• Tinga

Barnkarusellen snurrar vidare

Koko - grattis på födelsedagen!

EA - vilket skit! Hoppas att det snabbt visar sig om det verkligen är tant, eller om det är något annat på gång. Jag vill inte göra dig besviken, men under en av cyklerna när vi försökte bli gravida hade jag 18 dagars lutealfas, mot normalt ca 13. Jag testade minus typ 16 dagar efter ÄL (hade testat med stickor) och ett par dagar senare dök tanten upp. Jag frågade "vår" gyn om det, men han hade ingen förklaring till hur lutealfasen kunde bli så lång helt plötsligt.

BS - krya på dig! Skönt iallafall att höra att Iris efter omständigheterna mår bra.

Muggles - jag tycker också att ni förtjänar en ny, platt, TV om den gamla är så gammal som 15 år! Har glömt kommentera det innan förresten, men tycker att du gjorde helt rätt som tog nappstriden med Moa. Jag ogillar också stora barn som går runt med napp i munnen i alla möjliga och omöjliga situationer, så att man inte hör vad de säger. För mig är napp något man har när man ska komma till ro eller behöver tröst.

Izzie - lycka till på jobbet!

• Tinga

Telis - otroligt kloka ord till FruLlan! Jag blir jämt så imponerad av ditt sätt att formulera dig och träffa huvudet på spiken. Jag kan sitta där med mina egna flummiga tankar, så läser jag ett inlägg från dig och vips tänker jag att det är ju så jag också menar. Var får man den förmågan ifrån?

Lapinette - så härligt att höra att du känner dig pigg och energisk igen! Kroppen brukar ju inte luras (alltför mycket), så det är säkert bättre om du känner dig bättre.

AM - det är inte alls nödvändigtvis så att man är överviktig och har kraftig behåring för att man har PCOS. Jag har fått diagnosen PCOS men 57 kg till 1.66 m ser jag inte som övervikt och nog för att jag har lite ludna ben, men värre än de flesta andra kvinnors ben är det inte.

Muggles & September - får jag också vara med i "Vi utan tålamod"-klubben? Jag är verkligen imponerad av mig själv hur jag lyckas stå ut med allt möjligt krångel med Piff & Puff, utan att tuppa av av ilska, för att det tar så lång tid och är så knöligt.

När det gäller mat kan jag ju direkt säga att det här med att inte truga hade jag aldrig klarat av. Nu är ju Piff & Puff små klena räkor och det känns som att varje liten droppe eller smular extra de kan få i sig är guld värd. Vi har naturligtvis haft dagar där vi sagt att de inte får mat förrän de själva säger till, men då kan det lätt gå 8h utan att de äter, och så var det även på den tiden de bara åt bröstmjölk/ersättning.

Angående syskonvagn så är min rekommendation Urban Jungle. Vi har ju en sådan vagn, för tvillingvagnen och syskonvagnen är desamma; man justerar "inredningen" efter behov. Det är den absolut smalaste vagnen som finns för två barn i bredd, och man känner sig ändå bred nog när man är inne i affärer t ex, så mitt hetaste tips är att välja en så smal vagn som möjligt. Vikten är inte heller oväsentlig, om man vill kunna lasta in vagnen i bilen när man är ensam. Jag klarar vår med liggdelar på och då väger den 21 kg, men ungefär där går nog gränsen, eftersom den är bred att nå över (trots att det är den smalaste tvillingvagnen vi kunde hitta när vi skulle köpa). Nackdelen är priset, men vi köpte en begagnad i nyskick som kostade ungefär hälften av en ny.

• Tinga

Listan:
    A.M.: Livia - november 2006, Sonen - juli 1997
    BS: Iris - Juni 2007
    Cicci: Victor - Juni 2007
    Mugglan: Moa - Augusti 2007
    Frullan: Borren - September 2007
    Piggelin: Amanda - November 2007
    Omsan: Mathilda - November 2007, Stora tjejen feb-1996
    Koko: Conny - Januari 2008
    MrsB: Malte - Januari 2008, Max - december 2004
    Liten: Mindre - januari 2008
    Tinga: Piff - maj 2008, Puff - maj 2008
    September: Lilla tjejen - juni 2008
    MSW: Sonen A - augusti 2008

• Tinga

AM - försöka duger! Min PCOS konstaterades efter ett vaginalt ultraljud, där man kunde se de typiska "PCOS-pärlbanden" av äggblåsor på båda mina äggstockar. Gyn och jag hade ju ett samtal innan, där jag berättade om mina oregelbundna och långa menscykler och då sa han att det ju lät som PCOS, men han tyckte inte att jag såg ut som en typisk sådan patient (dvs överviktig och luden). Jag är ju tacksam för att jag inte har de yttre symptomen, samtidigt som det ju är trist att ha äggstockar som krånglar. Det var pga PCOS som jag fick Pergotime utskrivet.

Vänner - hej, hej!

Sweet - usch och fy för magsjuka! Jag har haft det två gånger och maken en sen Piff & Puff föddes, men som väl är har vi aldrig haft det samtidigt och Piff & Puff har klarat sig. Hoppas att det dröjer flera år tills nästa gång, för jag vill inte tänka på vad som kan hända med den nästintill obefintliga, men trots allt lilla, matlust grabbarna har. Låter skönt att ni verkar krya på er igen iallafall. Och så härligt att du snart börjar ditt nya jobb; det kommer säkert att kännas som att du får massor av fritid när du slipper pendlandet.

Jag funderade förresten på en sak när jag läste ditt sjukinlägg; hur funkar det med VAB i USA? Finns det ens? Eller ja; det är ju klart att man måste stanna hemma och ta hand om sitt sjuka barn, men vad har man för rättigheter gentemot arbetsgivaren?

• Tinga

AM - försöka duger! Min PCOS konstaterades efter ett vaginalt ultraljud, där man kunde se de typiska "PCOS-pärlbanden" av äggblåsor på båda mina äggstockar. Gyn och jag hade ju ett samtal innan, där jag berättade om mina oregelbundna och långa menscykler och då sa han att det ju lät som PCOS, men han tyckte inte att jag såg ut som en typisk sådan patient (dvs överviktig och luden). Jag är ju tacksam för att jag inte har de yttre symptomen, samtidigt som det ju är trist att ha äggstockar som krånglar. Det var pga PCOS som jag fick Pergotime utskrivet.

Vänner - hej, hej!

Sweet - usch och fy för magsjuka! Jag har haft det två gånger och maken en sen Piff & Puff föddes, men som väl är har vi aldrig haft det samtidigt och Piff & Puff har klarat sig. Hoppas att det dröjer flera år tills nästa gång, för jag vill inte tänka på vad som kan hända med den nästintill obefintliga, men trots allt lilla, matlust grabbarna har. Låter skönt att ni verkar krya på er igen iallafall. Och så härligt att du snart börjar ditt nya jobb; det kommer säkert att kännas som att du får massor av fritid när du slipper pendlandet.

Jag funderade förresten på en sak när jag läste ditt sjukinlägg; hur funkar det med VAB i USA? Finns det ens? Eller ja; det är ju klart att man måste stanna hemma och ta hand om sitt sjuka barn, men vad har man för rättigheter gentemot arbetsgivaren?

• Tinga

Ojdå; hur gick detta till? Tror aldrig att jag (miss)lyckats med två lika inlägg på rad någon gång!

• Tinga

Mrs B - grattis till jobbet! Kul att du får ge dig ut i arbetslivet igen nu.

EA - så trist med minus och ändå ingen tant!

Ore - supergrattis till plusset! Kul med ännu ett plus i tråden!

Lappis - grattis till minus och o-grattis till halsfluss! Fy, så trist att du åkt på det nu när kroppen äntligen börjat samarbeta på andra håll.

Muggles - krya på dig!

BS - vad härligt det låter med längdskidåkning! Du kanske har påbörjat en god motionsvana nu, även om det inte kan bli just längdåkning när du kommer hem. Isåfall får det kanske bli rullskidor!

AM - jag blev ju också snittad och får jag säga det själv ser ärret väldigt fint ut. Inte minsta tillstymmelse till valkar och särskilt rött är det inte heller. Det är lagt precis i kanten av behåringen, så även om man har lågt skurna bikinibyxor syns det inte. Jag har också full känsel i hela området. Själva läkeprocessen gick snabbt för min del; 10 dagar efter snittet cyklade och gick jag obehindrat.

• Tinga

Nu har vi precis lagt oss i en budgivning igen. Eftersom det inte blidde något länkar jag här i tråden; www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/365982 . Det är inte lika fint som det förra huset vi bjöd på och därför var vi inte beredda att gå lika högt i pris, eftersom det fanns en del saker vi velat åtgärda. T ex badrumsgolven - hur tänker man när man väljer vit klinker? Vartenda hårstrå och all annan smuts syns ju hur tydligt som helst!

I förra veckan träffade vi en logoped, pga Piff & Puffs klöddiga ätande. Hon konstaterade att det iallafall inte är några problem med deras teknik; de tar in maten i munnen och sväljer som de ska. Sen har ju Piff en förmåga att i princip inte gapa alls, men igår gjorde han faktiskt det alla tre målen han åt med sked. Jag hoppas att detta är starten på "vändningen", så att det äntligen kan gå lite bättre. Det är ju hundra gånger roligare att mata ett barn som äter någorlunda vettigt, än ett som bara konstrar. Mängderna är dock fortfarande relativt små, så vi ska även få träffa en dietist, för att maximera näringen i den mat de faktiskt äter.

Vi har dessutom åkt på ännu en förkylning här, alla fyra. Sist åt Piff & Puff väldigt mycket sämre, men den här gången verkar inte matlusten så särskilt mycket påverkad (peppar, peppar). Jag börjar bli aningens trött på de här förkylningarna, som tycks dyka upp så fort jag försöker börja löpträna igen. Det är ju bara två månader kvar till Göteborgsvarvet nu, så det är hög tid att komma igång. Jag har startat upp tre gånger efter jul, men varje gång har jag blivit förkyld efter bara ett par löprundor och sen har jag fått gå tillbaka till promenader igen. Trist!

• Tinga

Cicci - hur har det gått med Dubairesan; har du bestämt dig? Själv hade jag nog varit tveksam till att åka i v. 29, men jag har ju å andra sidan andra graviditetserfarenheter än du; Piff & Puff föddes ju 27+0. Även om man har en försäkring som täcker kostnaderna kan det ju inte vara så kul att ligga själv på sjukhus med en prematur och en knapp tvååring med sig. Fast visst - risken att det ska hända är ju pytteliten.

Liten - de där badrumsbilderna är ju tagna på ett skumt sätt också, vilket ytterligare idrar till "åksjukan". Håller med om köket - känns precis som vilket 90-talskök som helst. Gissa vem som hade velat byta ut det?

• Tinga

Nenne - ja, visst är det irriterande! Smart att köpa en pilatesboll och iallafall få viss träning. Bra för badsäsongen, fast jag är rädd att det inte hjälper så mycket när man ska springa en halvmara!

AM - hejdlöst vältränad kanske var att ta i liiite!

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare