• Nalle Puh 40

Hjälp, klänningen var nästan lite trång igår...

Hjälp, igår provade jag min klänning hemma hos mamma och den var nästan lite trång över magen fastän jag har tränat massor och slutade med godis efter nyår...

Efterlyser era bästa smalmatsrecept och tips på träning för den ska INTE sys ut i maj...

• Svar på tråden Hjälp, klänningen var nästan lite trång igår...
  • zeddy

Jag har inte läst hela tråden, men jag och min m2b kör på LCHF (low carb, high fat) och mår toppenbra av det!
    Vi började för en månad sen, jag har gått ner 4 kg och typ 4 cm runt magen. Jag är otroligt nöjd med det! Och det bästa av allt är att jag mår mycket bättre också!

Det går ut på att man ska undvika kolhydrater, socker och tillsatser (E- nummer)

Till frukost äter vi äggröra gjord på ägg, grädde, ost s&p samt bacon
    Till lunch typ matlåda av det vi åt till middag.. T ex fisk, supergod blomkålspuré och sås. Blomkålspurén är gjord på blomkål, grädde, smör, s&p. En god sås till detta kan vara Créme fraiche, grädde, lite hummerfond och massor med citronsaft. MMMummmsss!!!

Kolla in Annika Dahlqvist blogg blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

Lycka till!!

• Celeste97

Maria2009 skrev 2009-02-13 11:52:24 följande:

Tack! Den första länken kändes informativ, de övriga två verkar mer handla om att frukt inte är så bra för diabetiker. Annika Dahlqvist har ju varit VÄLDIGT omdebatterad, så hennes rön är inte något som forskarvärlden är helt ense om. (Är de ense om något öht när det gäller viktminskning?)
    En sak som tas upp är även att frukt kan innehålla bekämpningsmedel. Då är ju ekologiskt odlat ett bättre alternativ. Jag har ett svagt minne av nån undersökning som visade att ekologiska varor innehåller mer näringsämnen (vitaminer, mineraler) än icke-ekologiska.
    Vidare blir det som du skriver fånigt att äta flingor istället för frukt. Mitt tips var att byta ut saker mot nyttigare alternativ, men på ett realistiskt och på lång sikt hållbart sätt. Har du något förslag på vad TS kan äta framför TVn som är nyttigare än frukt, men som ändå är ett realistiskt alternativ?
  • zeddy

Jag har förslag: nötter, grönsakstavar

• Maria2009

Jag har inga smalmatstips, direkt... Är inne på samma linje som flera andra här inne - LCHF. Kolla in kolhydrater.ifokus.se

Alla måste så klart få hitta sin egen metod, men att äta sig mätt och dessutom få göra det på god mat anser iaf jag är alla gånger bättre än vilken svältdiet som helst.

• Maria2009

Celeste97: Jag vet, jag har själv dömt ut Annika Dahlqvist, men inser mer och mer att hon har rätt. Det som är bra för diabetiker är också bra för oss utan diabetes. Jag äter inte LCHF för att i första hand gå ner i vikt, utan för min mage som krånglar alldeles för mycket med mycket socker (kolhydrater). Men jag är ingen fanatiker, visst slinker det ner godis på helgerna

Sanningen är att man inte behöver kolhydrater i kosten, kroppen producerar själv det den behöver, och det som händer när man utesluter kolhydrater (eller ligger väldigt lågt, tror "gränsen" är 60-100g/dygn) är att kroppen ställer om sig och börjar gå på fettdrift. Googla på ketos så finns det säkert bättre förklaringar än den jag ger här

• Ninnispinnis

Min kropp behöver kolhydrater för att orka träna, jag tror inte jag hade orkat det om jag hade varit i "ketos". Det beror nog på om man kör en metod med enbart diet utan motion, eller om man tränar mycket och justerar kosten därefter.

Det finns ju en uppsjö med metoder; mycket fett, lite fett, mycket grönsaker, lite grönsaker, mycket protein, lite kolhydrater... Det viktiga är att hitta något som passar ens egen kropp och vardag!

• Maria2009

Ninnispinnis: Jag låter som värsta gnällkärringen här, men det är inte alls min mening Jag tränar själv 3-4 gånger i veckan, och var från början med den här maten jättejättetrött, men efter ett par veckor lossnade det, och nu känner jag mig starkare än nånsin! Går inte heller in i "väggen" när jag tränar, utan har ork hela vägen.

Jag håller absolut med dig om att man måste hitta sin egen grej och kanske våga experimentera lite, det här är det som passar just mig

• Ninnispinnis

Ingen fara, Maria! Man blir ju "såld" på sin egen metod om man märker att det fungerar.

Nalle Puh - jag vet inte vad du tränar, men jag vill tipsa om styrketräning. Tidigare tränade jag mest spinning, vilket är bra träning, men efter ett tag hände det inte så mycket mer. Jag började då med styrketräning, vilket visade sig vara superbra. Man märker kanske inte så mycket på vågen, men man blir starkare och slankare, plus att det är så himla kul! Dessutom har man högre förbränning ju mer muskelmassa man har, även i vilotillstånd.

Du tränar kanske redan styrka, men om inte så är det mitt tips

• Nalle Puh 40

Har letat fram min stegräknare, idag är det 15640 hittills

• shakynose

För mig är det allra bästa att träna olika saker, (en löprunda då och då, lite yoga varje morgon, styrketräning varannan dag och promenader till och från jobbet) och jag äter normalt men undviker tomma kalorier. "Mest näring för pengarna" är mottot när jag handlar!

• zeddy

Jäkligt bra jobbat!!

Nalle Puh 40 skrev 2009-02-13 16:32:34 följande:

Har letat fram min stegräknare, idag är det 15640 hittills
  • Nalle Puh 40

Åkt en timme längdskidor, kul att kunna förena nytta med nöje

• Nalle Puh 40
    zeddy skrev 2009-02-13 16:46:53 följande:
    Jäkligt bra jobbat!!Nalle Puh 40 skrev 2009-02-13 16:32:34 följande:
    16256 idag, hittills och jag ska gå till och från jobbet idag oxå
  • Nalle Puh 40

Usch, inte ens 4000 steg idag men vad gör man när man jobbar och inte kan gå ut men snart blir det vattenaerobics

• Nalle Puh 40

Vilken är din bästa "magövning"?

• Undertecknad

Sit-ups liggandes på en pilatesboll, då man kommer ner djupt (i rundningen på bollen) och klämmer ihop väldigt bra när man kommer upp igen. Svårt att förklara, men det tar verkligen...

Nalle Puh 40 skrev 2009-02-20 12:56:29 följande:

Vilken är din bästa "magövning"?
  • ingenjörsbruden

Sneda situps=smalare midja
    En kanonrörelse som faktiskt ger mer midja är som följer:
    1. Ligg på sidan
    2. Dra upp benen så att du får 90 grader i knävecket.
    3. Vrid överkroppen så att du har "skuldrorna" i underlaget.
    4. Gör situps

Svar på tråden Hjälp, klänningen var nästan lite trång igår...