Barnkarusellen snurrar vidare
Zozo-nej fy vad hemskt
Zozo-nej fy vad hemskt
hej sweetan
Va tror du inte att maken din Fru L vill att vi hejar på honom
Mrs B-när åker ni upp till Göteborg??
jaså du har såna medlartalanger Ore
BS-men vilken otur Iris verkar ha men å andra sidan slipper hon det kanske senare i livet
Änteligen fredag!!
Började dagen med att ta sovmorgon eftersom jag jobbar hemifrån idag, kan det bli bättre
Nenne-jag joinar gärna dig och Mugglan på lördagen så får jag träffa dig med ska se om maken vill följa med eller han vill roa sig själv då
Izzie-jag köpte en bok om muffins/cupcakes i veckan och där stod receptet med citronmarängmuffinsen men kan inte påstå att jag blev så imponerad över själva muffinsen i det receptet (skrev om det tidigare i veckan här). Så jag tänkte göra ett vanligt recept på citronmuffins (ska vara lemoncurdfyllning i) och sen använda toppingen som var på originalreceptet.
Päronmuffinsen med after eight toppingen har jag tagit lite här och där och satt ihop
Ska leta upp boken och skriva ner recepten idag
Ore, Kängu-trevligt att se hur ni ser ut, instämmer i att personer aldrig ser ut som man föreställt sig
Citronmarängmuffins (har inte testat muffinssmeten än)
2 ägg
2 dl socker
1 dl flytande margarin
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
rivet skal av 1 citron samt saft
100 g hackad mörk choklad
1 dl vispgrädde
maräng
2 äggvitor
1 3/4 dl socker
Vispa ihop ägg och socker poröst. Rör ner margarinet i äggsmeten. Rör ihop ner de torra ingredienserna samt choklad och citron och rör ner i äggsmeten. Vispa grädden tjocl och rör ner den försiktigt, smeten skall se lite gul- och vitmelerad ut. Skeda upp smeten i valfria muffinsformar. (Här kommer jag att fylla formarna till hälften och sen lägga i en klick med lemoncurd och sedan lägga på resten av smeten). Grädda i 225 grader ca 15-20 min (för stora amerikanska formar).
Låt muffinsen svalna
Koka upp lite vatten i en kastrull och låt det sjuda, sätt en bunke ovanpå. Häll i äggvitorna och sockret. Vispa med elvisp ca 5 minuter tills marängsmeten fåt toppar som stannar kvar. Häll i en spritspåse och garnera muffinsen.
Godast blir om muffinsen får stå ett par timmar med bara en plastpåse över sig så blir marängen lite seg. (Jag la de som blev över i en plåtburk men då blev marängen lite sockrig/kornig dagen efter)
NJUT!!
Päronmuffins med aftereightganache
2 päron hackade i bitar
75 g hackade valnötter
4 msk råsocker
2 ägg
2 dl socker
1 dl flytande margarin
2 dl gräddfil el yoghurt
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk mald muskotnöt
aftereightganache
2.5 dl grädde
250 g mörk choklad
några aftereightplattor
värm upp grädden till kokpunkten (får EJ koka) och lägg i chokladen och aftereighten och rör om tills det smälter. Låt blandningen svalna helt i kylen tills den blir till önskad konsistens.
Blanda päron, valnötter och råsocker. Vispa ägg och socker poröst. Rör ner margarin och gräddfil/yoghurt i äggsmeten. Blanda ihop de torra ingredienserna. Rör ner päron och nötblandningen i mjölblandningen och blanda den försiktigt med äggsmeten. Skeda upp i valfria muffinsformar. Strö på råscoker (valfritt). Grädda i 225 grader i ca 15-20 min (amerikanska formar).
MSW-vad är det du undrar över om ROT-avdraget?