtminstone mår liiite bättre än tidigare; det är ju iallafall ett steg i rätt riktning. Så bra att ni lyckats reducera Iris vällingkonsumtion; man måste ju börja i någon ända. Jag tror också att det är bra om ni slutar att ge henne välling varje gång hon är ledsen, för jag tror att till slut kommer det inte att finnas något annat sätt att trösta henne än att ge henne välling, om man inte bryter den vanan. Starkt jobbat! Tycker att det verkar som att det faktiskt är kampviljan som är väckt i dig, snarare än att du är knäckt.

• Tinga

Muggles & Koko - vad skönt att ni båda fick fina avslut på era respektive håll. Jag tror att en fin begravning är en viktig milstolpe i sorgearbetet.

Izzie - er helg låter precis som vår! Jag hade tänkt motionera lite själv också, men har känt mig väldigt yr de senaste dagarna, så det kändes inte som någon bra idé. Se nu till att verkligen njuta av den sista veckan som mammaledig! Ska din man vara hemma nu?

Lappis - åh, vad det låter härligt med era dagar i vårväder! Och så himla skönt att det verkligen verkar vara din mens som gjort sitt intåg nu, så att det äntligen kan bli ett slut på den här utdragna historien. Trist förstås med mens och ont när man är bortrest, men jag antar att du ändå på något sätt var "glad" åt det.

Nenne - är det något man verkligen lärt sig under åren här i tråden så är det att världen är orättvis! Jag håller helt med dig om att det känns surt att själv behöva betala en massa pengar för att få ett barn, när andra lyckas med bara en orgasm, som du säger, men samtidigt är det kanske ändå bättre att det iallafall finns en möjlighet att få barn? Jag har många gånger tänkt på hur orättvist jag tycker att det är att Piff & Puff skulle födas 13 veckor för tidigt, när typ 99% av alla barn föds i fullgången tid (efter 37 graviditetsveckor). Nu är det större risk att de drabbas av diverse sjukdomar och de har betydligt sämre lungkapacitet än andra barn, men så är det. Jag vet att man inte kan jämföra en sorg med en annan och jag "unnar" absolut dig att vara ledsen över er barnlöshet, så det är inte så jag menar. Stor kram till dig!

Apropå Lappis sköna dagar i vårsolen så har vi nu äntligen kommit till skott och bokat en resa. Vi har ju funderat på alla möjliga resmål nu i mars-april, men det slutade med en tur till Barcelona den 1-6 april. Ska bli så härligt att komma iväg några dagar och väderstatistiken säger ca 18 grader och 6 soltimmar per dag, så det är bara att hoppas att det slår in. När vi väl åker kommer det att vara exakt ett år sen vi reste senast (kom hem från Paris den 1:e april ifjol), och det känns som ett långt uppehåll för resegalningar som vi. Å andra sidan finns det ju en naturlig förklaring till uppehållet, och den vill jag ju förstås inte vara utan.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare