• HSN

Tanzania & Zanzibar

Vår bröllopsresa har vi tänkt ska gå tilll Tanzania med safari och sedan några dagar solsemester på Zanzibar. Vi är inne på att åka med Kenzan Tours, har någon erfarenhet av dem eller kan rekommendera något annat bolag?

Vilken period på året är det bäst att kombinera dessa resmål på? När är det störst chans att se "The big five" i parkerna Lake Manyara, Serengeti och Ngorongoro?

• Svar på tråden Tanzania & Zanzibar
  • miamedknuff

Ett sätt att kolla researrangörer är att kolla med Kammarkollgeiet om det finns en resegaranti. Även Konsumentverket kan vara till en hjälp.

• Alinn

Jag och min blivande var i Tanzania och på Zanzibar nu i januari/februari. Vi åkte med Kenzan Tours. Har bara positiva saker att säga om Kenzan - mycket välskött. Skulle vi åka tillbaka skulle vi dock skippa Lake Manyara, kändes mer som en djurpark. Zanzibar var underbart. Bodde på norra sidan, Ngungwi, på Langi Langi Beach Bungalows. Mysigt och trevligt hotell.

• Chleah

Sitter och läser era inlägg och det låter helt fantastiskt, jag och min man gifter oss i augusti men vill åka till vintern och jag hade gärnat gärna haft 1 äventyrs vecka och en sol vecka men vi ska ha med oss våra tvillingar som kommer att vara 3,5år då. Är dom för små för safari?? Eller tror ni att det funkar med barn?

• Alinn

Beror helt och hållet på barnen och hur rastlösa de är! Det är långa dagar på safarin, man sitter i bilen och vissa dagar är det långa transportsträckor. Men när man väl ser djuren tycker nog barnen att det är jättekul! Våra safaridagar började kl 8, lunch-picknick intogs vid 12.30 tiden, de flesta dagarna hade man tagit en paus tidigare så man kunde gå på toaletten. Det kan ju annars vara ett problem för barnen. Man kan ju inte bara stanna varsom för att gå på toaletten...

• TEB08

Chleah, jag skulle inte rekommendera att aka pa safari med sa sma barn. Skulle tro att 8-10 ars aldern ar mer lampligt. Man maste forsta och ha respekt for sin omgiving vilket kanske inte ar sa latt nar man har mycket spring i benen. Man kan visserligen lagga upp safarin pa olika satt (vi lamnar normalt camp kring 5 pa morgonen for att aterkomma kl 7 pa kvallen. Ar man vid nagon speciell sighting eller vantar pa en ev jakt sa ar det bara att halla sig i timmar...), men tror anda att tvillingarna ar for sma for att fa ut nagot av det.

Personligen sa ogillar jag Zanzibar. Visst stranderna ar vita och vackra, men on i ovrigt ar skrapig och inte sarskilt vanlig. Men ar man pa brollopsresa sa har man kanske inte sa mycket behov av annat ...

• SofieochJamie

TEB08 - Om man vill åka på safari och beach resa kombinerat, vart rekomenderar du då om inte zanzibar?

• Alinn

Jag och min sambo tyckte att Zanzibar var perfekt... Bodde på ett supertrevligt hotell (Langi Langi), stranden var fin och inte skräpig. Vi var i Stone Town två nätter och det var också bra. Stranden där var inte så fin, men mysiga gränder och matmarknaden på kvällen var fantastisk! När jag har pratat med andra som varit på safari i Kenya och kombinerat det med Mombasa kusten tycker jag att Zanzibar verkar mycket vackrare. Jag var speciellt förundrad över att alla var så trevliga.

• Linadesign

Finns det bra dykning på Zanzibar?

• Candy Anthony

Jag har bott två månader på Zanzibar och det ær den vackraste platsen på jorden. Håller med föregående om att Kendwa är ett måste att besöka. Fantastiskt! Dock lite mer folk på den sidan ¨øn. Vill man komma åt de tomma, långa sandstränderna skall man bege sig på den östra sidan, Paje och byarna norr om den. Breezes är ett hotell som ligger otroligt fint och hade en hel del aktiviteter om man inte bara vill ligga och sola. En sak att tänka på är att lågvattnet på den östra sidan av ön blir otroligt lågt under förmiddag/lunch så bada gör man bäst på eftermiddagen.

Jag finner människorna otroligt vänliga och tillmötesgående. Jag var ute i byarna och intervjuade kvinnor om deras arbetssituation och blev mycket väl omhändertagen. Tänk på att Znz är muslimskt, så då ni är i Stonetown kan det vara schysst att inte ha för lättklätt på sig. Särskilt om det är under ramadan. Mest för att visa att man respekterar deras religion och livsstil.

Maten på denna ö är magisk. Det är fullt med indiska influenser i den afrikanska maten och fantastiska kryddblandningar. För att inte tala om all seafood och frukt som finns i mängder!

PS - Vi kommer att åka till Znz på bröllopsresan. Det bestämde jag redan då jag var där första gången, långt innan jag träffade min sambo :) Som tur är så vill han också åka dit!

• TEB08

SofieochJamie - har tyvarr inget bra tips pa bad i omradet. Om ni bara ar ute efter sol och bad sa kan Zanzibar sakert passa. Vi var besvikna, men det berodde kanske pa hoga forvantningar och att vi kom direkt fran Rwanda, som ar bland de vanligaste och renaste lander (inget skarp nagonstans) jag varit i trots fattigdomen.

Linadesign - har inte testat sjalv, men for dykning ska Mocambique vara suverant. Fortfarande underutvecklad turism, sa du kan fa en hel strand for dig sjalv, men med erfarna dykledare (fran hela varlden).

• Birana

Jag tycker inte heller att man ska resa så långt med så små. Jag Turkiet och Grekland känns mer som ett ställe man kan ta med barnen.

Jag undrar om augusti är bra månad att resa dit? Vi gifter oss 22 och jag vill åka en två dagar senare.

• Candy Anthony

Linadesign - Dykningen är bland världens bästa på Zanzibar. Många bra och duktiga företag på ön östra sida. Man är ofta själv i reven. Inte som i Thailand där det kryllar av andra båtar.

Lycka till!

• Candy Anthony

Linadesign - Dykningen är bland världens bästa på Zanzibar. Många bra och duktiga företag på ön östra sida. Man är ofta själv i reven. Inte som i Thailand där det kryllar av andra båtar.

Lycka till!

• Alinn

Tyvärr missade jag att dyka, åkte på matförgiftning dagen då vi skulle dyka och var sen för matt :(. Vi snorklade dock vid Mnemba- måste dock säga att jag var grymt besviken på snorklingen. Har snorklat rätt mycket och måste säga att Thailands snorkling var betydligt bättre. Men vattnet är otroligt härligt vid Zanzibar!

Svar på tråden Tanzania & Zanzibar